۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۱۵۶۶۳
در نشست خبري مشترک ظريف و موگريني اعلام شد:
وزير امور خارجه گفت: امروز تصميم گرفتيم يک دور جديد از گفتگو را بين ايران و اتحاديه اروپا شروع کنيم، بر اساس روشي که اتحاديه اروپا دارد، اين را گفتگوهاي سطح بالا خواهيم گفت و نه ديگر انتقادي و نه جامع، بلکه گفتگوهاي سطح بالا خواهيم گفت.
محمدجواد ظريف پس از ديدار با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در نشست خبري مشترک  با موگريني افزود: اين گفتگوها در آينده نزديک در سطح معاونان وزارت امور خارجه و معاون خانم موگريني شروع خواهد شد و به تدريج در سطح وزرا ادامه خواهد يافت.

وي اضافه کرد: ما درباره موضوعات مورد علاقه ايران و اتحاديه اروپا صحبت کرديم؛ در طول چندين سال گذشته بحث‌هاي ما با اتحاديه اروپا بيشتر بر موضوعات هسته اي متمرکز بود در حالي که قبل از آن ما دوره هايي از گفتگو با اتحاديه اروپا را داشتيم که يک زماني به عنوان گفتگوهاي انتقادي و بعد از آن به عنوان گفتگوهاي جامع شناخته مي شد. 

ظريف گفت: موضوعات مختلفي در اين گفتگوها مورد نظر طرفين است که حوزه هاي همکاري آينده ما و اتحاديه اروپا خواهد بود، در همين زمينه اميدواريم که اقداماتي نيز صورت بگيرد.

وي ادامه داد: اين موضوعات شامل انرژي، حمل ونقل، ‌تجارت‌، محيط زيست، حقوق بشر و مسائل مربوط به مواد مخدر و ساير حوزه هاي همکاري است که ما و اتحاديه اروپا در آن زمينه‌ها گفتگو، و همين طور زمينه هاي همکاري و اقدامات مشترک را دنبال خواهيم کرد.
وزير امور خارجه گفت: همين طور توافق کرده ايم در اين گفتگو هاي سطح بالا موضوعات منطقه اي را نيز مورد توجه قرار بدهيم، بحران هايي که در منطقه شکل گرفته نه تنها تهديدي براي منطقه ماست بلکه تهديد جدي براي کل جهان به ويژه براي اعضاي اتحاديه اروپاست .
وي افزود: مشکل افراط‌ گرايي، فرقه‌گرايي و تروريسم که امروز در منطقه ما خشونت و ناامني ايجاد کرده و همزمان در کشورهاي عضو اتحاديه  اروپا نيز به خشونت و درگيري انجاميده است، اين نگراني، نگراني مشترک ماست و بايد به آن بپردازيم.

ظريف گفت: همچنين پيش‌بيني مي‌کنم علاوه بر اقداماتي که براي اجراي برجام انجام خواهيم داد،‌ اقداماتي نيز براي همکاري در حوزه‌هاي مختلفي که به بعضي از آنها اشاره کردم شکل خواهد گرفت.

وي افزود: يک بار ديگر به خانم موگريني و هيئت همراه خوشامد مي گويم.

وزير امور خارجه کشورمان گفت: ما و اتحاديه اروپا داراي روابط گسترده‌اي بوده‌ايم و اميدواريم با عبور از بحراني که بي‌دليل بوجود آمد، از طريق توافق ايران با کشورهاي 5+1 وارد مرحله جديدي شويم .

محمد جواد ظريف گفت: اين اولين باري است که نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور سياست خارجي و دفاعي که با ايران بيگانه نيست و قبلا به عنوان شهروند در کشورمان بوده در فصلي نو از روابط ايران و اتحاديه اروپا به کشورمان سفر کرده است.

ظريف گفت: در سفر امروز خانم موگريني و ديدار دوجانبه درباره اجراي برنامه جامع اقدام مشترک و همين طور آينده روابط ايران و اتحاديه اروپا بحث هاي بسيار خوبي داشتيم .

وي افزود: در اين ديدار درباره اقداماتي که بايد از روز جمع بندي توافق در وين آغاز مي شد بحث کرديم و اقدامات لازم در روز اجراي توافق که شصت تا هفتاد ، هشتاد روز آينده بايد انجام شود و نيز مباحثي که بايد از طرف ما يا از طرف اعضاي اتحاديه اروپا شروع شود مورد بررسي قرار گرفت.

وزير امور خارجه کشورمان گفت: تصميم گيري هاي اوليه و لازم با تصويب جمع بندي اتحاديه در حمايت از برجام شکل گرفت و اميدواريم با همين روش ، اقدامات دو طرف و همکاري ما با آژانس انرژي هسته اي و نيز حل و فصل مسائل باقيمانده ميان ما و اتحاديه اروپا و آمريکا با هدف آماده سازي به منظور لغو تحريم ها جنبه اجرايي بگيرد و توافقات انجام شود.

وزير امور خارجه گفت: ايران به هر گونه تعهدي که در برجام داده است، بعد از طي مراحل قانوني آن در ايران پايبند خواهد بود.

محمدجواد ظريف افزود: جمهوري اسلامي ايران هر زماني که تعهدي کرده، به تعهد خود پايبند بوده است.

وي ادامه داد: اين پايبندي در دوران اجراي برنامه جامع اقدام مشترک که در ژنو و در طول 20ماه گذشته ازجانب ما با جديت و دقت اجرا شده، کاملا مشهود است.

وزير امور خارجه تصريح کرد: مردم ايران از گرايش و سياست‌هاي برخي کشورهاي غربي نگراني دارند و ضرورت دارد با اجراي جدي و منطبق با توافق برنامه جامع اقدام مشترک کشورهاي غربي به ويژه امريکا تلاش کنند بي‌اعتمادي مردم ايران به سياست‌هاي خودشان را جبران کنند.

وي ابراز اميدواري کرد از طريق جبران اين بي‌اعتمادي فصل جديدي در اين زمينه آغاز شود.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: اگرچه توافق صورت گرفته مرتبط با موارد هسته اي بود اما ظرفيت اين توافق گسترده تر از آن چيزي است که فکر مي کنيم.

فدريکا موگريني در نشست خبري مشترک با وزير امور خارجه کشورمان افزود: در جريان مذاکرات هسته اي کاملا مي ديدم که چگونه تيم ايران متعهدانه پيش مي رود و حمايت رهبر و رئيس جمهور ايران را از اين تيم مي ديدم.

وي گفت: اکنون وقت آن است که نشان دهيم که ما به توافقي دست پيدا کرده ايم و مي توانيم آن را اجرا کنيم و اين مي تواند تاريخي باشد.
موگريني افزود: بعد از اجراي اين توافق فصل جديدي در روابط ايران و اتحاديه اروپا آغاز خواهد شد .

وي گفت: رهبران ايران براي نسل جوان کشورشان که 60 درصد جمعيت ايران را تشکيل مي دهند سرمايه گذاري هاي خوبي کرده اند.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با اشاره به اينکه فصل جديدي ميان ايران و اتحاديه اروپا آغاز شده است به نزديکي ايران و اتحاديه اروپا از نظر جغرافيايي ، تاريخي و فرهنگي اشاره کرد و افزود‌: ايرانيان و اروپايي ها مي دانند که تمدن ساز بودن يعني چه، چراکه هر دو تمدن ساز بودند و مي دانند چگونه از ميراث گذشته خود حفاظت کنند.

وي با اشاره به اينکه من از طرف 28 کشور عضو اتحاديه اروپا صحبت مي کنم و از حمايت همه آنها برخوردارم گفت: آماده اجراي اين توافق هستيم و من شخصا نقش کليدي خود  را در اين باره ايفا مي کنم.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: براي افزايش همکاري هاي تجاري، اقتصادي و سياسي ميان ايران و اروپا نقش تسهيل‌گر و فعالي ايفا خواهم کرد. 

خانم فدريکا موگريني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه پس از توافق هسته‌اي، چشم‌انداز روابط ايران و اروپا را چگونه مي بينيد و با توجه به علاقه شرکت هاي اروپايي براي ورود به بازار ايران، اتحاديه چه نقشي خواهد داشت افزود: پس از لغو تحريم ها شرکت هاي اروپايي مي توانند سرمايه هاي خود را روانه ايران و در اين کشور سرمايه گذاري کنند.

وي گفت: اتحاديه مي تواند در اين باره نقش هماهنگي ايفا کند و از طرفي گفتگوهاي سياسي را با ايران در زمينه هاي مختلف ادامه دهد چرا که اين به نفع منطقه است.

موگريني در باره اجراي توافقنامه نيز اظهار داشت:‌ اطمينان از اجراي توافقنامه به بهترين وجه مهم است تا همکاري هاي تجاري اتحاديه اروپا و ايران گسترش يابد و شرکت هاي اروپايي در ايران سرمايه گذاري کنندو من نيز در اين باره فعال خواهم بود.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: منطقه خاورميانه نيازمند آينده‌اي متفاوت است.    

خبرنگار بي‌بي‌سي‌ورد از مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پرسيد: شما قبل از ايران به عربستان سفر کرديد، آيا در طول سفر موفق شديد به عربستان و مقامات آن اطمينان بدهيد که توافق به نفع آنها ومنطقه خواهد بود؟

موگريني پاسخ داد: بله، ديروز در عربستان سعودي بودم و خوشحالم که در منطقه هستم و توانستم با مقامات مختلف صحبت کنم.

وي گفت: من ديدم که يک اراده سياسي و تعهد در آقاي ظريف و همينطور رهبران ايراني براي اينکه يک فصل جديد در روابط خودشان با همسايگان باز کنند وجود دارد.

موگريني افزود: تعهد شخصي من هم همين است که اين پيام را به منطقه خليج فارس و خاورميانه و همين طور به جامعه بين المللي بدهم که اين توافق، توافقي است که مي‌تواند امنيت منطقه را بهبود ببخشد زيرا توافقي محکم و خوب است.

وي گفت: البته اين نقطه شروع است و اين ظرفيت را مي دهد که با اتکا به آن، روابطي بر اساس اعتماد داشته باشيم، زيرا اين الان وجود ندارد و سال‌هاي زيادي وقت صرف شده است تا به توافق برسيم پس قبلا اعتمادي وجود نداشت و البته اميدواريم که اين بتواند پايه‌اي براي آينده باشد.

موگريني افزود: مي‌دانيم که  اين منطقه واقعا نيازمند آينده‌اي متفاوت است، آينده‌اي که بايد بر اساس مواجهه نباشد بلکه بر اساس همکاري باشد، يعني بر اساس ديپلماسي ديالوگ يعني تمام احزاب و گروه‌ها بتوانند در آينده خودشان نقش داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر