۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۴۹۱۹
بیماری آبله گاوی در مازندران و خوزستان کنترل شد
یک مقام مسئول از کنترل بیماری «لمپی اسکین» یا آبله گاوی در استان‌های مازندران و خوزستان خبر داد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درباره مباحث مطرح شده مبنی بر شیوع بیماری لمپی اسکین(آبله گاوی) در دامداری‌های استان مازندران اظهارداشت: این اتفاق در ابتدای خردادماه سال‌جاری رخ داد.

 داریوش جهان‌پیما تصریح کرد: سازمان دامپزشکی طرح مبارزه با بیماری لمپی اسکین برای سال ۹۴ را از بهمن ۹۳ آغاز کرد، چراکه در این زمان چرخش ویروس در کم‌ترین حد خود بوده، ناقلین آن چه به صورت مکانیکال و چه به صورت بیولوژیکال خفته بودند و فعالیتی نداشتند. بنابراین ما طرح واکسیناسیون و سم‌پاشی علیه ناقلین را اجرا کردیم تا ایمنی کافی در دام ایجاد شود.

وی با اشاره به عدم همکاری دامداران مازندرانی با دامپزشکی  استان در اجرای این طرح، افزود: دامداران مازندرانی به دلیل عدم شناخت این بیماری و آگاه نبودن از صدماتی که لمپی اسکین ایجاد می‌کند اقدامات لازم را به صورت کامل انجام ندادند.

جهان‌پیما اضافه کرد: در پی شیوع بیماری لمپی اسکین، اداره کل دامپزشکی مازندران شروع به پوشش گسترده آن می‌کند و با توجه به اجرای طرح ضربتی در خردادماه امسال برای پوشش کلیه دام‌های حساس باقی‌مانده در جمعیت دامی؛ در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و بیماری کنترل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین به جز مازندران در استان خوزستان نیز شیوع یافته بود افزود: در استان خوزستان دامداران دام‌های خود را در مرتع رها می‌کنند که در این وضعیت دام‌ها شرایط واکسیناسیون و سم‌پاشی را ندارند، بنابراین در این استان به دلیل عدم همکاری دامداران با شیوع بیماری مواجه بودیم.

‌جهان‌پیما اظهارداشت: با توجه به بروز این مشکل در خوزستان، اردیبهشت ماه امسال طرحی در این استان اجرا و منجر به کنترل بیماری شد.

وی با بیان اینکه دامداران متوجه خطر این بیماری شدند، گفت: سازمان دامپزشکی تدارکات زیادی از لحاظ سم و واکسن انجام داد و با بسیج نیروهای استان موفق به تحت کنترل درآوردن بیماری شد، ضمن اینکه بیماری لمپی اسکین صرفا محدود به دام است و جمعیت انسانی را درگیر نمی‌کند.

به گزارش مهر، بیماری لمپی اسکین نوعی بیماری حاد تا مزمن، بسیار عفونی و بیماری عمومی پوستی در گاوها است که توسط ویروس آبله ایجاد می‌شود. این ویروس مشابه آن چیزی است که باعث آبله گوسفند و بزی می گردد. بیماری عمدتا بوسیله پشه‌های گزنده انتقال می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر