۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۶۳۸۲
ایستگاه های تلویزیونی در سراسر آمریکا با سیلی از آگهی های تبلیغاتی 6 میلیون دلاری از یک گروه موسوم به «ابتکار امنیت آمریکا» مواجه شده است که در آن شهروندان راتشویق می کند تا از سناتورهای آمریکایی بخواهند با توافق هسته ای ایران مخالفت کنند.
حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در صفحه اینستاگرام خود به نقل از چند نشریه خارجی افزوده است: گرچه گروه ابتکار امنیت آمریکا اطلاعات مربوط به حامیان مالی خود را فاش نمی کند اما نورمن کلمن، سناتور سابق و جمهوری خواه از ایالت مین، فردی است که بیشتر برای عربستان سعودی لابی می کند. 

بخش عمده مطلب به شرح زیر است: 

شرکت هوگان لاولز متعلق به کلمن، با شصت هزار دلار در ماه که پادشاه عربستان می فرستد، سرپا نگه داشته شده است. در ماه ژوئیه سال 2014، کلمن، کار خودش را با عنوان عرضه خدمات قانونی به سفارت خاندان سلطنتی آل سعود در زمینه مسائلی از قبیل تحولات مربوط به ایران و محدودیت بر ظرفیت هسته ای ایران اعلام کرد. 

دیگر رؤسای موسسه ابتکار امنیت آمریکا، جو لیبرمن، سناتور سابق از یک حزب مستقل در ایالت کانکتیکات، سناتور سابق ایوان بایه(Evan Bayh)، دموکرات از ایالت ایندیانا و سناتور سابق ساکسبی چامبلیس(Saxby Chambliss)، جمهوری خواه است. ساکسبی در سازمان دی ال ای پایپر(DLA Piper)، یک لابی دیگر است که بر سیاست خارجی آمریکا به نفع سفارت عربستان سعودی، نفوذ دارد، کار می کند. 

تلاش برای تبلیغات علیه توافق هسته ای ایران، بخشی از کمپین شدید برای لابی گری است که سعی می کند سناتورها را تشویق کنند توافق بین المللی با ایران را تصویب نکنند؛ توافقی که بر مبنای آن تحریم های اقتصادی ایران در ازای بازرسی از تاسیسات هسته ای این کشور برداشته می شود تا این اطمینان به وجود آید که برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است . قرار است رای گیری درباره این توافق در ماه سپتامبر انجام  شود. 

کارشناسان بر این باورند صادرات نفت ایران می تواند تسلط عربستان سعودی بر این بازار را با چالش مواجه کند. 

اشتون کارتر، ماه گذشته اعلام کرد مقامات ارشد عربستان سعودی، نظر خود را تغییر داده اند و از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند اما تحلیلگران بر این باورند که عربستان سعودی همچنان تلاش می کند تا توافق هسته ای را به شکست بیانجامد، فقط نه به شکل آشکار. 

همانطور که مجله نیوزویک گزارش داد، مقامات سعودی به شرط ناشناس ماندن به توافق حمله کرده اند و رسانه سعودی وابسته به خاندان سلطنتی به طور گسترده ای آن را محکوم کرده است. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر