۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۵۶۰۳
روزنامه آمریکایی می‌گوید بر اساس مفاد توافق محرمانه بین ایران و آژانس قرار است نمونه‌گیری خاک در سایت نظامی پارچین توسط خود تهران انجام بگیرد.
دولت باراک اوباما در گزارشی که هفته گذشته به کنگره ارائه کرده اعلام داشته "نامحتمل است که ایران بپذیرد یک برنامه تسلیحات هسته‌ای را در گذشته پیگیری کرده است، و اینکه چنین تأییدی برای راستی‌آزمایی تعهدات ایران در آینده حیاتی نیست."

جزئیات این گزارش که به نوشته وال‌استریت‌ژورنال در گذشته فاش نشده بود "نشان می‌دهد که حتی اگر بازرسان سازمان ملل هرگز نتوانند به صورت جامع مشخص سازند که آیا ایران در گذشته برنامه تسلیحات هسته‌ای داشته یا نه، توافقی که در وین منعقد شد ادامه خواهد داشت."

"قانونگذاران آمریکایی و برخی کارشناسان هسته‌ای در توانایی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای انجام تحقیقی جامع طی دو ماه آتی به منظور حل مسائلی که طی بیش از یک دهه از حل آن عاجز بوده، بدبین هستند."

آژانس اعلام کرده که در اواخر سال جاری میلادی گزارشی درباره مسائل گذشته ایران موسوم به ابعاد نظامی احتمالی منتشر خواهد کرد. این سازمان و سایر نهادها غربی تاکنون نتوانسته‌اند به مدرکی دال بر وجود یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی پنهانی در ایران دست یابند.

ایران و آژانس طی توافقی جداگانه که مفاد آن محرمانه است درباره ادامه دسترسی‌ها و بازرسی‌های آژانس برای حل موضوعات باقیمانده برنامه هسته‌ای ایران توافق کرده اند.

وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید: "برخی سناتورها هفته گذشته اعلام داشتند که مقامات دولت می‌گویند ایران اجازه خواهد یافت تا تحقیقات آژانس را مدیریت کند. به آنها گفته شده که ایران نمونه‌گیری خاک را در سایت نظامی پارچین، جایی که بنا بر ادعاها تجهیزات انفجار آزمایش شده بودند، انجام خواهد داد."

دولت اوباما ارزیابی خود از جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای را روز 19 جولای به قانون گذاران داد تا آنها بهتر بتوانند مفاد برنامه جامع اقدام مشترک را بررسی نمایند.

"این اسناد شامل بخش‌های محرمانه و غیرمحرمانه درباره فرآیند راستی‌آزمایی است که برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش مورد استفاده خواهد بود. این بسته همچنین شامل بخشی درباره برنامه‌های تحقیق و  توسعه هسته‌ای آتی ایران است."

دولت اوباما در این گزارش درباره مسائل گذشته برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید: "اذعان ایران به برخورداری از یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی در گذشته نامحتمل بوده و برای راستی‌آزمایی تعهدات ضروری نیست."

وال‌استریت‌ ژورنال همچنین به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید که آژانس بخش اعظمی از تحقیقاتش درباره برنامه تسلیحاتی ادعایی ایران را جمع‌بندی کرده و اینکه توافق اخیر در وین اهرم بهتری در اختیار آژانس قرار می‌دهد تا تحقیقاتش را کامل‌تر سازد. "این مقام همچنین اضافه کرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا از مدت‌ها پیش نتیجه گرفت که تهران تا سال 2003 دارای یک برنامه تسلیحاتی هسته‌ای بود و اینکه پذیرش آنچه ایران در گذشته انجام داده برای ارزیابی پایبندی ایران به تعهداتش در آینده ضروری نیست."
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر