۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۱۵۹۳۰
ارزیابی کارشناسان حوزه اقتصاد و تولید نشان می دهد، شرایط تولید در کشور طی دو سال اخیر در موارد متعددی سخت‌تر شده است.
دولت یازدهم در حالی به عمر دو سالگی خود نزدیک می‌شود که همچنان بخش تولید در انتظار حمایت دولت است. این روزها فعالیت تولیدی به حدی برای مردم سخت شده که آنها ترحیج می‌دهند با تعطیلی واحدها سرمایه اندک خود را صرف فعالیت های سودآورتری کنند. این  اتفاقات در حالی رخ می دهد که دولت از همان روزهای نخست، وعده‌هایی برای بهبود فضای کسب و کار و تأمین نقدینگی بخش تولید داده بود.

البته نباید اقدامات دولت در کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی را نادیده گرفت اما به صورت کلی رکود حاکم در بازار باعث شده تا تولیدکنندگان امکان فروش محصولات خود را نداشته و هر روز با هزینه‌های زیادی روبه رو شوند . از آن طرف بازپرداخت تسهیلات بانکی و عدم پرداخت سهم تولید از قانون هدفمندی یارانه‌ها بر حجم مشکلات آنها افزوده است.

در مجموع با نزدیک شدن به آستانه دو سالگی دولت یازدهم بر آن شدیم تا نظرات فعالان اقتصادی را از عملکرد دولت در بخش تولید جویا شویم.

* فولادگر: انتظارها از تیم اقتصادی با تجربه دولت چیز دیگری بود

حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه دولت یازدهم از همان روزهای نخست فعالیت خود و حتی در تبلیغات انتخابی شعار‌های مختلفی در حمایت از تولید اعلام کرده بود، اظهار داشت: متأسفانه در حاضر بسیاری از این صبحت ها در حد شعار باقی مانده و اقدام جدی از سوی دولت برای حمایت از تولیدکنندگان ، بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذاری انجام نشده است.

وی با بیان اینکه البته دولت در این دو سال موفقیت های خوبی در کنترل نرخ تورم، ثبات نرخ ارز و وضعیت اقتصادی داشته اما  انتظارها از تیم اقتصادی با تجربه دولت چیز دیگری بود، گفت: هم اکنون فقط بخشی از مواد قانون بهبود فضای کسب و کار اجرایی می‌شود و در کنار آن قانون حداکثر استفاده از محصولات ساخت داخل اجرا نشده است.

*امروز شرایط برای فعالیت تولیدکنندگان سخت شده است

 رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید با اشاره به اینکه قرار بود براساس اصل 44 توانمندی بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی بیشتر شود، تصریح کرد: تولیدکننده داخلی توقع داشت تا براساس وعده های دولت سهم خود را از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه دریافت کند اما هنوز این  منابع تخصیص پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: امروز شرایط فعالیت برای تولیدکنندگان سخت شده و در کنار آن کالاها به آسانی وارد کشور می شوند.

فولادگر با اعلام اینکه امیدوارم قانون رفع موانع تولید به زودی اجرایی شود، اظهار داشت: هم اکنون دولت در حال تدوین آیین نامه اجرایی شدن این قانون است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید با اشاره به اینکه امروز تولیدکننده داخلی علاوه به مسائل بیرونی درگیر مشکلات داخلی است، تصریح کرد: در قانون رفع موانع تولید بسیاری از این مشکلات پیش بینی و راهکارهای آن اعلام شده است.

*بهرامن: امید ما اجرای کامل سیاست های اقتصادی در کشور است

بهرامن نائب رئیس خانه معدن نیز در همین ارتباط به تسنیم گفت: طی یک سال گذشته جامعه با رکورد شدیدی روبه رو بود که این موضوع همچنان ادامه دارد. این در حالی است  لازمه رشد هر اقتصاد در تمام بخش ها رفع رکود و ایجاد رونق است. به اعتقاد بنده بهترین زمان برای سرمایه گذاری شرایط رکود است اما ما هنوز نتوانسته ایم از این موضوع بهره برداری کنیم.

 وی با اشاره به اینکه البته دولت در این دو سال اقدامات مناسبی را برای مدیریت نرخ تورم انجام داده است، افزود: امیدارم با کاهش نرخ تورم و شرایط جدید کشور رونق به بخش تولید کشور برگردانده شود.

نائب رئیس خانه معدن اضافه کرد:در حال حاضر امید ما اجرای کامل سیاست های اقتصادی در کشور است زیرا با اجرایی شدن این موضوع توانمندی تولیدات داخلی افزایش و با روان سازی و آزاد سازی منابع بلوکه شده شرایط برای رشد و توسعه بیشتر اقتصاد کشور فراهم شود.

*بدون توجه به تولید توسعه اقتصادی فراهم نمی شود

بهرامن با تأکید براینکه بدون توجه به تولید توسعه اقتصادی فراهم نمی شود، افزود: بخش معدن دارای ظرفیت های بسیار بالایی است که اگر در آن سرمایه گذاری مناسبی انجام شود به نتاج مناسبی دست پیدا خواهیم کرد.

 وی با اشاره به اینکه برای رونق بخش تولید باید ساختارهای اساسی و زیر ساخت های تولید را تغییر دهیم، گفت: این روزها بخش معدن با عارضه کاهش قیمت های جهانی روبه رو است که این امر اثرات نا مطلوبی را بر فروش محصولات معدنی کشور گذاشته است.

*خالقی: برخی از مدیران دولتی علاقه چندانی به واگذاری مسئولیت های خود ندارند

خالقی کارشناس تولید با اشاره به اینکه برای قضاوت کردن عملکرد دولت طی دو سال گذشته باید ببینم دولت اقتصاد را با چه شرایطی تحویل گرفته است، اظهارداشت: در مجموع سیر و عملکرد دولت در دو سال گذشته قابل قبول بوده است. زیرا امروز دیگر شاهد بی انضباطی در تصمیم گیری های تیم اقتصادی دولت نیستیم .

 وی با اعلام اینکه البته هنوز در بخش‌های دولتی با تشکیک آراء روبه رو هستیم، گفت: به نظر می‌رسد دولت باید در تصمیم گیری های خود از نظرات کارشناسی فعالین بخش خصوصی بیشتر استفاده کند. در حال حاضر مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها پر رنگ نیست.

این کارشناس اقتصادی  اضافه کرد: انتظار می رفت دولت در کوچک سازی خود بهتر عمل می کرد. البته برخی از مدیران دولتی علاقه چندانی به واگذاری مسئولیت های خود ندارند که این موضوع روند خصوصی سازی را با کندی همراه کرده است.

*دولت منابعی نداشت که در اختیار بخش تولید قرار دهد

خالقی با اشاره به اینکه برای اجرای سریع و بهتر خصوصی سازی مجلس باید به کمک دولت بیاید، افزود: به نظر بنده برای رفع مشکلات فعلی بخش تولید کشور باید یک برنامه جامع تدوین شود تا مسؤلین براساس آن اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد:اگربخواهیم واقع بینانه عملکرد دولت را در این دوسال بررسی کنیم باید گفت دولت منابعی نداشت که در اختیار بخش تولید قرار دهد در کنار این موضوع بانک ها نیز درگیر مطالبات معوق خود بوده و امکان ارائه تسهیلات جدید را نداشتند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فقط این توقع از دولت می رفت که برای بهبود فضای کسب و کار هزینه های تولید را کاهش دهد، گفت: اقتصاد کشور امروز نیازمند رشد و رونق است تا امکان فعالیت  بهتر برای تمام بخش ها به وجود آید.

تسنیم



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر