۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۶۵۸۵
با ارسال نامه‌ای به تمام ایالت‌های آمریکا
یک سناتور جمهوری‌خواه به همراه دادستان ایالت اوکلاهاما، امروز با ارسال نامه‌ای به تمام ایالت‌های آمریکا، از آن‌ها خواسته‌اند بدون توجه به توافق هسته‌ای، ایران را تحریم کنند.
«جیمز اینهوف» سناتور جمهوری‌خواه ایالت اوکلاهاما روز یکشنبه همراه با «اسکات پروت» دادستان کل این ایالت، طی یادداشتی مشترک به ایالت‌های آمریکا توصیه کرده است که رأسا دست به تحریم ایران بزنند.

در بخشی از این یادداشت که تحت عنوان «بگذاریم ایالت‌ها کاری را که اوباما نمی‌کند، انجام دهند: ایران را تحریم کنند» در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده، با اشاره به توافق هسته‌ای تازه‌امضا‌شده میان ایران و گروه موسوم به 1+5، آمده است که توافق، این امکان را به ایران می‌دهد که با «تغییراتی ناچیز در برنامه هسته‌ای‌اش»، به جامعه بین‌المللی بازگشته و از فشار خارج شود.

اینهوف و پروت با متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت بمب اتم و همچنین نقض حقوق بشر در داخل کشور، نوشته‌اند: «خوشبختانه، ایالت‌های ایالات متحده، این قدرت را دارند که این تهدیدات را محدود کنند، مشروط بر اینکه همه آن‌ها تصمیم به استفاده از آن بگیرند.» 

به نوشته این دو مقام جمهوری‌خواه، از آنجا که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای گریز از نیاز به تصویب توافق در کنگره، آن را به جای یک «پیمان»، «توافق اجرایی» نام گذاشته است، ایالت‌ها این امکان را دارند که خود در مورد تحریم‌ها تصمیم بگیرند. 

تاکنون 25 ایالت آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند و آنطور که در قانون جامع تحریم‌های ایران موسوم به «سیسادا» (CISADA) هم آمده است، در صورتی که ایالت‌ها به دلایلی تصمیم به ایجاد محدودیت علیه ایران بگیرند، دولت فدرال باید از این تصمیم آن‌ها حمایت کند.

این مسئله‌ای است که به گفته اینهوف و پروت، جان کری وزیر خارجه آمریکا هم در جلسه استماع کنگره در روز 28 جولای، به آن اذعان کرد و گفت توافق هسته‌ای توان ایالت‌ها برای اعمال تحریم‌ علیه ایران را از بین نمی برد، اما در عین حال، دولت اوباما «گام‌هایی را برای توصیه» به ایالت‌ها برای عدم مداخله در سیاست خارجی برمی‌دارد، چراکه کاخ سفید در توافق پذیرفته که «به صورتی فعالانه» ایالت‌ها را رفع تحریم‌ها تشویق کند.

این دو مقام آمریکایی سپس نوشته‌اند که توصیه‌ای دقیقا برعکس به ایالت‌ها دارند و از آن‌ها می‌خواهند به جای رفع تحریم‌ها، بی‌تفاوت به دیدگاه اوباما نسبت به ایران و توافق، تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران وضع کرده و تحریم‌های پیشین را تقویت کنند. 

آن‌ها در پایان با تکرار اتهامات علیه ایران، از تصمیم خود برای ارسال نامه به تمامی ایالت‌های آمریکا خبر داده و نوشته‌اند: «به دلیل تمام این دلایل، اخلاقی، حیثیتی و پیشگیرانه، ما روز دوشنبه یک نامه و پیش‌نویس تحریمی را برای تمام 50 ایالت ارسال کرده و از 25 ایالتی که تحریم‌هایی دارند، می‌خواهیم آن‌ها را با قدرت اجرا کرده و 25 ایالت دیگر را نیز که تاکنون تحریمی اعمال نکرده‌اند، تشویق می‌کنیم که از هر اقدام اجرایی و قانونی ممکن برای اعمال فوری تحریم علیه ایران، استفاده کنند. شاید دولت اوباما به این بگوید "مداخله." اما از دید ما، این کار درست است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر