۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۵۵۰۰
رئیس پیشین موساد:
رئیس پیشین سازمان جاسوسی «موساد» گفت: اگر اوباما در کارزار هسته ای پیروز شود و مصوبه کنگره را وتو کند، آمریکا توافق هسته ای را اجرا خواهد کرد که در این صورت اسرائیل همه نفوذش بر دولت آمریکا را از دست خواهد داد.
 بی بی سی در گزارشی نوشت: عده ای از ناظران، نزدیک شدن بیش از اندازه اسرائیل به جمهوریخواهان برای مقابله با یکی از بزرگ ترین دستاوردهای سیاست خارجی رئیس جمهوری دموکرات را کاری اشتباه و بی فایده می دانند. 

«افرائیم هالوی» رئیس پیشین سازمان جاسوسی «موساد»، دو سناریو را پیش بینی می کند که به باور وی هر دو به ضرر اسرائیل تمام خواهد شد. 

وی به بی بی سی فارسی گفت: «اگر اوباما در این کارزار پیروز شود و مصوبه کنگره را وتو کند، آمریکا توافق هسته ای را اجرا خواهد کرد و اسرائیل تمام نفوذش بر دولت آمریکا را از دست خواهد داد.» 

«از طرف دیگر، اگر توافق توسط کنگره فسخ شود، آمریکا دیگر نخواهد توانست در مورد برنامه هسته ای ایران کاری انجام دهد و کشورهای دیگر هم مسیر خود را در پیش خواهند گرفت. روسیه، چین، فرانسه و آلمان هر یک خط مشی مستقل خود را دنبال خواهند کرد، در این صورت، دیگر گزینه نظامی جدی هم در برابر برنامه اتمی ایران باقی نخواهد ماند.» 

پایگاه اینترنتی بی بی سی فارسی در ادامه نوشت: بحث توافق هسته ای ایران این روزها در واشنگتن داغ شده و هیاهوی زیادی بر سر معامله هسته ای با جمهوری اسلامی در پایتخت آمریکا به راه افتاده است. با این حال، کمتر کسی انتظار دارد که کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان بتواند مانع از اجرای توافق شود. 

اکثریت حزب جمهوریخواه در کنگره قاطع نیست بنابراین آنها باید برای خنثی کردن وتوی رئیس جمهوری و رد توافق، حمایت حدود یک - پنج نمایندگان دموکرات را جلب کنند که به چند دلیل کار آسانی نخواهد بود. 

در حال حاضر، باراک اوباما در موقعیت سیاسی محکمی قرار دارد و بنا بر نظرسنجی ها، افکارعمومی داخلی از توافق حمایت می کند. 

به علاوه، «هیلاری کلینتون» مطرح ترین کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 از توافق وین حمایت کرده است. 

بنابراین در شرایطی که قدرت های بزرگ و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مهر تایید خود را بر توافق گذاشته اند، بعید به نظر می رسد که حدود 20 درصد از هم حزبی های باراک اوباما جرات شورش علیه او را داشته باشند. 

این رسانه در ادامه نوشت: کنگره آمریکا آخرین سنگر مقاومت «بنیامین نتانیاهو» در برابر توافق هسته ای ایران است. نتانیاهو هنوز امید دارد که در دو ماه آینده با بسیج کردن دو سوم نمایندگان کنگره، مانع از لغو تحریم های ایران شود و توافق را برهم بزند. به دلیل همین امید است که او فعلا از گفت وگو با دولت اوباما برای دریافت یک بسته غرامت که واشنگتن پیشنهاد پرداخت آن را داده است، خودداری می کند. 

از زمان امضای توافق وین، کاخ سفید برای جلب رضایت متحد استراتژیک خود، پیشنهاد داده است که همکاری های نظامی - امنیتی با اسرائیل را گسترش بدهد. 

این رسانه ادامه داد: «نهادهای نظامی - امنیتی در اسرائیل به دریافت هرچه سریع تر غرامت از آمریکا علاقمند به نظر می رسند به خصوص که بنابرگزارش ها، قرار است نیروی هوایی اسرائیل تعداد بیشتری جنگنده بسیار پیشرفته «اف-35» دریافت کند، اما بنیامین نتانیاهو ظاهرا خسارت وارده به منافع کشورش را آن قدر سنگین می داند که می گوید هیچ غرامتی آن را جبران نخواهد کرد.»

«اما بعضی از ناظران معتقدند که نتانیاهو خوب می داند در مقطع فعلی بروز هرگونه نشانه ای که او هم بسته غرامت احتمالی را پذیرفته یا خواهد پذیرفت، در عمل به معنای تسلیم شدن در برابر توافق بد تعبیر خواهد شد؛ توافقی که اسرائیل و لابی این کشور در واشنگتن سخت تلاش دارند تا نمایندگان کنگره را علیه آن بسیج کنند. به همین سبب، نتانیاهو به احتمال بسیار زیاد ترجیح خواهد داد که تا لحظه آخر به جای صحبت کردن در مورد غرامت، به مبارزه و مخالفت با توافق ادامه بدهد.»

به گزارش بی.بی.سی، «رون درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن، این روزها به شدت مشغول رایزنی با نمایندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه است تا به توافق هسته ای ایران رای منفی بدهند. لابی ایپک نیز کمپین تبلیغاتی 20 میلیون دلاری خود علیه توافق را از هفته گذشته آغاز کرده است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر