۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۶۷۲۹
سردار جلالی:
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت :نسبت به آن شخصیتی که شهدا داشته اند کار فرهنگی صورت نگرفته است ما هزاران رزمنده فداکار داشته ایم که اگر به هر کدام از آنها بپردازیم مباحث ارزشی بسیاری در آن وجود دارد این ارزشها باید در سبک زندگی جوانان قرار بگیرد و شهدا به عنوان شخصیت های نمونه جایگزین الگوها و شخصیت های کاذبی که محتوی و پشتوانه و عمق دینی و ارزشی ندارند شوند.
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور در گفتگو، با خبرگزاری حیات گفت : من تقریبا قبل از شروع جنگ تحمیلی و بعد از آن در مناطق جنگی بودم، از شخصیت هایی که در جنگ برای ما الگو بود، می توان به شهید بزرگوار بروجردی اشاره کرد . به دلیل حوزه عملیاتی مشترکی که با هم داشتیم از نزدیک با هم کار می کردیم ،شهید بروجردی همیشه به نیروهای خود سفارش می کرد که ازدواج کنند . یادم هست در منطقه عملیاتی خانواده وی در کنار شان زندگی می کردند حتی حادثه ای برای وی اتفاق افتاد و باعث شد چند جا از بدنشان دچار شکستگی شود ، با این شرایط سخت منطقه را ترک نکرد و حتی در جلسات فرماندهی شرکت می کرد و هیچگاه لبخند از لب های ایشان قطع نمی شد و به نوعی یک رابطه معنوی با همه رزمندگان داشت برای همین وقتی شهید شد به وی لقب مسیح کردستان دادند. 

سرتیپ پاسدار دکترغلامرضا جلالی در ادامه گفت :نسبت به آن شخصیتی که شهدا داشته اند کار فرهنگی صورت نگرفته است ما هزاران رزمنده فداکار داشته ایم که اگر به هر کدام از آنها بپردازیم مباحث ارزشی بسیاری در آن وجود دارد این ارزشها باید در سبک زندگی جوانان قرار بگیرد و شهدا به عنوان شخصیت های نمونه جایگزین الگوها و شخصیت های کاذبی که محتوی و پشتوانه و عمق دینی و ارزشی ندارند شوند. 

سردار جلالی در خصوص سازمان پدافند غیر عامل گفت : تشکیل سازمان پدافند غیر عامل از سال 82 وبه فرمان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده است ،تا به امروز که 12 سال از عمرآن به صورت سازمان می گذرد.طبیعتاً در قبل از سال 82 هم در یک مقطع این موضوع در فرماندهی نیروی هوایی ارتش وبه همراه پدافند هوایی این کار دنبال می شد وی در ادامه خاطر نشان کرد : مقطعی در دبیرخانه شورای امنیت ملی جناب دکتر روحانی مسئول آن بودند.هم فرمانده پدافند هوایی بودند ،هم پدافند غیر عامل وهم دبیرشورا. 

وی هدف از ایجاد پدافند غیر عامل ر ا بر اساس تعریف وفرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رصد وپایش تهدیدات دشمن واقداماتی که اثر تهدید بر کشور را به صفر برساند یا کاهش دهد برشمرد و افزود:.طبیعتاً چون تهدیدات در طیف وسیعی از مفاهیم و موضوعات هستند معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند : تهدیدات طبیعی و تهدیدات غیر طبیعی. 

وی گفت : تهدیدات طبیعی بیشتر تهدیداتی هستند که منشاء آنها طبیعت است مثل سیل وزلزله و رانش زمین وغیره که اینها به سازمان مدیریت بحران کشور ارتباط دارد. دسته دوم تهدیداتی هستند که غیر طبیعی هستند شبیه جنگ ، مباحث امنیتی وتهدیدات تکنولوژیکی مثل حملات سایبری ، بیولوژیکی ،پرتوی وچیزهایی از این دست. با توجه به اینکه منشاء تهدیدات غیر طبیعی ، تکنولوژی و دانش است لذا ما باید همیشه پایش یک سری مفاهیم علمی و تکنولوژیکی را داشته باشیم. طبیعتاً به ارتباط با دانشگاه ها وپژوهشگاه ها برای بررسی علمی این پدیده ها نیاز پیدا می کنیم . 

سردار جلالی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند پدافند غیر عامل مثل مصونیت بخشی به بدن است .مصون سازی ومصونیت بخشی یعنی اینکه اثر تهدید بر کشور را صفر کنددر نظر داریم این نگاه را در حوزه پدافند غیر عامل تعمیم دهیم.با این مفهوم ما باید قبل از اینکه تهدید شکل بگیرد آمادگی خنثی سازی تهدید را داشته باشیم این یک رویکرد کلی است.ما در دهه ای قرار گرفتیم که تهدیدات در حال تحولات اساسی هستند و به نوعی ماهیت وشدت وحوزه خود را تغییر داده اند.مثلاً در 1990 محور اصلی تهدیدات ، نظامی بود . جلوتر که آمدیم تهدیدات نرم وسایبری وسایر تهدیدات به ان اضافه شد وچون دانش وتکنولوژی امکان استفاده از خیلی از ابزارها را به خیلی ازافراد میدهد ، هم تهدیدات جدیدی مطرح شده وهم استراتژی های جدیدی برای کاربرد این عوامل در تهدید کشورها بوجود آمد. 

وی گفت :مثلا، تقسیم جنگ به سخت ونرم و نیمه سخت خود یکی از این موارد بود.به نوعی می توان گفت که در این 25 سال شاید نزدیک به دو بار این تهدیدات پوست انداخته وعوض شدند.به شکلی که اگر بخواهیم امروز تهدیدات را برشماریم مجبور هستیم که از دسته بندیهای مختلف استفاده کنیم که شاید تقسیم بندی سخت ونرم ونیمه سخت هم خیلی پاسخگو نباشد وحوزه های جدیدی بوجود آمده.مثلاً تهدیدات بیولوژیک یا زیستی ،مجموعه ای از تهدیدات هستند که با موجودات زنده که شامل ویروس ودر واقع از این دست مباحث کار می کنند روبرو هستیم که یک دسته از آنها طبیعی هستند یعنی رشد طبیعی ویروس و بیماریها هستند و بخش دیگر در واقع به صورت عامدانه علیه مردم به کار گرفته می شوند.لذا نمی شود آنرا در دسته بندی سخت ونرم بررسی کرد وبیشتر ماهیت تکنولوژیکی دارند وابزار خاصی برای خود دارند. 

وی تصریح کرد: لازم بود یک سری قوانین پایه را برای موضوع پدافند غیر عامل تنظیم کنیم. ما به این فکر رسیدیم که اساسنامه ای تنظیم کنیم و به مجلس تقدیم کنیم وسال گذشته اساسنامه سازمان پدافند غیر عامل را مشتمل بر تکالیف ملی واستانی برای دستگاه ها وبرای استانها وبرای خود سازمان پدافند غیر عامل تهیه شد وبه مجلس ارجاع داده شد.مجلس هم آنرا به کمیسیون اجتماعی ارجاع داد.در کمیسیون اجتماعی بعد از بررسی به این جمع بندی رسیدند که بخشهایی از این تکالیف در حوزه فرماندهی معظم کل قوا میباشد ومطابق قانون اساسی یک قسمت دیگر از آن مربوط به مجلس است ولذا به دفتر مقام معظم رهبری ارجاع شد واز طریق ستاد کل به دفتر ، گردش کار شد و سال گذشته اساسنامه سازمان پدافندغیر عامل به تصویب رسید.از سال گذشته تا امسال ما دارای یک سری قوانین ،مصوبات و احکام پایه شدیم که علی القائده دیگر با تغییر برنامه ها به آسیبی به سازمان وارد نمیشود.

دکتر جلالی در ادمه گفت :در رویکردی که در تقدیم اساسنامه خدمت مقام معظم رهبری بود دفترایشان گزارشی از این تحولات میخواستند .در گزارشات نوشته بودیم که تحولات و تهدیدات در حال تغییر است و رویکردهای متفاوتی دارد و ما اگر بخواهیم یک مقابله تخصصی با تهدیدات داشته باشیم لاجرم باید یک رویکرد پدافند تخصصی داشته باشیم.در هر حوزه ای را متناسب با خود آن پدافند کنیم.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر