۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۵۹۰۸
ده ها تن از مسئولان ارشد پیشین امنیتی رژیم صهیونیستی در نامه ای به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم از او خواستند واقعیت را بپذیرد و از مخالفت با توافق هسته ای قدرت های بزرگ با ایران دست بردارد.
بی بی سی دوشنبه شب به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» گزارش داد، این مسوولان پیشین همچنین به نتانیاهو توصیه کرده اند که روابط صدمه دیده اسراییل و آمریکا را ترمیم کند و به تقویت همکاری های دیپلماتیک و امنیتی دو جانبه بپردازد.

بر اساس این گزارش در پی مخالفت شدید نتانیاهو با مذاکرات اتمی ایران و قدرت های بزرگ و توافق جامع هسته ای، تنش های کم سابقه ای میان دولت های باراک اوباما و نتانیاهو ایجاد شد که در برخی موارد به رد و بدل شدن انتقادات تند در واشنگتن و تل آویو انجامید.

این نویسندگان از نتانیاهو خواسته اند که برای دست یابی به راه حلی دیپلماتیک با هدف ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با آمریکا همکاری کند.

دولت باراک اوباما و برخی دولت های اروپایی در سال های گذشته در مناسبت های گوناگون از اسراییل خواسته اند تا از طریق اقداماتی همچون مقابله با شهرک سازی غیرقانونی در اراضی اشغالی فلسطینی ها به فرایند تشکیل یک دولت مستقل فلسطنی کمک کند اما دولت نتانیاهو از برآورده کردن چنین درخواست هایی خودداری کرده است.

آمیرام لوین رییس سابق موساد، امی آیالون و کارمی گیون روسای سابق سرویس امنیت عمومی اسراییل و ژنرال یوزی عیلام رییس سابق کمیسیون انرژی اتمی اسراییل از جمله امضا کنندگان نامه اخیر به نتانیاهو هستند.

به نوشته این رسانه، این نخستین بار نیست که مخالفت های نتانیاهو با مذاکرات هسته ای ایران با انتقاد مقام های امنیتی پیشین این رژیم مواجه می شود.

وی پیش از آن نیز حملات لفظی نتانیاهو به حسن روحانی رییس جمهوری ایران را در عرصه بین المللی به زیان اسراییل دانسته بود.

در اسفند ماه گذشته مئیر داگان یکی دیگر از روسای پیشین موساد هم با انتقاد از مواضع نتانیاهو در مورد مداکرات هسته ای گفت: وی به خاطر شیوه اش در مدیریت تهدید اتمی ایران، بیشترین آسیب راهبردی را به اسراییل وارد کرده است.

داگان با ابراز نگرانی از تنش های ایجاد شده میان اسراییل و آمریکا بر سر ایران هشدار داد: ما الان موقعیت مستحکمی در جهان نداریم. مشروعیت اسراییل زیر سوال است و نباید با مهم ترین دوستمان وارد رابطه فرسایشی می شدیم.

او با اشاره به برخی اظهار نظرهای تند نتانیاهو از جمله مقایسه ایران با آلمان نازی افزود که ایران با موفقیت توانسته است میان اسراییل و آمریکا شکاف بیندازد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر