۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۴۱۹۶
مساله پارازیت ها مشکل مهمی است که با آن روبه رو هستیم. بر مساله پارازیت ها ابهاماتی حاکم است و همین باعث می شود شناخت و نظارت کافی در رابطه با آن سخت باشد.
بر اساس اطلاعات نه چندان دقیقی که در این زمینه وجود دارد این پارازیت ها برای سلامت مردم مضر هستند و عوارض ناشناخته ای دارند. از جمله عوارض ناشناخته پارازیت ها به این موارد می توان اشاره کرد: این پارازیت ها برای زنان باردار مضر هستند، روی مغز تأثیرات منفی بر جای می گذارند، تأثیرات ژنتیکی بر جای می گذارند که نسل به نسل منتقل می شوند و زندگی افراد را مختل می کنند.

علاوه بر سلامت انسان پارازیت ها بر گیاهان و حیوانات هم تأثیرات منفی بر جای می گذارند. برای نمونه می توان بر تأثیری که پارازیت ها روی زنبور ها می گذارند اشاره کرد. پارازیت ها باعث می شوند زنبورها راه خود را گم کنند. حتی تحقیقات نشان می دهند امواج موبایل هم می توانند این تأثیر را داشته باشند. زنبورها عادت دارند که مستقیم از گل به طرف کندو بروند.


زنبوردارانی که هنگام کار با خود موبایل داشتند به دلیل امواجی که موبایل پخش می کرد، باعث شد زنبورها راه خود را گم کنند. هر پدیده ای که روی سلامت حیوانات آثار سوء داشته باشد مقدار بسیار بیشتری از آن آسیب را روی انسان دارد. ناشناخته بودن پارازیت ها و منشأهای آنها باعث می شود که به راحتی نتوان آثار سوء آنها را شناخت.

مسئولان باید در این زمینه دست به شفاف سازی بزنند و زوایای مختلف این مساله را مشخص کنند و به تمام ابهاماتی که در رابطه با این مساله وجود دارد، پاسخ داده شود. وقتی که ابهامات این مساله از میان برداشته شد آنگاه دست محققان برای بررسی عوارض پارازیت ها و نظارت بر آنها باز می شود و در این زمینه می توانند اقدامات مفیدی انجام دهند. از دولت تقاضا دارم که در این مورد با مردم روراست باشد و دست به شفاف سازی بزند تا زوایای مختلف ماجرا روشن شود.

هرچه زودتر دولت در این رابطه دست به شفاف سازی بزند بر اعتماد عمومی مردم افزوده می شود. باید بسیاری از ابهاماتی که بر این ماجرا حاکم هستند از میان برداشته شوند تا بتوان به صراحت در مورد آن سخن گفت. برای حل مشکل پارازیت ها و نظارت بر آنها لازم است آن را به خوبی شناخت و این شناخت موجب می شود تا برنامه ریزی بهتری برای رفع آن کرد.

در این زمینه هیچ سازمانی در این خصوص پاسخ روشنی نمی دهد. فقط می توان در این زمینه گمانه زنی کرد. اظهارنظرهایی هم که می شود مبنی بر اینکه این پارازیت ها از طرف مخابرات هستند فقط براساس حدس و گمان هستند. چون ندیدیم حقیقت، ره افسانه زدیم و خود به گمانه زنی در مورد منشأ این پارازیت ها، هدف از ارسال آنها و عوارض آنها می پردازیم. زمانی که اطلاعات لازم در این زمینه به جامعه داده شود، می توان در مورد این مسائل نظر درست داد و نظر درست در این زمینه منوط به انجام تحقیق است تا زوایای قضیه مورد واکاوی قرار گیرد.

هرچه بیشتر زوایای ماجرا شناخته شوند بیشتر به نفع مسئولان است زیرا حل ماجراهایی که ابهام درمورد آنها وجود دارد، اعتماد عمومی را افزایش می دهد. زمانی که بتوان در این رابطه به تحقیق پرداخت می توان به طور یقین در مورد تأثیر پارازیت ها بر سلامت افراد، بیماری های روانی، سقط جنین و بیماری های ژنتیکی و... سخن گفت. در حال حاضر کل ماجرای پارازیت ها در حباب ناشناخته ای است که اطلاعات در مورد آن مبهم است. راه حل برای رفع این مشکل این است که دولت و مسئولان دست به شفاف سازی بزنند و با شفاف کردن زوایای ماجرا زمینه را برای حل آن فراهم کنند. فقط در صورت شفاف سازی می توان به اظهارنظر دقیق در این زمینه دست زد و گام های بعدی که همانا ساماندهی پارازیت ها و شناسایی مضرات آن است برداشته شود. به هر حال در این زمینه دغدغه هایی وجود دارد و نیازمند اقدامات عاجل هستیم.

                                                                                                                        روزنامه آرمان



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر