۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۴۹۴۶
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در همایش پدافند غیرعامل مطرح کرد؛
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در همایش شبکه های اجتماعی(تهدیدات سایبری) پدافند غیرعامل با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل و لزوم تبیین آن درجامعه افزود:در مقوله پدافند غیرعامل بایستی علاوه بر این که به جزئیات دقت کافی داشته باشیم به کلیات و برنامه های بلند مدت را نیز مد نظر قرار دهیم.
سید


همایش " پدافند غیرعامل با موضوع تهدیدات شبکه های اجتماعی در فضای سایبری" به همت سازمان بسیج کارمندان و اداره کل پدافند غیرعامل استان قزوین با حضور مدیران ارشد استان برگزار شد.


نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه قزوين در همايش پدافند غيرعامل مطرح کرد؛

تقويت تجهيزات دفاعي و ايجاد آمادگي روحي از مسائل مهم در پدافند غيرعامل است

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه قزوين در همايش شبکه هاي اجتماعي(تهديدات سايبري) پدافند غيرعامل با اشاره به اهميت موضوع پدافند غيرعامل و لزوم تبيين آن درجامعه افزود:در مقوله پدافند غيرعامل بايستي علاوه بر اين که به جزئيات دقت کافي داشته باشيم به کليات و برنامه هاي بلند مدت را نيز مد نظر قرار دهيم.

وي ادامه داد:بر همين اساس در پدافند غيرعامل بايد ابتدا بر روي مباني متمرکز شويم و بر روي آن سرمايه گذاري انجام دهيم.

وي اظهار کرد:به دليل اهميت موضوع بايد مسئولين فرهنگي،مديران،نخبگان فرهنگي،انديشمندان،اساتيد حوزه و دانشگاه جهت آسيب شناسي،شناخت و استفاده از ظرفيت ها و فرصت ها،تبيين مباني پدافند غيرعامل با جديت وارد عمل شوند.

حجت الاسلام و المسلمين عابديني اولين اصل از مباني پدافند غيرعامل را اعتقاد به خداوند متعال برشمرد و افزود:آيه 25 سوره لقمان مي فرمايد که شما اگر از کافران هم سوال کنيد که چه کسي آسمانها و زمين را آفريده است آنها(کافران) زماني که به فطرت خود مراجعه مي کنند قطعا و يقينا مي گويند خدا.

وي افزود:خداوند متعال نقطه اتصال و عطف همه انسانها است.

حجت الاسلام و المسلمين عابديني با بيان اين که دومين مبنا در پدافند غيرعامل اعتماد به خداوند متعال مي باشد افزود:در قرآن و روايات مکرر تاکيد شده که به خداوند متعال اعتماد داشته باشيم به طوري که اگر به خدا تکيه کنيم،تکيه به او براي ما کافي است.

وي ادامه داد:سومين اصل پذيرش ربوبيت الهي است که بايد جامعه را طوري تربيت کنيم که همه گوششان به ربيت خداوند باشد.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه قزوين  با بيان اين که اصل چهارم ولايت خداوند متعال است افزود: قرآن مجيد فرموده،اگر ولايت خدا را بپذيريد خداوند شما را از تاريکي ها نجات  خواهد داد و در غير اينصورت به سوي تاريکي خواهيد رفت .

وي ادامه داد:تاريکي ها همان انحرافات فرهنگي،آسيب هاي فضاي مجازي،گناهها،تحت تاثير فرهنگ بيگانگان قرار گرفتن مي باشد.

وي با بيان اين که تجهيزات نظامي نسبت به فناوري هاي نوين نرم افزاري ناکارآمدتر هستند افزود:دشمن در تلاش است تا با استفاده از اين شيوه ها انديشه ها و نظرات خود را در افکار،ذهن ها و دل هاي ما نفوذ دهد و اگر موفق به اين کار شود نه تنها افراد ما ناکارآمد خواهند شد بلکه دستورات و مقاصد تهاجمي دشمن را اجرا خواهند کرد.

حجت الاسلام و المسلمين عابديني با اشاره به راهکارهايي که قرآن مجيد جهت مقابله با دشمن ارائه مي دهد افزود:در قرآن تاکيد شده که تجهيزات دفاعي بايد تقويت شود مانند آموزش ساخت زره به حضرت داود(ع) که براي محافظت از تهاجم دشمن کارايي داشت.

وي با بيان اين که بايد در مقابل مکر دشمنان نيز بايد هوشيار باشيم و خودمان مجري دستورات دشمن نباشيم.

وي ادامه داد:يکي از نکات مهم ديگر که در مسئله پدافند غيرعامل بايد مورد توجه قرار بدهيم ايجاد آمادگي روحي است که ما خيلي آموزه ديني داريم در اين مورد به آن اشاره شده است که خداوند در قرآن فرموده است خدا مدافع مومنين است و اگر خدا بخواهد آنان را پيروز مي کند و هيچ شکي هم در آن نيست و نقطه مقابل آنها قطعه قطعه خواهد کرد و مومنين هميشه اهل نجات هستند.اينها مسائلي هستند که ما بايد باور کنيم و به جوان هاي ملت ما نيز باور ما را انتقال دهيم.

حجت الاسلام و المسلمين عابديني با اشاره به اين که مکتب انبيا(ع) جريان ساز بوده است افزود:پيامبران الهي تکميل کننده مسير يکديگر بوده اند و هيچ گاه نيز با يکديگر به جنگ و تخاصم نپرداختند اما آنهايي که در مقابل انبيا بودند اين طور نبودند.

وي با بيان اين که نبايد فقط به قدرت ظاهري دشمن بسنده کنيم چرا که پيامبر اکرم(ص) در جنگ احزاب زماني که با نبود شمشير براي جنگيدن مواجه بودند با حفر خندق تغيير استراتژي دادند و پيروز شدند.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه قزوين در بخش پاياني سخنان خود با بيان اين که بايد تهديدها را به فرصت تبديل کنيم اظهار داشت:با توجه به شناختي که بنده از جوانان دارم،ظرفيت بسيار عظيمي در آنان وجود دارد که بايد با برنامه ريزي درست و همت مديران از آن استفاده کرد.

وي ادامه داد:ما ميتوانيم فضاي مجازي را از تهديد به فرصت تبديل کرد.


*تهديدات شبکه هاي اجتماعي ، هدايت رسانه اي و عمليات رواني عليه مردم را در بر دارد

در اين جلسه محمد افشار مديرکل پدافند غيرعامل استانداري با اشاره به اين که پدافند غيرعامل آسان ترين و کم هزينه ترين نوع دفاع مي باشد،افزود:در پدافند غيرعامل به دنبال حفظ زيرساخت هاي حياتي هستيم چرا که دشمن در تهديدات مردم محور به دنبال تضعيف و فلج کردن دولت و فشار به مردم مي باشد.

دبير شوراي پدافند غيرعامل استان افزود: امروزه جنگ هاي در منطقه مانند جنگ عربستان عليه مردم يمن و جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان با تمرکز بر انهدام مراکز ثقل و مراکز حياتي مانند بيمارستانها،نيروگاه هاي انرژي،فرودگاه ها جهت فشار بر مردم و  با هدف غير ممکن کردن کنترل مردم، انجام مي پذيرد.

وي ادامه داد:به همين دليل يکي از کارکردهاي مهم پدافند غيرعامل تداوم کارکردهاي دستگاه هاي خدمات رسان در شرايط بحراني مي باشد.

افشار در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حوزه هاي زيستي،شيميايي،هسته اي،سايبري،کالبدي افزود:در حوزه تهديدات سايبري،تهديدات شبکه هاي اجتماعي و يا تهديدات هوشمند قصد هدايت نارضايتي ها به سمت شورش و اخلال ، هدايت رسانه اي مردم،عمليات رواني عليه مردم را دارد.

افشار با بيان اين که ماهيت جمهوري اسلامي مبني بر مقابله با استکبار،پيشرفت در حوزه هاي علم و فناوري و تبديل به الگو براي کشورهاي منطقه سبب شده حجم گسترده اي از تهديدات کشور را در حوزه هاي امنيتي،سايبري،اقتصادي،فرهنگي و علم و فناوري شاهد باشيم.

مدير کل پدافند غيرعامل استانداري افزود: اصولا فناوري داراي دو بعد فرصت و تهديد مي باشد و هدف از برگزاري اين همايش آسيب شناسي و بررسي راهکارهاي مقابله با اين تهديدات مي باشد.

وي اظهار داشت:در فضاي سايبر دو هدف عمده جاسوسي و کسب اطلاعات و تخريب و خرابکاري مورد نظر است افزود:جاسوسي وکسب اطلاعات در دو محور عمومي و کسب اطلاعات طبقه بندي شده قرار دارد و در تخريب و خرابکاري معمولا کشورها و يا گروه هاي مرتبط با کشور ها را درگير خواهد کرد که همان جنگ سايبري است.

وي ادامه داد:حمله ويروس استاکس نت به زيرساخت هاي هسته اي نمونه اي از جنگ سايبري در سال هاي اخير بوده است.

*با اجراي شبکه ملي اطلاعات،اينترنت سالم،امن،سريع و ارزان در اختيار همه قرار خواهد گرفت

 در ادامه مومني نسب کارشناس حوزه فضاي مجازي کشور در همايش پدافند غيرعامل با موضوع تهديدات شبکه هاي اجتماعي در فضاي سايبري با اشاره به تاريخچه ورود اينترنت به کشور اشاره کرد و افزود: ايران جزو اولين کشورهاي منطقه و هشتمين کشور در جهان بود که دسترسي به شبکه جهاني اينترنت پيدا کرد.

وي ادامه داد:نهادهاي قانونگذاري اينترنت مجموعه هاي آمريکايي هستند و عملا در فضاي مجازي(اينترنت) در حوزه قانونگذاري هيچ نوع حاکميتي نداريم.

اين کارشناس حوزه فضاي مجازي افزود:در سال 89 نيز گوشي هاي هوشمند يا اسمارت فون ها و به تبع آن برخي از اپليکيشن ها وارد کشور شدند.

وي افزود: نکته مهم آن است که در سال 1994 صادرات و واردات کالاهاي بدون پيوست امنيتي و فرهنگي از آمريکا به ساير نقاط جهان ممنوع اعلام شده و نظارت بر روي اين قانون نيز بر عهده سازمان سيا مي باشد.

وي ادامه داد:وايبر،واتس آپ،اينستاگرام و لاين پيوست فرهنگي اين گوشي ها هستند که به آن ها رسانه تعاملي نيز گفته مي شود.

مومني نسب با بيان اين که بازي هاي رايانه اي در تربيت و تاثيرگذاري بر روي فرزندان ما نقش مهمي دارد ادامه داد:در کشور امريکا اينترنت دانش آموزي براي دانش آموزان در نظر گرفته شده است که فقط به سايت هاي مفيد در رده سني خود دسترسي دارند در حالي که در کشور ما اين چنين نيست.

وي افزود:اين در حالي است که کامرون،نخست وزير انگليس،اينترنت موجود در سطح جهان را "اينترنت کثيف" عنوان کرده است.

مومني نسب با بيان اين که استفاده بدون آگاهي از شبکه هاي اجتماعي موجب بروز برخي مشکلات و معضلات اجتماعي در کشور شده است افزود:بررسي آمارهاي طلاق،انحرافات اخلاقي نشان دهنده آن است که از بستر اينترنت خانواده هاي ما دچار آسيب شده اند.

وي ادامه داد:اگر شبکه ملي اطلاعات اجرايي شود بسياري از اين مشکلات حل خواهد شد و در برنامه پنجم توسعه هم بر روي اين موضوع تاکيد شده است که متاسفانه به دليل نبود زيرساخت ها هنوز موفق به اجراي آن نشده ايم.   


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر