۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۶۱۷۰
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خراسان‌رضوی:
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خراسان‌رضوی گفت: پدافند غیرعامل و کارآمدی رسانه‌ها فرصتی است که نباید هدر رود.
«حمیدرضا بابایی» در نخستین نشست تخصصی رسانه و پدافند غیر عامل اظهار کرد: پدافند غیرعامل، دفاع غیرنظامی با هدف تقلیل خسارت‌های مالی و صدمات جانی وارده بر غیر نظامیان در جنگ یا در اثر حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله، توفان، آتشفشان، آتش‌سوزی و خشکسالی است و رسانه‌ها می‌توانند بهترین عملکرد را در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: پدافند غیرعامل، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها، تأسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های حیاتی یک کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن، حوادث طبیعی یا انسان‌ساز می‌شود.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خراسان‌رضوی ادامه داد: هم‌چنین این روش، موجب صرفه‌جویی کلان اقتصادی در حفظ زیرساخت‌ها، تجهیزات و تسلیحات بسیار گران‌قیمت نظامی وغیر نظامی شده، مراکزحیاتی و حساس اقتصادی، سیاسی، نظامی، ارتباطی و مراکز عمده‌ی علمی و فرهنگی را در برابر حملات دشمن حفظ و ادامه فعالیت در شرایط بحران و جنگ را ممکن می‌کند.

بابایی خاطرنشان کرد: گستره‌ی پدافند غیرعامل شامل محورهای کلان و تأثیرگذار در کشور است که مهم‌ترین آنها شامل حوزه‌های عمرانی(زیربنائی)، حمل و نقل و ارتباطات، دارو، غذا، آب و بازیابی نیروی انسانی، انرژی، رسانه‌ها و تبلیغات روانی، مخابرات، صنایع، مالی و اقتصادی، دیپلماسی و امنیت و حوزه دفاعی است.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در این خصوص تصریح کرد: رسانه‌های موثر و قوی، بی‌شک موجب شکل‌دهی و یکسان‌سازی افکار عمومی می‌شوند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان‌رضوی اظهار کرد: امروزه صحنه‌ی افکار عمومی به صحنه جنگ رسانه‌ها تبدیل شده است، مبارزه‌ای که در آن کسی امتیاز می‌گیرد یا برنده می‌شود که بتواند برتری عقاید و برنامه‌های خود را در این بخش محوری جدید جامعه در اختیار گیرد.

بابایی ادامه داد: باید رسانه‌ها شامل صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی با تقویت ارتباط با حوزه‌ی پدافند غیر عامل، آگاهی‌های خود در این بخش را ارتقا دهند.

وی تربیت نیروهای آموزش دیده رسانه‌ها در این حوزه، پرداختن به موضوع پدافند غیرعامل در کنار حوزه‌های سیاسی یا اقتصادی و طرح این اندیشه در رسانه‌ها را خواستار شد.

مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان‌رضوی گفت: بهترین اقدامی که شاید پیش از اینها باید انجام می‌شد، تشکیل سازمان، نهاد و یا هر تشکلی است که در آن جمعی از نخبه‌ترین خبرنگاران و دبیران و سردبیران رسانه‌ها، گزینش شده، آموزش‌های لازم را ببینند و بطور مدام آنها را بکار گیرند.

بابایی افزود: هم‌اکنون دشمنان کشور با راه‌اندازی ده‌ها شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای و پخش صدها فیلم، مشغول تغییر در ایده‌ها و تفکرات هم‌چنین شاکله‌ی فرهنگ خانوادگی و سنتی جامعه ایران هستند.

وی خاطرنشان کرد: از پیامدها و معضلات برنامه‌های ماهواره‌ای می‌توان به افول فرهنگ، رشد روزافزون بی‌سوادی عمومی به علت تماشای بی‌حد این برنامه‌ها، عدم تمرکز و تفکر نسبت به موضوعات و مطالب مختلف، کاهش دادوستدهای عاطفی و اجتماعی در روابط انسان‌ها با یکدیگر، رنگ‌باختگی ارزش‌های انسانی و باورهای مذهبی و نمادهای ملی و میهنی و در نتیجه‌ی خطر سقوط فرهنگ اجتماعی اشاره کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر