۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۱۵۷۱۶
کوارتز:
تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی حاکی از آن است که نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ علی‌رغم مخالفت‌ها و لابی‌گری‌های برخی نمایندکان در کنگره آمریکا تأیید می‌شود.
در بحبوحه نزاع‌های سخت و همراه با لابی‌گری که این روزها در صحنه مباحثات سیاسی در جریان است، تحلیلگران و اندیشمندان می‌گویند احتمال تأیید توافق هسته‌ای دز کنگره آمریکا بالا است.

کلیف کاپچان، مدیر میز مخاطرات سیاسی در گروه اوراسیا به پایگاه خبری «کوارتز» می‌گوید شانسی برای اینکه کنگره سند توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را تأیید و به رفع تحریم‌ها علیه این کشور رأی بدهد.

اما باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قول داده هر گونه اقدام از جانب کنگره برای رد توافق هسته‌ای را وتو خواهد کرد و «کاپچان» می‌گوید اینکه کنگره بتواند با کسب دو سوم آراء در مجلس سنا و مجلس نمایندگان وتوی رئیس‌جمهور را باطل کند تنها 20 درصد است.

از سوی دیگر، سایت PredictIt که سایت مرجه در زمینه شرط‌‌بندی است احتمال رد توافق توسط کنکره را تنها 12 درصد دانسته است.

پایگاه خبری «کوارتز» پس از اشاره به این آمارها می‌نویسد این احتمالات برای منتقدان توافق هسته‌ای ایران، نامعلوم نیست و یک سیر تفکر در حال حاضر در میان این منتقدان این است که به جای صرف تلاش برای باطل کردن این توافق آن را لکه‌دار کرده و با ایجاد نگرش منفی درباره آن برای خود فرصت سیاسی ایجاد کنند.

به نوشته «کوارتز»، در صورتی که ایران در تعهداتش تقلب کند کسانی که از آن در کنگره حمایت کرده‌اند می‌توانند مورد انتقاد قرار بگیرند. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر