۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۴۷۰۶
استاندار هرمزگان:
استاندار هرمزگان با بیان اینکه بندرعباس بحرانی ترین شهر کشور به لحاظ کمبود آب اعلام شده است، بر تلاش هر چه بیشتر مدیران حوزه آب استان برای جذب اعتبار بیشتر به منظور رفع این مشکل و تلاش مردم در صرفه جویی تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، جاسم جادری یکشنبه شب در نشست شورای بحران هرمزگان اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحث در هرمزگان تامین آب شرب است و در همین راستا نیز حدود 110 میلیارد ریال برای تامین آب شرب بندرعباس اختصاص داده شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما در مجموعه مدیریت استان تامین آب شرب به خصوص برای بندرعباس بوده و در این راستا تمامی بودجه ها از اعتبارات تملک دارایی استان تخصیص داده شده است.

جادری خاطرنشان کرد: وزارت نیرو حتی یک ریال اعتبار به ما برای طرح تامین آب شرب بندرعباس تخصیص نداده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای رفع مشکل کم آبی در بندرعباس، طرح اضطراری تامین آب بندرعباس و بندر خمیر از پایین دست سد شمیل و نیان نیز اجرا شده است.

استاندار هرمزگان گفت: با اجرای این طرح 500 تا 600 لیتر در ثانیه به آب بندرعباس و بندر خمیر اضافه و جایگزین آب انتقالی از سد میناب شده است.

وی بیان کرد: با وجود تلاش های انجام شده، به دلیل گسترده بودن بحران کم آبی در هرمزگان، بسیار ناراحت از خشک شدن باغات کشاورزان میناب به دلیل کم آبی هستیم.

جادری خاطرنشان کرد: هرمزگان استان 31 و آخر کشور از لحاظ میزان بارندگی بوده و با کاهش 65 درصدی میزان بارندگی در استان نسبت به سال آبی گذشته مواجه هستیم.

وی ضمن انتقاد از هدر رفت آب در استان در شرایط بحرانی کمبود آب در هرمزگان، گفت: این مساله به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و باید هر چه سریعتر علل ایجاد این هدر رفت اصلاح شود.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آب به راحتی هدر رود، افزود: مردم نباید نسبت به صرفه جویی در مصرف آب بی توجه باشند که در این راستا نیازمند فرهنگسازی هستیم.

جادری در بخش دیگری به مساله استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز اشاره کرد و گفت: آبیاری چمن و فضای سبز با استفاده از آب شرب برای مناطقی است که مشکل آب ندارند و این امر نباید در هرمزگان وجود داشته باشد چون با مشکل کم آبی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: شهرداری بندرعباس باید هم برای آبیاری فضای سبز و هم کشت چمن چاره اندیشی کند چون این روش کشت دیگر مطلوب و پاسخگو نیست زیرا هم موجب تولید گرما می شود و هم آب بسیار و مستمر برای آبیاری می خواهد. 

جادری خواستار رسیدگی و قطع انشعابات آب پرمصرف و بدون مجوز توسط شرکت آب و فاضلاب استان شد.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه احداث آب شیرین کن نیز باید جدی گرفته شود، گفت: در بخش کشاورزی نیز باید به سمت اصلاح الگوی کشت و آبیاری تحت فشار و ایجاد تحول و دامداری نوین برویم.

وی اضافه کرد: در سد جگین نیز آب زیادی وجود دارد که استفاده ای از آن نمی شود و شرکت آب منطقه ای باید در این مورد چاره اندیشی کند چون حداقل می توانیم با استفاده از آن مشکل آب شرق استان را حل کنیم.

استاندار هرمزگان افزود: اعتبارات استانی دیگر بیش تر از این پاسخگوی رفع مشکل آب نیست و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط باید جذب اعتبارات بیش تر را از طریق وزارتخانه های مربوطه پیگیری کنند.

16سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است. 

شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان به همراه دو شهر بزرگ دیگر در کشور از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر