۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۵۷۰۹
معاون برون‌مرزی سازمان صدا‌وسیما در نشست همکاری سازمان‌های رسانه‌ای پیمان شانگهای همکاری رسانه‌ای میان کشورهای مستقل را برای مقابله با هژمونی رسانه‌ای غرب خواستار شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ‌دکتر محمد اخگری، معاون برون‌مرزی سازمان صدا‌وسیمای ایران و مدیر شبکه انگلیسی‌زبان پرس‌ تی‌وی در سخنرانی خود در نشست مجمع رسانه‌ای سازمان همکاری پیمان شانگهای با اشاره به بایکوت رسانه‌ای اخبار سوریه، یمن، غزه و بحرین در رسانه‌های غربی، بر ضرورت هم‌افزایی رسانه‌ای در مقابل هژمونی رسانه‌ای غرب تاکید کرد. وی با اشاره به تلاش غرب برای جهانی‌سازی با دو ابزار نرم مانند رسانه و ارتش مانند ایجاد جنگ نیابتی به وسیله ایادی و دست نشانده‌هایی به نام داعش گفت: متأسفانه آنچه در هیاهوی رسانه‌ای امروز شاهد آن هستیم نه‌تنها اطلاع‌رسانی نیست بلکه شکل دادن نادرست به افکار عمومی در سطح جهان است که از دروغ‌پراکنی درباره وجود سلاح هسته‌ای در عراق به قصد حمله به این کشور گرفته تا ایجاد پروژه ایران‌هراسی در منطقه خاورمیانه را شامل می‌شود.

دکتر اخگری، چشم بستن غرب روی تبلیغات داعش در فضای اینترنت را از جمله فعالیت‌های نرم برای قدرت بخشیدن به این گروه‌ها ارزیابی کرد و افزود به کمک همین ابزار رسانه ای، داعش هر روز بیش از پیش در فضای مجازی قدرت‌نمایی می‌کند و غرب حتی از گرفتن این امکان نیز از داعش طفره می‌رود. تروریسم رسانه‌ای در چنین وضعیتی شکل می‌گیرد و تنها عراق و سوریه را شامل نخواهد شد.

ژانر وحشت امروز همه کشورهای دنیا را تهدید می‌کند و نسل امروز که نسل دنیای اپلیکیشن (App) است، بیش از همه در معرض این نوع تروریسم است.

مدیر پرس تی‌وی به تاکتیک‌های غرب در این هژمونی رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: فضا دادن به آی‌پی‌هایی که در فضای مجازی تفکر تکفیری را تبلیغ می‌کنند؛ بایکوت رسانه‌ای اخبار سوریه، یمن، غزه، بحرین و تا مدت‌ها روهینگاها در برمه و تحریف واقعیت‌، سه تاکتیک اصلی این هژمونی هستند. شاهد بر این مدعا، اتفاقاتی است که در سوریه، عراق و یمن رخ می‌دهد. واقعیت صحنه نبرد، بمباران مردم بی‌گناه و کشتار غیرنظامیان روایت نمی‌شود حال آن‌که با استفاده از ظرفیت رسانه‌های نو، حاکمیت ملی سوریه و عراق زیرسوال رفته است و تئوری‌پردازانی که به دنبال تجزیه خاورمیانه هستند با استفاده از رسانه، فضا را برای نقض حاکمیت دیگر کشورها فراهم می‌کنند. بنابراین امروز بیش از هر زمان دیگری نقش رسانه‌های مستقل در اطلاع‌رسانی درست، اهمیت می‌یابد و باید تلاش کرد سواد رسانه‌ای مردم جهان و بویژه نسل جوان ارتقا یابد تا در فضای اطلاعاتی جدید از آسیب پیام‌های نادرست در امان بمانند.

این نشست روز سه‌شنبه (6 مرداد) به منظور همفکری میان مسئولان رسانه‌ای کشورهای عضو پیمان شانگهای در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر