۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۱۶۱۹۲
مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: هر سیاه‌چادر عشایری در استان ایلام، یک پاسگاه مرزی محسوب می‌شود، از این‌رو باید به این قشر توجه بیشتری شود چون در حوزه‌ی امنیت نقش قبل توجهی ایفا می‌کند.
«علی سلیمی» در خصوص نقش عشایر در امنیت مرزهای استان، اظهار کرد: عشایر از حافظان و حاملان ارزش‌ها و مواریث ایران‌زمین هستند و نقش مهمی در حفظ آداب، رسوم، آئین‌ها و سنت‌های دینی و مذهبی در جامعه دارند و این قشر با ایثار و از خودگذشتگی، کم‌مصرفی و پرتلاشی سعی در رفع مشکلات و قطع وابستگی‌ها دارند.

وی با تأکید بر این‌که 65 درصد قلمروهای عشایری در حاشیه‌ی مرز و مناطق استراتژیک قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: عشایر با استقرار در 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از سه‌راه «کاشی‌پور» تا «فکه» خوزستان و ایجاد سیاه‌چادر عشایری از مرزهای استان مراقبت و حراست می‌کنند.

سلیمی بابیان اینکه حضور عشایر در مرز هزینه‌های مراقبتی را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: حضور عشایر در مرز یک پدافند غیرعامل در برابر تهدیدها تلقی می‌شود، به‌نحوی‌که هر سیاه‌چادر یک پاسگاه مرزی محسوب می‌شود.

مدیرکل امور عشایری ایلام با بیان این‌که جمعیت عشایر کوچ‌رو استان ایلام بیش از 60 هزار نفر در قالب 10 هزار خانوار است که در سال، میزان 7900 تن گوشت قرمز، 25 هزار تن شیر، 465 تن روغن حیوانی، 372 تن کشک تولید می‌کنند، تصریح کرد: سالانه 170 میلیارد ریال در حوزه‌ی صنایع‌دستی عشایر استان درآمدزایی می‌شود که نشان از ظرفیت و توانایی بالای عشایر در تولید صنایع‌دستی دارد که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان زمینه‌ی صادرات صنایع‌دستی عشایر را به استان‌های هم‌جوار و کشور عراق فراهم کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر