۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۶۹۴۴
فناوری های پیشرفته بزودی امکانی فراهم می کنند که سربازان در پر سر و صداترین شرایط میدان های نبرد بتوانند دستورات و فرمان های لازم را به راحتی بشنوند بدون اینکه به گوش آنها آسیبی وارد شود.
هرچند شرکت گوگل در یکی دو سال گذشته، استفاده از فناوری رسانش استخوانی صدا را در عینک های هوشمند خود کنار گذاشت اما ظاهرا این فناوری راه خود را همچنان ادامه می دهد و بزودی شاهد به کارگیری آن در صنایع و تجهیزات نظامی خواهیم بود.

سامانه های رسانش استخوانی اکنون دوره تکامل و توسعه خود را سپری می کنند و شرکت BAE Systems می خواهد این فناوری را برای سربازان حاضر در میدان های نبرد به کار ببرد. 

این کلاه که قرار است بر پایه فناوری مشابه در هدفون های رسانش استخوانی صدا ساخته شود، این قابلیت را دارد که در پر سروصداترین شرایط میدان های نبرد دستورات و فرمان های لازم را به گوش سربازان برساند البته بدون اینکه به دلیل صدای بلند، به گوش آنها آسیبی وارد شود.

در حقیقت با بهره گیری از فناوری رسانش صدا با استخوان امواج صوتی به لرزش هایی تبدیل می شوند که از طریق استخوان جمجمه ای فرد به حلزون گوش فرد می رسد و در واقع پرده صماخ را به این روش دور می زند. 

کار پرده صماخ به لرزش درآوردن حلزونی است که با این فناوری مستقیما خود حلزونی تحریک شده و اعصاب شنوایی می توانند پیام را از این طریق به مغز برسانند تا فرایند شنیدن رخ دهد.

فناوری نظامی این کلاه ها نیز با بهره گیری از فناوری توسعه یافته تجاری و به صورتی که بالای گوش فرد قرار بگیرد ساخته خواهد شد و به گفته کارشناسان شرکت BAE کل این سامانه، ابعادی در حد یک سکه خواهد داشت و مشکلی در وزن یا حجم کلاه نظامی ایجاد نخواهد کرد.

میدان جنگ یکی از پرسروصدا ترین محیط هایی است که انسان می تواند تجربه کند و قرار گرفتن در این محیط بدون دسترسی به دستورات و اطلاعات دقیق از وضعیت، بسیار خطرناک خواهد بود. 

با بهره گیری از این سامانه سربازان می توانند گوش های خود را با محافظ های صوتی بپوشانند تا سر و صدای محیط تمرکز آنان را برهم نزده و آسیبی به گوش آنان وارد نشود.

نمونه اولیه این ابزار نظامی بزودی در نمایشگاه تجهیزات امنیتی و دفاعی لندن در سال جاری میلادی به نمایش در خواهد آمد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر