۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۴۱۶۱
اسراف و تبذیر، یکی از مسائل اساسی جامعۀ اسلامی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد. نباید از آن غفلت کرد، زیرا باعث ایجاد فتنه می‌شود.
متن زیر بخشی از یادداشت وظیفه روحانیت در جنگ اقتصادی، نوشته عادل پیغامی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) است؛

امروزه مشکل اصلی ما، فقراي جامعه نيستند، بلکه مترفین جامعه هستند؛ ما باید نگران اتراف باشیم كه فتنه به پا مي‌­كند. یک بار می‌گوییم مردم كلاً سواد اقتصادي ندارند و به آن‌ها سواد اقتصادي می‌دهيم، ولی اکنون يك جاهايي اوضاع خطرناك‌­تر از اين‌ها شده و آژیر قرمز به صدا درآمده است.

باید نگران اين باشیم كه نكند اسراف و تبذير باعث فتنه‌­هايي شود که البته شده­‌است. در همين آزادي­‌هاي بي‌­قيد، پول­‌هايي چرخيده است و يك عده دستشان به پول­‌هايي رسيده كه اين‌ها قطعاً فتنه ايجاد خواهد كرد؛ چون سنت الهي است. اين نوع اسراف و تبذير حتماً طغيان مي‌آورد. باید از این مسئله نگران باشیم كه نكند در سنت الهي بيفتيم كه امر خداوند بر فتنه­‌گران باشد تا اين­جا را تخريب كنند؛ زیرا خداوند در قرآن مي‌فرماید: ما امرشان مي­‌كنيم که بروند و تخريب كنند.

اين امر را باید به مردم بگوييم كه امام حسين علیه‌السلام در روز عاشورا، بعد از همۀ حرف­هايش، فرمودند: مي­‌دانيد چرا حرف مرا نمي‌­شنويد و عمامۀ پيغمبر را بر سرم نمي­‌بينيد؟ برايتان اسم مي­‌برم که پسر فاطمه­‌ام و شما نمي‌­شنويد؟ اول به خاطر روابط نامشروعتان است و دوم شكم­‌هايتان است که با لقمۀ حرام پر شده‌­است.

سدید

اين دو مي­‌تواند خيلي تخريب كند و از هر بمب اتمي تخريبش بالاتر است. ما بايد امروزه در روز عاشورا مردم را نسبت به این دو مشکل واكسينه كنيم. يك جاهايي بايد مردم را مريض كرد. مردم يك جاهايي، بدحجابي، چشم ناپاكی برايشان آسان شده و نمي­‌فهمند که اين، چه قدرت تخريب بالايي دارد. مثل آدمي است كه كامپيوتر را نمي‌­شناسد و با ويروس­‌ها راحت مي­‌چرخد و نمي­‌فهمد كه ويروس يك­دفعه كل سيستم و اطلاعاتش را مي­‌سوزاند. حواسش نيست تمام داشته­‌هاي اسلامش يك­دفعه مي­‌پرد.

بعضی مي­‌گويند: در طول سال­‌های انقلاب، به نظر مي‌­رسد ما مقداري تند رفتيم. مدتي باید با سياست‌­بازي با آمريكا كوتاه مي‌­آمديم و يك مقدار كه قوي ­شديم، به دهان آمريكا مي‌­زديم. چرا علي علیه‌السلام كمي با معاويه كوتاه نيامد كه زمانی که قوي شد، بزند به دهان معاويه؟ يك جاهايي بعضي از مردم مي­‌خواهند يزيد را بپذيرند. مي­‌گويند ای حسين، بنشين سر جايت و بگذار يزيد هم فعلاً باشد و يك بيعت صوري بكن.

همان­‌گونه که شهید مطهری  می­‌گفت که اگر تمام قصه­‌هاي عاشورا را بگويي و به مسئلۀ امروز جامعه وصلش نكني و براي حل مسئلۀ امروز، آن را فرمول نكني، پشيزي ارزش ندارد. اصلاً عاشورا برای این است که در تاریخ،‌ مسئله‌­هاي ما را حل كنند و به ما فرمول‌­هاي طلايي بدهند كه امروز راه خود را بشناسیم، وگرنه اگر قرار بود فقط يك جريان عاطفي و يك درام بزرگ تاريخي باشد، به چه درد مي‌­خورد؟ جريان عاشورا براي تمام آدم‌­هاي حق الگوست.

اگر در جنگ نظامي، سه ماه طول كشيد تا سازماني پيدا شود و واحد اطلاعاتي و عملياتي معنا پیدا کند و فرماندهان دور هم جمع شوند و قرارگاه راه بيندازند، در جنگ‌­هاي سايبري و اقتصادي قضيه پيچيده‌­تر است و شاید سي سال طول بكشد. در حالی­‌که خيلي­‌ها اصلاً قائل نيستند که جنگي هست. جنگ نرم اسمش روي خودش است؛ آرام آرام عقاید ما را از بین می­‌برد و رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار می­‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر