۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۴۱۸۰
امنیت سایبری طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را دربرمی‌گیرد. آنتی ویروسها، سامانه‌های پیشگیری از نفوذ، رمزگذاری اطلاعات و دیوار آتش چند نمونه از این فناوری ‌ها هستند.
41 درصد کاربران آنلاین در خاورمیانه در نیمه نخست سال 2015 میلادی هدف حملات سایبری قرار گرفته اند.

به ‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی به نقل از سایت تخصصی صنعت بیمه، به طور میانگین 41 درصد از کاربران فضای سایبر در خاورمیانه، ترکیه و آفریقا (META) در نیمه نخست سال جاری میلادی از طریق شبکه های محلی و رسانه ها مورد حمله قرار گرفته اند؛ این در حالی است که 21 درصد از این کاربران گفته اند که از طریق فضای وب تهدید شده اند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط "کسپرسکی" یکی از بزرگترین شرکتهای آی تی، در این مناطق کشور قطر با بیشترین میزان حملات مواجه بوده است. 31 درصد از مشتریان کسپرسکی در قطر می گویند که در این بازه زمانی هدف حمله قرار گرفته اند. در امارات این رقم به 29 درصد می رسد و کشورهای ترکیه و عربستان سعودی هر کدام با اختصاص به ترتیب 25 و 24 درصد جایگاه سوم و چهارم را به خود اختصاص داده اند.

امنیت سایبری طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را دربرمی‌گیرد. آنتی ویروسها، سامانه‌های پیشگیری از نفوذ، رمزگذاری اطلاعات و دیوار آتش چند نمونه از این فناوری ‌ها هستند. هدف این فناوری‌ ها مقابله با تهدیدات پیشرفته و دائمی موجود در دنیای سایبری است. چنین فناوری‌ هایی می ‌توانند از انتشار ویروس در کل سیستم جلوگیری کرده و بقای یک کسب و کار را پس از حملات سایبری تضمین کنند. کسب و کارهای امروزی برای حذف محدودیت های جغرافیایی و رشد توان تولید، به شدت به اینترنت وابسته هستند. در نتیجه امنیت سایبر، امینت چارچوب داخلی یک سازمان را در مقابل تهدیدات خارجی تامین می ‌کند.

کسپرسکی سال گذشته در گزارشی درباره خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) آورده بود که در این مناطق بیش از 650 هزار حمله‌ باج ‌افزاری رخ داد و فقط افراد آماج این حملات نبوده‌ اند بلکه شرکت‌ ها و به ویژه شرکت ‌های بخش نفت و گاز نیز مورد حمله قرار گرفتند.

به گفته کارشناسان، امنیت سایبری و خدمات موبایلی دو اولویت اصلی برای سرمایه ‌گذاری سازمان‌ها در این مناطق محسوب می ‌شوند. تحلیل گران بر این باورند که در سال ۲۰۱۶ میلادی امنیت سایبری به یکی از سه اولویت ۷۰ درصد مدیران عامل در سازمان‌های سراسر جهان تبدیل خواهد شد. در حال حاضر، میزان نگرانی جمع داخلی سازمان در مورد مسائل امنیتی رو به افزایش است و در این فرآیند مسئولیت مدیران ارشد برای پاسخگویی به این مساله بیشتر می‌شود.

در این گزارش آمده است که بروز چنین حملاتی سبب شد دولت ‌ها و شرکت ‌های فعال در بخش‌های حیاتی به همکاری های مشترک روی و مقررات و قوانین سختی را به اجرا درآورند تا بتوانند از شبکه ‌های مهم‌ حفاظت کنند. تمامی این عوامل در چند سال آینده بر بازار امنیت سایبری خاورمیانه اثر چشمگیری خواهند گذاشت.

به گفته متخصصان امر، آگاهی امنیتی سازمان ‌های تجاری همچنان اندک است و دولت ‌ها در تمام کشورهای مهم خاورمیانه دست به تدوین راهبردهای امنیت سایبری زده ‌اند تا آگاهی بخش عمومی و خصوصی را نسبت به امنیت سایبری افزایش دهند.

در همین حال وب سایت "مارکت اند مارکت" در گزارشی اعلام کرده است که برخی از مهاجمان زبردست می‌توانند در عرض 6 ماه سه میلیون دلار درآمد به دست آورند. در این گزارش، ارزش بازار امنیت سایبری خاورمیانه در سال ۲۰۱۴، پنج میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار تخمین زده شده. به گفته این وب سایت، این رقم تا سال ۲۰۱۹ به ۹ میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار خواهد رسید. در این پژوهش عربستان سعودی به عنوان بزرگترین بازار محصولات امنیت سایبری در منطقه معرفی شده است.

همچنین در ادامه گزارش کسپرسکی درباره آمارهای ماه ژانویه تا مارس سال جاری آمده است که مصر به عنوان کشوری که اکثر شهروندانش آماج این حملات قرار می گیرند، همچنان در صدر فهرست قرار دارد. حدود 50.5 درصد کاربران مصری در این بازه زمانی حداقل یک حمله را تجربه کرده اند. این حملات در قطر 46 درصد از کاربران و در عربستان 45.8 درصد از آنان را در بر می گیرد. طبق این گزارش، در ترکیه 44.6 درصد از شهروندان و در کشورهای مانند کنیا، آفریقای جنوبی، بحرین و لبنان بین 33 تا 37 درصد از شهروندان آنلاین هدف این حملات قرار می گیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر