۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۱۴۲۱۲
امروز، پنجشنبه هفتم خرداد ماه 1394، مقارن با 28 ماه می 2015 میلادی است و هفده سال پیش (1998) در چنین روزی پاکستان با انجام نخستین آزمایش موفقیت آمیز هسته ای، به فهرست کشورهای صاحب سلاح هسته ای پیوست و بعد از هند، در ردیف هفتم این فهرست جا گرفت.
این روز در پاکستان 'یوم تکبیر' نام گذاری شده و مراسم بزرگداشت این روز همه ساله از سوی دولت پاکستان به عنوان یکی از روزهای مهم و سرنوشت ساز این کشور، با صدور پیام هایی از سوی عالی ترین مقامات انجام می شود. پاکستان تنها کشور مسلمان صاحب بمب هسته ای است.

محمد نواز شریف امروز درپیامی به مناسب یوم تکبیر گفت: این روز در واقع روز غرور ملت پاکستان و روز غرور مسلمانان سراسر جهان است.

در پیام نواز شریف آمده است: بعد از انجام آزمایش موفقیت آمیز هسته ای در سال 1998، قدرت دفاعی پاکستان به قدرتی شکست ناپذیر تبدیل شده ودشمنان هرگز جرات نخواهند داشت با نیت های شوم به پاکستان نگاه کنند.

امسال پاکستان درحالی هفدهمین سالگرد دستیابی به سلاح هسته ای را جشن می گیرد که اخیرا گزارش هایی درباره تصمیم عربستان سعودی برای خرید سلاح هسته ای از پاکستان در برخی رسانه های غربی منتشر شده است؛ گزارشی که مقامات عالی پاکستان آن را به شدت تکذیب کردند و تاکید کردند که این کشور، به مسوولیت های خود درقبال حفظ و نگهداری از سلاح های هسته کاملا پایبند است.

آمریکا، نخستین کشوری است که صاحب بمب اتم شد. این کشور در سال 1945 میلادی به سلاح هسته ای دست یافت و با وجود اینکه از آن زمان تاکنون هفت دیگر نیز توانسته اند به این سلاح دسترسی پیدا کنند، اما غیر آمریکا، تاکنون هیچ از کشورهای صاحب سلاح هسته ای، از بمب اتم علیه انسان ها استفاده نکرده است.

آمریکا در همان سالی که به بمب هسته ای دست یافت (آگوست 1945)، شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن را به صحنه آزمایش بمب هسته ای خود تبدیل کرد و نزدیک به 250 هزار انسان بی گناه در این حمله هولناک هسته ای جان باختند.

به ترتیب، روسیه در سال 1949، انگلیس در سال 1952، فرانسه در سال 1960، چین در سال 1964، هند در سال 1974 و پاکستان هم در سال 1998 خود را به سلاح های هسته ای مجهز کردند. کره شمالی نیز در سال 2006 با انجام آزمایش هسته ای، در ردیف هشتم کشورهای صاحب سلاح هسته ای قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی که زرادخانه های خود را مملوء از کلاهک های هسته ای کرده است، از جلمه صاحبان سلاح هسته ای محسوب می شود هرگز میزان سلاح ها و بمب های اتمی خود را اعلام نکرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر