۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۶۰۵۱
طبق جدیدترین آمار، ایران، رتبه ۸۶ شاخص‌های بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در میان کشورهای جهان از نظر آمادگی شبکه‌ای دارد.
طبق جدیدترین آمارهای درگاه پایش جامعه اطلاعاتی ایران درباره وضعیت کشورهای جهان از حیث شاخص آمادگي شبكه‏اي (NRI) در سال ۲۰۱۵ در زیرشاخص آمادگی محیطی فناوری اطلاعات، کشورمان رتبه ۹۳ را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است؛ در این زیرشاخص، در بخش محیط سیاسی و رگولاتوری رتبه ایران ۱۰۰ و در بخش محیط کسب و کار و نوآوری رتبه ایران ۸۶ است؛ شواهد نشان می‌دهد که در این زمینه رتبه ایران نسبت به سال ۲۰۱۴ تغییری نداشته است. 

شاخص آمادگی شبکه‌ای نشان‌دهنده ظرفيت كشورها در ميزان منتفع شدن كامل آنها از فناوري اطلاعات و ميزان منتفع شدن كامل شهروندان اين كشورها از فناوري اطلاعات در زندگي روزمره‏ است. براساس آخرین برآوردها که مربوط به سال ۲۰۱۵ است، ایران در چهار محور محیط، آمادگی، استفاده و تأثیر از حیث شاخص آمادگی شبکه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته است. 

در زیرشاخص آمادگی الکترونیکی، ایران رتبه ۸۶ را در میان سایر کشورها در اختیار دارد و در این بخش رتبه کشورمان در حوزه آمادگی زیرساخت و محتوای دیجیتالی ۹۷ است و در بخش مقرون به‌صرفه بودن فناوری، رتبه ۴۶ و در بخش مهارت‌های فناوری، رتبه ۸۵ را به خود اختصاص داده است. در این بخش رتبه ایران نسبت به سال ۲۰۱۴ در تمامی مؤلفه‌ها صعود قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. 

همچنین در زیرشاخص استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، رتبه ۱۰۸ متعلق به ایران است که در این زیرشاخص، رتبه کشورمان در پارامتر استفاده افراد از فناوری اطلاعات ۱۰۰، استفاده از کسب‌وکارها ۱۲۹ و استفاده دولت از فناوری اطلاعات ۱۰۹ است. در این بخش رتبه ایران در استفاده افراد با صعود و در استفاده دولت از فناوری اطلاعات نسبت به سال ۲۰۱۴ با نزول همراه است. در این رده‌بندی رتبه ایران در زیرشاخص تأثیر فناوری اطلاعات ۱۱۶ است که این بخش در دو پارامتر تاثیر اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته که ب‌ ترتیب ایران رتبه ۱۱۰ و ۱۱۵ را درمیان کشورهای جهان از آن خود کرده است. در این شاخص نیز در بخش تاثیر اجتماعی فناوری اطلاعات، ایران نسبت به سال گذشته ۱۰ رتبه نزول داشته است. 

بررسی آمادگی شبکه‌ای در منطقه نشان می‌دهد که در سه سال گذشته کشورهای امارات، قطر، بحرین، عربستان، عمان، قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، اردن، ارمنستان و گرجستان روند رو به رشدی داشته و در این جدول بالاتر از کشورمان قرار دارند. ارزیابی صورت گرفته از شاخص آمادگی شبکه‌ای در میان کشورهای آسیا نشان می‌دهد که سنگاپور، ژاپن، هنگ کنگ، کره‌جنوبی، تایوان، امارات، قطر، بحرین، مالزی و عربستان سعودی ۱۰ کشور برتر آسیا در این رده‌بندی هستند. در این رده‌بندی، ۱۰ کشور اول دنیا نیز شامل سنگاپور، فنلاند، سوئد، هلند، نروژ، سوئیس، آمریکا، بریتانیا، لوکزامبورگ و ژاپن هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر