۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۵۵۴۷
دو سناتور آمریکایی پس از شنیدن توضیحات جان کری و قانع نشدن، پیش‌نویس قوانینی را برای کم کردن سهم بودجه‌ای سازمان ملل و جلوگیری از رفع تحریم‌های ایران قبل از کسب نظر موافق سنا، ارائه داده‌اند.
سناتورهای آمریکایی پس از حضور سه وزیر کابینه باراک اوباما در صحن سنا و قانع نشدن از توضیحات جان کری و رابرت مونیز و جک لو وزرای امور خارجه، انرژی و خزانه‌داری آمریکا، پیش‌نویس دو قانون را برای تشدید فشار طرفین توافق هسته‌ای به کنگره ارائه کرده‌اند.

بر اساس اعلام دفتر اطلاع‌رسانی کنگره، طرح اول مربوط به سناتور «دیو برات» از ویرجینیا است که «پیشگیری از کم شدن شدت تحریم‌های ایران پیش از تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط سنا» را خواستار شده است.

کنگره، یعنی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر اساس قانونی که قبل از توافق وین تصویب کردند و اوباما هم آن را قبول و ابلاغ کرد، 60 روز برای بررسی توافق ایران و 1+5 و رد و یا تصویب آن فرصت دارند.

نمایندگان و سناتورها از تصویب برجام در شورای امنیت پیش از تصویب در کنگره ناراحت‌اند ولی مقامات دولت آمریکا استدلال می‌کنند که از زمان تصویب تا اجرای قطعنامه جدید، 90 روز فرصت درنظر گرفته شده که برای بررسی کنگره کافی است.

علاوه بر این، «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس هم برای چندمین بار طرح ضدایرانی تازه‌ای را به کنگره برده است.

بر اساس طرح پیشنهادی کروز، سهم مخارج سازمان ملل متحد از بودجه آمریکا، در صورت برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ذیل قطعنامه‌های 1747 و 1929، محدود خواهد شد.

«لئوناردو لنس» هم یکی از اعضای مجلس نمایندگان است که پیش نویس یک قطعنامه را پیشنهاد داده؛ این قطعنامه اگرچه بار حقوقی چندانی ندارد ولی در صورت تصویب آن، مجلس نمایندگان اعلام بر نقش خود در تصویب برجام، تأکید خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر