۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۱۶۹۷۱
کارشناس پاکستانی بررسی کرد
روزنامه‌نگار و کارشناس پاکستانی معتقد است که کشورش می‌بایست بجای تمرکز بر جنگ علیه هند، برای گسترش روابط و همکاری منطقه‌ای با ایران تلاش کند.
به گزارش پایداری ملی، « احسن سعید حسن» نویسنده، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل منطقه‌ای بخصوص منطقه جنوب آسیا معتقد است پاکستان می‌بایست بجای تمرکز بر جنگ با هند، برای همکاری بیشتر و تقویت روابط اقتصادی با ایران تلاش کند.
این کارشناس منطقه‌ای در «اکسپرس تریبون» نوشته است که در دنیای مدرن امروزی رقابت ژئوپولیتیکی جای خود را به همکاری‌های تجاری و اقتصادی داده است. روزهای لشکر کشی با ارتش نظامی در مقابل یک کشور و به رخ کشیدن قدرت گذشته است.
پیشنهاد اخیر پاکستان به ایران برای پیوستن این کشور به راهروی اقتصادی پاکستان- چین منطقی و ضروری است. اگر ایران تصمیم بگیرد که به این پروژه بپیوندد، می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌های جدید و از میان برداشتن موانع زیادی شود.
با پیوستن ایران به پروژه راهروی اقتصادی اسلام‌آباد و پکن، پاکستان چه سود استراتژیک و اقتصادی خواهد برد؟
احتیاج پاکستان به یک دوست منطقه‌ای انکار ناپذیر است. زیرا پس از رد اعزام کمک نظامی به کشورهای عربی برای شرکت در جنگ یمن، تقریبا تکلیف این کشور برای همکاری و روابط دو جانبه با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را روشن ساخت.
در واقع کشورهای عربی دیگر پاکستان را دوست خود نمی‌دانند و این مسئله را می‌توان از انتقاد شدید وزیر خارجه امارات از اسلام‌آباد دریافت.
امارات پس از آن در صدد گسترش رابطه خود با رقیب پاکستان یعنی هند شد و به تازگی قراردادی به ارزش 75 میلیارد دلار برای رقابت با راهروی اقتصادی چین و پاکستان امضاء کرده است.
برخی از کارشناسان معتقدند که قرارداد هند و امارات به دلیل امتناع پاکستان از شرکت در جنگ یمن امضاء شده است.
با رفع تحریم‌ها علیه ایران پس از توافق این کشور با کشورهای دیگر در زمینه هسته‌ای، تهران با سرعت زیادی وارد بازارهای اقتصادی بین‌المللی شده است. در واقع پس از این رویداد نمایندگان اقتصادی و تجاری جهان دسته دسته وارد تهران می‌شوند و درصدد تقویت رابطه اقتصادی خود با این کشور هستند.
حال مقامات اسلام‌آباد نیز می‌بایست در این مورد تصمیم جدی و فوری را اتخاذ کنند زیرا از طرفی این کشور همسایه پاکستان است که زمینه تجارت را آسان‌تر می‌کند و از طرف دیگر رابطه با ایران ریشه در گذشته دارد.
همچنین احیای اقتصاد ایران برای پاکستان خبر خوبی است، بویژه زمانی که پای پروژه خط لوله گاز صلح در میان است.
علاوه‌ برهمکاری اقتصادی اسلام‌آباد و تهران، دو کشور می‌توانند همکاری خود را در زمینه امنیتی نیز گسترش دهند و در نتیجه آرامش، کنترل مناطق مرزی و تضعیف گروه‌های تروریستی افراطی سیستان بلوچستان را در بر خواهد داشت.
پاکستان از وهابیت رنج می‌برد
رابطه فرهنگی نیز می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های پاکستان باشد. در واقع این کشور مدت‌هاست که از نفوذ وهابیت رنج می‌برد. در مقابل، ایران در مقایسه با عرب‌ها دارای سیاست‌های ضد افراطی و دارای مردمی متعادل‌ است و چندین سال است که ایران در منطقه با افراطی‌گری مبارزه می‌کند.
برخی کارشناسان معتقدند که هند هیچ نگرانی از پیوستن ایران به راهروی اقتصادی پاکستان-چین ندارد. در واقع درک مشارکت هند در پیمان‌های مختلف اقتصادی برای پاکستان سخت است.
کشور هند با تقویت زیرساخت‌ها در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های مهم اقتصادی است.
حدود دو هفته قبل یکی از مقامات وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد که این کشور تهران را برای حضور در راهروی اقتصادی پکن- اسلام‌آباد دعوت کرده است.
روابط تجاری ایران و پاکستان هرگز به حد روابط تجاری ایران و هند نبوده است. حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان به بیش از یک میلیارد دلار نمی رسد و این رقم از زمان روی کار آمدن دولت شریف کمتر نیز شده است.
در سال 2013 و 2014 صادرات پاکستان به ایران 84 درصد کاهش یافت و از 97.7 میلیون دلار به 53 میلیون دلار رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر