۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۵۹۲۲
الجزیره:
وزیر خارجه آمریکا با سفر به دوحه همزمان با نشست مشترک اعضای شورای همکاری خلیج فارس ضمن راحت کردن خیال اعراب از بابت توافق هسته‌ای ایران و غرب، به افزایش توافقات برای همکاری نظامی و اطلاعاتی چندجانبه اذعان کرد.
وزاری خارجه 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (قطر، کویت، عُمان، عربستان، امارات و بحرین) (GCC) دوشنبه (دیروز) در دوحه نشستی مشورتی تشکیل دادند ودرباره مسائل مختلفی از جمله جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، همکاری مشترک در زمینه‌های نظامی و امنیتی و پرونده‌های داغ سیاسی در منطقه رایزنی کردند.

همزمان با تشکیل این نشست و به منظور شرکت در آن «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان و دیگر وزرای عضو شورای همکاری به دوحه سفر کردند.
وزیر خارجه قطر: توافق هسته‌ای ایران بهترین گزینه برای ثبات منطقه بود
«خالد العطیه» وزیر خارجه قطر در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود پس از نشست مشورتی گفت: توافق هسته‌ای ایران بهترین گزینه ( از میان گزینه‌ها) برای ثبات و امنیت منطقه بود.

وی افزود:کشورهای عضو شورای همکاری آماده ترتیبات لازم برای تحقق امنیت و ثبات منطقه هستند و به توافق هسته‌ای ایران از این منظر که مذاکرات این توافق توسط کشورهایی رهبری شده که مانع هر قدرت (نظامی) هسته‌ای می شود، خوشامد گفته‌اند همانطور که کری تاکید کرد  توافق مذکور مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد.

العطیه سپس  ابراز امیدواری کرد که این ممنوعیت دستیابی به سلاح هسته‌ای شامل کل منطقه شود نه فقط ایران؛ وی افزود: نشست مشورتی (دوشنبه) در راستای سلسله تکمیل گفت‌وگوهای استراتژیک میان کشورهای خلیج (فارس) و آمریکا در کمپ‌دیوید و غیره انجام شده است.

افزایش همکاری نظامی اعراب و آمریکا/ راحت کردن خیال شورای همکاری از توافق هسته‌ای ایران

بر اساس گزارش وبگاه خبری «الجزیره» قطر، جان کری که آمده بود تا خیال اعراب را از بابت توافق هسته‌ای ایران راحت کند در سخنان خود گفت: آمریکا و متحدان آن در خلیج (فارس) متعهد به تضمین آرامش و امنیت منطقه هستند و هدف اساسی توافق امضا شده با ایران جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

وی افزود: در نشست مشترک، گام‌های عملی برای شراکت قوی تر به ویژه در زمینه توانایی‌های مشترک موشکی راهبردی ، مبارزه با تروریسم و داعش و تمامی مواردی که مانع از ثبات منطقه است، بررسی شد.

کری تصریح کرد که کشورش با کشورهای عضو شورای همکاری درباره قراردادهای فروش اسلحه، برگزاری آموزش های مشترک نظامی در منطقه و نیز آموزش نیروهای ویژه و نیز همکاری اطلاعاتی به توافق رسیده است. وی همچنین بر ادغام سامانه‌های دفاعی منطقه‌ای با موشک‌های بالستیک و نیز پیشرفت عملیات‌های دریایی در مقابله با ورود اسلحه تاکید کرد.


تأکید بر راه‌حل سیاسی در سوریه و یمن

کری بار دیگر موضع کشورش در قبال سوریه را تکرار کرد و گفت: نظام بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از نظر آمریکا فاقد مشروعیت است. وی سپس ضمن تاکید بر حمایت واشنگتن از کسانی که او آنها را معارضان معتدل خواند گفت مسأله سوریه باید سیاسی حل شود.

در همین راستا رسانه‌ها از نشست 3 جانبه کری، الجبیر و لاوروف در دوحه با تمرکز بر مسأله سوریه خبر دادند.

وزیر خارجه آمریکا به یمن نیز پرداخت و گفت: بر سر اینکه موضوع یمن نیز باید با راه‌حلی سیاسی بر اساس نتایج گفت و گوی ملی حل شود، توافق وجود دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر