۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۶۴۸۵
سردار جلالی در هفتمین سمینار شیمی و محیط زیست ایران:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور : هدف ما نگاه مهندسی در مصونیت از عوامل شیمیایی است و تلاشمان این است که خطر این آسیب را به صفر برسانیم.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در هفتمین سمینار شیمی و محیط زیست ایران که در دانشگاه بقیة الله (عج) برگزار شد با بیان اینکه پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی برای از بین بردن اثر حوادث گفته می شود، اظهار داشت: در بحث پدافند شیمیایی باید به موضوعاتی از قبیل پایش تهدیدات و مباحث شیمیایی، تشخیص حادثه، اعلام وضعیت، محدودیت سازی منطقه آلوده، رفع آلودگی، امداد و نجات مصدومین و پاکسازی منطقه آلوده پرداخته شود.

وی افزود: در حوزه پدافند غیرعامل سه مفهوم وجود دارد که مفهوم اول تهدید است که در واقع تهدید عمل مزاحمی بوده که منشأ آن از بیرون است و خود انسان تصرفی در آن ندارد و مفهوم بعدی آسیب پذیری است که ناشی از ضعف های سیستمی است که در ساختارهای ما وجود دارد و مفهوم آخر مخاطرات است که نتیجه اثر تهدید بر آسیب پذیری است که یک خطر را به وجود می آورد و در مورد هریک از این مفهوم ها راهکارهایی متناسب با خودشان طراحی شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور منشأ تهدیدات را به چند دسته تقسیم کرد و افزود: تهدیدات تروریستی شیمیایی یکی از تهدیدات موجود است که گروه های تروریستی از مواد شیمیایی برای اقدام کارهایشان استفاده می کنند و تهدید بعدی مربوط به تهدیدات نظامی است که کشورمان خودمان هم در دوران دفاع مقدس با آن روبرو شده بود وبرای مثال گروه تروریستی داعش به تازگی از گاز کلر و خردل در عراق استفاده کرده است که نمونه ای از این تهدیدات محسوب می شود

وی ادامه داد: تهدیدات بعدی مربوط به حوادث شیمیایی می شود که بر اثر پایین بودن امنیت و استانداردها بوجود می آید ، برای مثال در انفجاری که در پالایشگا شازن داشتیم متاسفانه سلامت کارگران را به خطر انداخت

جلالی به سلاح ممنوعه شیمیایی از سوی تروریسم اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس تهدیدات نظامی شیمیایی علیه کشور ما بسیار جدی بوده است و امروزه هم در جنگ علیه یمن استفاده می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورگفت: متاسفانه حوادث شیمیایی ناشی از زیر ساخت‌های صنعتی آلوده بسیار زیاد شده است، درواقع خطا‌های زیر ساخت شیمیایی عامل مصدومیت خواهد شد.

وی افزود: هدف ما نگاه مهندسی در مصونیت از عوامل شیمیایی است و تلاشمان این است که خطر این آسیب را به صفر برسانیم.

جلالی مصون سازی زیرساخت ها را رویکرد اول دانست و گفت: زیرساخت ها باید طوری فراهم شود که در مقابله با حوادث توان پاسخگویی و رفع آن را داشته باشیم و آمادگی کادرها رویکرد بعدی محسوب می شود که عوامل اجرایی نیز باید از آمادگی بالایی برخوردار باشند و رویکرد آخر هم مربوط به حوزه مدیریت و فرماندهی این نیروهاست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در مجموعه ما حوزه های مختلفی در حال فعالیت هستند که شامل مرکز فرماندهی، کنترل، رصد و پایش، تشخیص و هشدار، آموزش عمومی و رزمایش، عملیات تخصصی پدافند، فرهنگ سازی، درمان و امداد و نجات و تحقیق توسعه می شود.

جلالی، ادامه داد: در زمینه درمانی هدف ما این است که تولید دانش، تولید کتب، درمان تخصصی، پژوهش، آموزش طولی و عرضی، تربیت نیروی انسانی و کادر درمانی، وتجهیزات تخصصی و آزمایشگاه‌ها را داشته باشیم که از اهداف درمانی سازمان به شمار می‌آید.

جلالی با اشاره به اینکه چرخه های مختلفی برای به ثمر رساندن کار این حوزه ها فراهم شده است، گفت: چرخه طراحی شده در خصوص حوزه ها عواملی چون پایش، تشخیص، هشدار و تعیین وضعیت، رفع آلودگی، امداد و نجات و پسماند داری آلودگی شیمیایی فعالیت می کنند و در چرخه مصون سازی پدافند تعریف تهدید پایه، تعیین نوع سرمایه و امنیت آن، تعیین درجه ریسک، تعیین سناریوی حادثه، کاهش آسیب پذیر شیمایی و کاهش ریسک و خطر فعالیت می کنند.

وی در پایان با اشاره به سیاست گذاری هایی که انجام شده است، گفت: مجموعه اقداماتی که تا این لحظه صورت گرفته است شامل تدوین سند راهبردی پدافند شیمیایی کشور، تهیه طرح جامع پدافند شیمیایی، آموزش کارشناسی ارشد پدافند شیمیایی، تعیین مرجع درمانی مصونیت شیمیایی و افتتاح فاز سوم اورژانس بیمارستان بقیه الله(عج) می شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر