۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۱۴۹۱۲
دانشمندان موفق شدند تکنیک درمانی امیدوارکننده ای برای سندروم تنفسی خاورمیانه موسوم به «مرس» (MERS) که به تازگی جان ۳۰ تن را در کره جنوبی گرفته ارایه کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، کارشناسان بهداشتی نسبت به افزایش شمار مبتلایان و در نهایت قربانیان سندروم خطرناک تنفسی خاورمیانه هشدار می دهند.

این سندروم که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان مشاهده شد تاکنون بیش از یکهزار تن را مبتلا کرده و در عین حال جان بیش از ۳۰ تن را نیز در تازه ترین شیوع گزارش شده در کره جنوبی گرفته است.

ازآنجاکه این بیماری در زمره نوظهورترین بیماری های حال حاضر جهان به شمار می آید محققان پرسشهای بی پاسخ زیادی درباره چگونگی عملکرد ویروس آن داشته و این درحالی است که تاکنون واکسن خاص یا تکنیک درمانی مشخصی نیز برای آن ارایه نشده است.

مشکل اصلی اینجاست که بررسی های صورت گرفته بر روی حیوانات آزمایشگاهی پاسخ مشخصی در برنداشته است.

اکنون دانشمندان به روش جالب توجهی برای کند کردن روند پیشرونده این بیماری دست یافته اند که می توان نسبت به تأثیرگذار بودن آن در درمان این بیماری امیدوار بود.

دانشمندان با آگاهی از این موضوع که موشهای آزمایشگاهی در بسیاری از موارد واکنش مشابهی مانند انسانها نسبت به بیماریهای مختلف نظیر آلزایمر، سرطان و حتی ALS دارند، متوجه شده اند که این حیوانات به MERS مبتلا نمی شوند.

همین موضوع دانشمندان را بر آن داشت تا از فناوری به خصوصی موسوم به VelociGene برای مهندسی ویروس MERS به گونه ای استفاده کنند که حالا بتواند موشهای آزمایشگاهی را نیز مبتلا کنند.

محققان پس از آلوده کردن تعدادی از موشها با این هدف که متوجه شوند کدام آنتی بادیها در بدن این حیوانات آنها را مقاوم نگاه می دارد، ویروس را در قالب فناوری دیگری موسوم به VelocImmune مورد مطالعه قرار دادند که طی آن موشهای آلوده شده، آنتی بادیهای انسانی را تولید می کنند.

زمانی که دانشمندان آنتی بادیهای انسانی تولید شده به این روش را بر روی ویروس اصلی در محیط آزمایشگاهی مطالعه کردند متوجه اثرگذاری چشمگیر آنها شدند و حالا امیدوارند که روند بیماری را در افراد مبتلا کند و در نهایت متوقف کنند.



مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر