۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۴۲۰۷
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به نادیده‌ گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشت که همپیمانان آمریکا منتظر کاهش تحریم‌های تهران نیستند و برای بررسی فرصت‌های تجاری با ایران وارد مذاکره شده‌اند.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در گزارشی به تمایل شرکت‌های خارجی برای تعامل با ایران اشاره کرد و نوشت که همپیمانان آمریکا منتظر کاهش تحریم‌های ایران نمی‌مانند.

طبق این گزارش، مدیران اجرایی بخش نفت ایتالیا به ایران سفر کرده‌اند و به دنبال توافق تجاری با ایران هستند. کشاورزان و ماهیگران فرانسه در خصوص تبادلات فناوری با همتایان ایرانی خود بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

پاکستان برای ساخت یک خط لوله مهم نفتی از وسط ایران آماده می‌شود و هند نیز درباره توسعه یک بندر مهم در خلیج عمان برای انتقال کالاهای هند به افغانستان با مقامات ایرانی وارد گفت‌وگو شده است.

واشنگتن‌تایمز سپس با اشاره به این موارد نوشت، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به طور مداوم درباره چانه‌زنی‌های تجاری با ایران قبل از پایان مهلت مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در 30 ژوئن هشدار داده است اما شماری از کشورها از جمله برخی از همپیمانان کلیدی آمریکا در مذاکرات، صف کشیده‌اند و آماده روزی هستند که تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه تهران لغو شود.

طبق این گزارش، روسیه نیز که در ماه آوریل اعلام کرد که سامانه‌های موشکی «اس 300» را به ایران تحویل می‌دهد، در هفته جاری اعلام کرد به ایران حق صادرات لبنیات و محصولات دامی به روسیه را داده است و این در حالی است که صادرات گوشت، لبنیات و ماهی از غرب به روسیه به واسطه بحران اوکراین منع شده است.

از طرف دیگر، در رسانه‌ها اعلام شد که اولین نشست کمیته مشترک کشاورزی ایران و فرانسه در تهران برگزار شد و چندین یادداشت تفاهم به منظور به اشتراک گذاشتن دانش فناوری و بحث درباره تجارت دو طرفه در خصوص محصولات باغبانی اورگانیک همچون انگور، سیب و گلابی به امضا درآوردند.

واشنگتن‌تایمز با اشاره به این موارد نوشت که شوق کشورهای خارجی برای توافق با ایران می‌تواند به یک دردسر سیاسی برای دولت اوباما تبدیل شود که اصرار دارد تحریم‌ها علیه ایران در صورت نقض توافق قابل بازگشت سریع است.

«پیتر وستماکوت» سفیر انگلیس در آمریکا در نشست هفته جاری شورای آتلانتیک تصریح کرد: اگر شما امروز به ایران بروید، پی می‌برید که برای بسیاری از محصولات غربی، شوق وجود دارد. جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت‌ها تمایل دارند با ایارن وارد تجارت شوند. ایران منابع ملی و ثروت‌های طبیعی زیادی دارد. در حال حاضر، شرکت‌ها به دنبال چنین موقعیتی هستند. پتانسیل زیادی در گشایش اقتصاد ایران وجود دارد.

واشنگتن‌تایمز ادامه داد که حتی برخی از شرکت‌های آمریکایی نیز در حالیکه مذاکرات هسته‌ای به اوج خود رسیده است، به دنبال تعامل با ایران هستند به طوریکه شرکت «اگزون موبیل» تلاش‌های خود برای نظارت بر سیاست آمریکا در خصوص تحریم‌های ایران را افزایش داده است.

بلومبرگ در ماه جاری گزارش کرد که غول نفتی آمریکا یک شرکت امور عمومی را اجاره کرده است که توسط سناتور «دان نیکلز» جمهوری‌خواه سابق ایالت اوکلاهما تأسیس شده است تا نمایش بین کاخ سفید و کنگره را در خصوص کاهش نهایی تحریم‌های ایران زیر نظر بگیرد.

رقبای اگزون موبیل از این مرحله نیز پا فراتر گذاشته‌اند به طوریکه «کلودیو دسکلازی» مدیر ارشد شرکت «انی اسپا» اوایل ماه جاری میلادی به تهران سفر کرد تا در خصوص آزاد کردن سرمایه‌های این شرکت که در ایران مسدود شده است و همچنین احتمال توافقات بیشتر با ایران در صورت لغو تحریم‌ها با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند.

از طرف دیگر، حدود دو هزار ایرانی قرار است ماه آینده میلادی در بزرگترین نشست ایرانیان در خارج از کشور حضور پیدا کنند که در سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است و این نشست قرار است در برلین برگزار شود و کنفرانس « iBridges» است و به منظور کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری برتر ایران از جمله کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است.

«جرارد آرود» سفیر فرانسه در آمریکا در نشست شورای آتلانتیک اعلام کرد که منتقدان آمریکا به خاطر بیاورند که همسایگان ایران و شرکای تجاری آنها در اروپا بیش از همتایان آمریکایی خود از تحریم‌های ایران آسیب دیده‌اند.

وی تصریح کرد: ما پول‌های زیادی از دست دادیم، نه آمریکایی‌ها. بنابراین سعی نکنید نشان دهید که شما درست می‌گویید. تجار اروپا حریص‌تر از تجار آمریکایی نیستند و حتی کمتر از آنها نیز میل و شوق ندارند.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر