۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۱۴۸۹۹
روزنامه نگار آمریکایی:
روزنامه نگار و سردبیر نشریه سیاسی «فارن پالیسی جورنال» جنجال درباره برنامه هسته ای ایران را یک بحران ساختگی از سوی آمریکا و غرب می داند و گفت که تا کنون هیچ سندی دال بر غیر صلح آمیز بودن برنامه ی هسته ای تهران به دست نیامده است.
جرمی هاموند روزنامه نگار آمریکای در نیویورک اظهار کرد: دسترسی ایران به فناوری های هسته ای و استفاده صلح آمیز از این فناوری ها حق انکار ناپذیر ایران به عنوان یکی از اعضای معاهده ان.پی.تی است.
به گفته این روزنامه نگار آمریکایی، اطلاق واژه بحران به برنامه های هسته ای ایران به معنایی که رسانه ها و دولت های غربی وانمود می کنند؛ بی معناست؛ اما از منظر دیگر، این بحرانی است که آمریکا و کشور های غربی و حتی سازمان ملل متحد آن را به وجود آورده اند.
وی ادامه داد: سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللی با اعمال تحریم علیه ایران همه مقررات بین المللی و حتی منشوری را که ادعای پیروی از آن را دارد، نقض کرده است.
هاموند اظهار کرد؛ آژانس بین المللی انرژی هسته ای که یک نهاد نظارتی سازمان ملل محسوب می شود، تحت فشارهای آشکار واشنگتن ادعاهایی را مطرح کرده و شورای امنیت سازمان ملل هم با استناد به همین ادعاهاست که به خود اجازه داده است تا ایران را هدف تحریم های اقتصادی قرار دهد.
سردبیر نشریه فارن پالیسی جورنال یاد آور شد که همه گزارش ها و اسناد ارائه شده از سوی این آژانس، نشان می دهد که ایران به تعهدات خود نسبت به مفاد این معاهده پایبند بوده است.
هاموند افزود: تحریم های آمریکا هم در واقع خاص، فقط اقتصاد ایران را هدف گرفته اند که نتیجه آن، مجازات دسته جمعی ملتی بوده که دولتشان حاضر به سر فرود آوردن در مقابل زورگویی های آمریکا نشده و به همین دلیل نقض آشکار همه مقررات انسان دوستانه بین المللی محسوب می شوند.
این تحلیلگر آمریکایی گفت که به نظر او، ایران تا زمانی که چنین تحریم ها و مجازات های دسته جمعی از سوی آمریکا و شرکای غربی آن ادامه دارد، باید به جای ادامه مذاکره، پرونده شکایت خود را به دادگاه بین المللی لاهه ببرد و خواستار رسیدگی به اقدامات غیر قانونی آمریکا و همدستان او شود.
وی افزود: آمریکا از ابتدا هم نشان داده است که خواستار یک مذاکره عادلانه نیست؛ بلکه هدفی جز به زانو در آورد ایران از طریق طرح خواسته های زورگویانه و غیر منطقی خود دنبال نمی کند.
این روزنامه نگار ادامه داد: همه می دانند که تحریم و فشار اقتصادی علیه یک ملت را نمی توان دیپلماسی و مذاکره نامید؛ مذاکره جدی یعنی احترام متقابل میان طرفین مذاکره کننده و احترام به حقوق ایران در چارچوب معاهده ان.پی.تی.
جرمی هاموند با اشاره به این که در حالی که به روزهای پایانی این مذاکرات نزدیک می شویم هنوز دو گره بزرگ در این مذاکرات گشوده نشده است که یکی از آنها مسأله تحریم های علیه ایران است و دیگری هم موضوع دسترسی به تأسیسات غیر هسته ای ایران.
وی گفت: در مورد تحریم ها، ایران همواره و مصّرانه خواستار لغو همه آنها در صورت حصول توافق شده و آمریکا هم یکسره این را رد کرده است و دلیل این مسأله هم این است که واشنگتن مایل است تا زمانی که ایران به سرسپردگی کامل در مقابل این کشور تن نداده، به مجازات مردم ایران ادامه دهد.
آمریکا خواستار دسترسی به تأسیسات پارچین شده که حتی طبق مفاد پروتکل الحاقی که دسترسی به تأسیسات غیر هسته ای را در صورت ضرورت و در ماورای استانداردهای ایمنی متداول مجاز شمرده، این یک الزام نیست.
هاموند افزود: برای آنکه به بی منطقی این توقعات بیشتر پی ببریم، تصورش را بکنید که آژانس هسته ای خواستار بازدید و دسترسی به پایگاه های نظامی ایالات متحده ازجمله کوانتیکو، فورت دتریک و یا فورت مید بشود و ببینید که در آن صورت آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد.
در حقیقت، آژانس طبق پروتکل الحاقی صرفاً زمانی می تواند چنین درخواستی را مطرح کند که قصد و هدفش نمونه برداری های محیطی در این گونه تأسیسات باشد که حتی در این مورد هم کشورها ملزم به قبول آن نخواهند بود.
وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری مجبور نیست بدون وجود اسناد و مدارک دال بر این که در تأسیسات نظامی فعالیت های غیر قانونی هسته ای در جریان است، امنیت ملی خود را با قبول چنین انتظاراتی به خطر بیندازد، گفت: این را همه می دانند که نیروهای امنیتی آمریکا همانطور که در مورد عراق اتفاق افتاد، قادرند با نفوذ در تیم بازدید کننده هسته ای براحتی به جمع آوری اطلاعات در مورد تأسیسات نظامی هر کشوری اقدام کنند.
سردبیر نشریه فارن پالیسی جورنال افزود: ایران تاکنون بر این موضع خود مصّر بوده است که تنها در چارچوب توافق های ایمنی و در حد همه کشور های دیگر عضو این معاهده، خود را ملزم به قبول چنین بازرسی ها می داند و گمان هم نمی کنم که از این موضع خود عقب نشینی کند و آمریکا هم حاضر به صرف نظر کردن این توقع غیر منطقی نخواهد شد.
به گفته این روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی، تیم مذاکره کننده ایرانی همزمان با حفظ مواضع بحق ایران و تصریح این نکته که حاضر به قبول زورگویی و قلدری نخواهد بود، حسن نیت خود را در این مذاکرات نشان داده و ثابت کرده است که به خاطر حفظ صلح و برقراری روابط سازنده بین المللی، حاضر به سازش و مصالحه در این مذاکرات خواهد بود.
وی افزود: اما نکته ای که این تیم و مسؤولان ایران به آن توجه نکرده اند، این است که نباید امیدی به انعکاس راستین نقطه نظرات و مواضع ایران در رسانه های جهت دار غربی داشت؛
به عنوان نمونه همانطور که در سرمقاله های اخیر روزنامه های آمریکایی دیده می شود، این طور وانمود شده که در حالی که به روزهای پایانی این مذاکرات نزدیک می شویم، ایران عهد شکنی کرده و تعهدات اولیه خود در گفت وگوهای لوزان را زیر پا گذاشته است.
او اظهار کرد: متأسفانه مقابله با ادعاها و اظهارات دولت آمریکا که کورکورانه و طوطی وار از سوی رسانه های این کشور تکرار می شود، کار ساده ای نیست و همه تلاش این گونه رسانه ها این است که چهره ای خطرناک از ایران نشان بدهند و این طور وانمود کنند که دلیل همه این دعواها موضوع هسته ای ایران بوده است.
اما دلیل اصلی این مناقشات، ایستادگی ایران در مقابل توقعات و زورگویی های واشنگتن است و نه چیز دیگری و این بحران ساختگی را هم همین مسأله به وجود آورده است.
سردبیر نشریه فارن پالسی جورنال در پایان این گفت وگو اظهار کرد که به همین دلایل، او همواره معتقد بوده است که ایران باید از تلاش برای برخورد منطقی و خردمندانه با آمریکا دست بردارد و رسیدگی به پرونده زورگویی ها و فشارهای آمریکا بر ملت ایران را به دادگاه بین المللی لاهه ارجاع دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر