۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۴۱۸۷
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران عنوان کرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران گفت: فرو نشست زمین خطری است که تاسیسات شهری و مناطق مسکونی را تهدید می‌کند و برای مقابله با آن راهکارهای مختلفی را پیش رو گرفته‌ایم.
خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران گفت: به دلیل خشکسالی و برداشت نامتعارف آب از چاه‌های غیرمجاز، علاوه بر خشک شدن دیگر چاه‌ها و مشکل در تامین آب شرب باعث فرو نشست زمین در دشت ورامین و دشت تهران، کرج و شهریار هستیم؛ مناطقی که تا پیش از این قطب کشاورزی در منطقه به حساب می‌آمدند.

وی در ادامه به توضیح آب‌خوان‌ها پرداخت و گفت: حجمی از سطح زیرزمینی که توسط آب پر شده بود با گذشت زمان و برداشت آب آن‌ها و عدم جایگزینی ‌آن نابود و در نهایت این آب‌خوان‌ها که محلی برای ذخیره آب بوده‌اند، نابود شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران تصریح کرد: به دلیل نابودی آب‌خوان‌ها در دشت وامین با وسعتی بالغ بر 700 کیلومتر مربع، در سه ناحیه فرونشست زمین داشته‌ایم که با توجه به نزدیک بودن راه‌آهن تهران - مشهد به این اراضی این تاسیسات در معرض خطر هستند.

علاوه بر این، با ادامه روند فرو نشست‌ها تخریب مناطق مسکونی، تاسیسات شهری و خطرات جانی و مالی را در پیش خواهیم داشت.

ارتقایی افزود: فرو نشست 9 تا 16 سانتی متری در دشت‌های تهران که روز به روز در حال افزایش است، باعث نابودی زمین به عنوان سرمایه ملی و پیش روی کویر و خشکی به مزارع و باغ‌ها و افزایش ریزگردها می‌شود.

 وی در ادامه به بیان سیست‌های اتخاذ شده در این باره پرداخت و گفت: استان تهران بالغ بر 615 میلیون متر مکعب یعنی بیش از 7 برابر سد لتیان کسری آب دارد که بنا بر برنامه ‌ریزی‌های ما در هر سال 150 میلیون متر مکعب از این آب باید جبران شود که در این صورت ظرف مدت 4 سال می‌توانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

ارتقایی با اشاره به 15 جلسه تشکیل شده برای حل مشکلا آب گفت: هزار عدد کنتور هوشمند نصب شده که از برداشت بیش از حد چاه‌ها جلوگیری می‌کند؛ در حدود 50 میلیون متر مکعب از طریق تغذیه مصنوعی در این زمینه کمک خواهد شد، از حفر چاه‌های جدید جلوگیری و 400 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر