۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۶۳۵۱
روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست به رمزگشایی از خبر آسوشیتدپرس در خصوص توافق محرمانه ایران و آژانس پرداخته و چگونگی حذف و تغییر بخش‌هایی از خبر اصلی برای القای پیامی مشکوک را مورد بررسی قرار داده است.
 داغ‌ترین خبر این روزهای پرونده اتمی ایران و توافق مشهور وین،گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در خصوص «اجازه نیافتن بازرسان بین‌المللی برای ورود به پارچین» است که گفته می‌شود از روی متن سند توافق محرمانه میان ایران و آژانس خوانده شده است.

یکی دیگر از نشریات مشهور آمریکایی یعنی هافینگتون‌پست جمعه مقاله‌ای نوشت و چگونگی به کار رفتن تکنیک‌های «خبرسازی» و «سانسور بخش‌های نامطلوب خبر» در تهیه این گزارش را فاش کرد.

این نشریه ابتدا به سراغ بحث تکنیک خبرسازی رفته و در این خصوص با «جفری لوئیس» کارشناس کنترل تسلیحات مصاحبه کرده؛ لوئیس ابتدا با تکیه بر دانسته‌های خود گفته که نمونه‌گیری از یک محل توسط بازرسان کشور هدف و با حضور بازرسان آژانس، امر عجیب وبی‌سابقه‌ای نیست.

وی سپس به جنبه خبری ماجرا پرداخته و گفته که گزارش آسوشیتدپرس بر اساس متن قطعی توافق محرمانه ایران و آژانس نوشته نشده و همه ماجرا بر اساس یک پیش‌نویس است.

منبع بی‌نام آسوشیتدپرس که این متن پیش‌نویس را به خبرنگار آنها نشان داده، به گفتن این مطلب اکتفاء کرده که «این پیش‌نویس با متن نهایی شباهت دارد.»

لوئیس در جمع‌بندی خود از علت و سابقه این کار آسوشیتدپرس می گوید: «در وین، قدیمی‌ترین بازی آمریکایی‌ها رونمایی شد، این بازی بر این اساس است که حکایتی جانبدارانه و مغرضانه از یک سند محرمانه را به یک خبرنگار هم‌سو نشان می‌دهند تا بر اساس گزارش وی، یک رویه سیاسی را پی بگیرند.»

در ادامه به بخش‌های حذف شده گزارش آسوشیتدپرس می‌رسیم.

خبرگزاری آمریکایی تنها ساعتی پس از انتشار خبر اولیه، بدون هیچ توضیحی، بخشی حساس از خبر را که به نمونه‌گیری محیطی می‌پرداخت، به یکباره حذف کرد.

در خبر اول گفته شده بود که نمونه‌گیری از پارچین از سوی بازرسان ایرانی اشاره شده بود و حتی مکانیسمی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سنجش صحت این نمونه‌ها به کار می‌گیرد هم مورد بحث قرار گرفته بود.

سندی که ابتدا روی خروجی آسوشیتدپرس قرار گرفت، توضیح می‌داد که نمونه‌گیری از 7 نقطه در محل فعالیت های ادعایی غرب در پارچین، مجاز خواهد بود و ایرانی‌ها حتی برای این کار از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که مورد تأیید فنی آژانس است.

در خبر دوم اما 10 خط توضیحات و شرح به دو خط خلاصه شده بود و آمده بود: «آژانس گفته که از صحت فنی کار بازرسان ایرانی مطمئن می‌شود اما نگفته چگونه.»
روایت هافینگتون‌پست از شیطنت به سبک آسوشیتدپرس/ حذف و تغییر در خبر دسترسی به پارچین
خبر اصلی سمت راست و خبر تغییریافته در سمت چپ


بخش حساسیت‌برانگیز دوم، عدم حضور بازرسان خارجی در پارچین است. این هم مشخصاً خبرسازی آسوشیتدپرس است زیرا در خبری که ابتدا بر روی سایت این خبرگزاری قرار گرفت، آمده بود که بازرسان آژانس، کار بازرسان ایرانی را مانیتور (پایش) می‌کنند. در خبر دوم اما اصلا ردی از 3 خط مربوط به این مطلب نیست.
روایت هافینگتون‌پست از شیطنت به سبک آسوشیتدپرس/ حذف و تغییر در خبر دسترسی به پارچین
 جمعه شبکه خبری سی‌ان‌ان نمایی جدید از توافق محرمانه ایران و آژانس رو کرد.


شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شده ایرانی‌ها در بازرسی از سایت پارچین نقش خواهند داشت، اما آنها تنها کسانی نیستند که در این امر ایفای نقش خواهند کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که آژانس وظیفه «نظارت کلی» بر نمونه‌برداری و بازرسی از سایت پارچین به موجب مفاد برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را بر عهده خواهد داشت.

این اولین و احتمالاً آخرین سند محرمانه‌ای نیست که با امضای مقامات ایرانی به مقصد مقامات آژانس به وین می‌رسد و چندی بعد بر روی سرتیتر خبرگزاری‌های غربی، منتشر می‌شود.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر