۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۶۰۵۷
نظر معاون فرهنگی قوه‌قضائیه درباره حضور دوباره بی.بی.سی در ایران
معاون فرهنگی رئیس قوه‌قضائیه با تأکید بر رعایت تمام ملاحظات لازم برای حضور خبرنگاران بی.بی.سی در ایران گفت: اینها وقتی می‌آیند به صورت ساده نمی‌آیند، فقط خبرنگار نیستند و کارهای دیگر نیز انجام می‌دهند.
حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در جریان بازدید از خبرگزاری تسنیم به مناسبت روز خبرنگار، در پاسخ به سؤالی در خصوص لغو تعلیق فعالیت بی.بی.سی در ایران از سوی وزارت ارشاد اظهار کرد: نگاه ما به دشمنانمان عوض نمی‌شود، زیرا دشمن، دشمن است و با هر ابزاری کار خود را انجام می‌دهد؛ چه موقعی که قصد نفوذ سیاسی دارد و چه موقعی که قصد دارد نفوذ ارتباطی، فرهنگی و اقتصادی کند. دشمن همیشه به‌دنبال منافع خود است. پس باید به این مسئله واقف باشیم که دشمن همواره وجود دارد و تغییر نمی‌یابد.

معاون فرهنگی قوه‌قضائیه با بیان اینکه ماهیت نظام سلطه تغییر نمی‌یابد، گفت: ما نیز باید مراقب این مسئله باشیم و نگاه بنیادی اسلامی و ارزش مدار انقلابمان تغییر نیابد. حالا با اینها باید چگونه تعامل کنیم؟ بحث بر سر تعاملات بین دو دیدگاه مختلف است؛ یک دیدگاه اسلامی و انقلابی و یک دیدگاه نیز ضد انقلابی و اسلامی که نمی‌خواهد اسلام در یک گوشه‌ای از عالم حاکم شود و با هر وسیله ای که بتواند با این دیدگاه مبارزه می‌کند.

وی تأکید کرد: بنابراین ماهیت دشمن روشن است. نباید فریب برخی لبخندها و تعریف را بخوریم؛ زیرا همچنان که امام راحل فرمودند: "ماهیت گرگ، همیشه گرگ است" و تغییر نمی‌یابد. ما نیز ماهیت «میشی» خودمان را داریم و در طول تاریخ مظلوم بوده‌ایم و الآن نیز باید مراقب این جهات باشیم.

صادقی ادامه داد: حالا اگر اینها بیایند، از این فضا چه استفاده‌هایی می‌کنند؟ این بستگی به قدرت مدیریت، نحوه تعامل ما و شرایطی که برای آنها فراهم و خطوطی که برایشان تعیین می‌کنیم، دارد. نمی‌توان گفت مطلقاً نیایند یا اینکه آزاد باشند و بیایند.

معاون فرهنگی قوه‌قضائیه افزود: بنابراین باید خطوط قرمز خود را به‌صورت کامل برای آنها تعریف کنیم و سپس مراقبت‌های امنیتی ویژه، ارتباطی، خبری و ... روی اینها داشته باشیم. اینها وقتی می‌آیند به صورت ساده نمی‌آیند. فقط خبرنگار نیستند و کارهای دیگر نیز انجام می‌دهند، یعنی اهداف سیاسی را هم دنبال می‌کنند و حتی ممکن است اهداف امنیتی نیز داشته باشند. حداقل باید احتمال این مسائل را بدهیم و سپس می‌توانیم مراقبت‌های امنیتی خاصی را هم داشته باشیم.

صادقی گفت: با آزمون و خطا می‌توان پیش رفت. من نمی‌گویم مطلقاً باید جلوی اینها گرفته شود، ولی به شرطی می‌توان اجازه داد که ملاحظات یاد شده و سایر ملاحظات‌ رعایت شوند. در هر حال این کار ملاحظاتی دارد. نباید همین‌طور میدان را برای آنها باز کنیم که بیایند علیه ما دشمنی کنند و با دست خودمان و امکاناتی که ایجاد می‌کنیم با راحتی، امنیت کامل و حمایت قانونی، هر چه می‌خواهند علیه ما برنامه‌سازی کنند. به طور قطع انسان عاقل هیچ وقت این کار را انجام نمی‌دهد که همه امکانات و فرصت‌ها را در اختیار دشمن قرار دهد.

معاون فرهنگی قوه‌قضائیه اظهار کرد: بنابراین باید ببینیم با آمدن اینها ما چه سودی می‌خواهیم ببریم؟ یک وقت می‌خواهیم نشان دهیم که فضای ما، فضای آزاد است و اینها نیز می‌توانند بیایند این فضا را انعکاس دهند. اما آیا این کار را انجام می‌دهند؟ آیا تاکنون واقعیت امر این را نشان داده است؟ مگر تا حالا اینجا نبودند؟ واقعا از فضای درونی ما بی خبر هستند؟ همه این مسائل، جای بحث و تردید دارد و نباید ساده انگاری کنیم.

وی گفت: البته ممکن است این استدلال هم باشد که اگر اینها را راه هم ندهیم، آنقدر ایادی دارند که اخبار را هر طور بخواهند، برایشان می‌فرستند و این کار بدون مدیریت ما هم اتفاق می‌افتد. این حرف درست است. اگر بتوانیم آنها را به داخل کشور بیاوریم و مدیریت کنیم خیلی بهتر است تا اینکه بدون مدیریت ما، علیه‌مان کار کنند. اما آیا می توانیم مدیریت کنیم؟ این چیزی است که باید از خودمان بپرسیم.

صادقی در پاسخ به این سؤال "آیا در شرایط حاضر توان مدیریت آنها را داریم یا خیر"، گفت: این سئوال را از مسئولان مربوطه بپرسید که چه تدابیری اندیشیده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که ظاهراً مجوز فعالیت بی.بی.سی برای یک هفته صادر شده، گفت: بله، شنیدیم که یک هفته‌ای است. این آزمایش خوبی است و عیب ندارد اما در این یک هفته، آنها می‌توانند اطلاعات خوبی جمع کنند. البته گاهی هم در ایام مختلف مثل 22 بهمن اجازه می‌دهیم می‌آیند و می‌روند، اما باید بدانیم که این کار را می خواهند پیشقراول یک برنامه بلندمدت قرار دهند یا خیر؟ به هر حال اگر هوشیارانه و با مدیریت باشد و همه جهات در نظر گرفته شود اشکالی ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر