۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۴۱۵۷
در نشستی در لندن عنوان شد:
شرکت کنندگان در نشست اسلام هراسی و افراط گرایی که شامگاه سه شنبه در لندن برگزار شد با بیان اینکه اسلام هراسی در غرب نهادینه شده است، گفتند تنها راه برون رفت از شرایط فعلی بازگشت به آموزه های دینی، آگاهی بخشی و تعامل بیشتر مسلمانان با سایراقشار جامعه است.
'احمد ورسی' روزنامه نگار مسلمان و مدیر روزنامه 'مسلم نیوز' در این نشست که در موسسه 'ابرار' برگزار شد، با مروری بر تاریخچه اسلام هراسی در جوامع غربی، خاطر نشان ساخت که پیش از جریان 11 سپتامبر 2001، نیز اسلام هراسی در انگلیس وجود داشته است.

وی به نمونه هایی از وجود ریشه های اسلام هراسی در انگلیس اشاره کرد و گفت: در دهه نود میلادی مقالات زیادی در خصوص تبعات منفی وجود مدارس اسلامی در انگلیس منتشر شد که در آنها آموزه های اسلامی به عنوان مضامین نامتجانس و مشکل زا در جامعه غرب اشاره شده بود.

ورسی افزود: این در حالی است که در همین مقالات گفته شده بود آموزه های مسیحیت و یهودیت با قوانین مدنی جوامع غربی تعارضی ندارد.

وی در ادامه به شایعه پراکنی جریانات صهیونیستی علیه مسلمانان انگلیس اشاره کرد و خاطر نشان ساخت که در این شایعات صهیونیست ها تلاش کردند تا مسلمانان را عامل مشکل اصلی در غزه جلوه دهند اما تاکنون موفق نبوده اند.

مدیر روزنامه 'مسلم نیوز' افزود: صهیونیست ها با استفاده از رسانه های گروهی به بزرگ نمایی ادعاهای خود دامن زده اند.

وی با متهم کردن برخی از رسانه های گروهی در انگلیس به عدم انتشار درست وقایع مرتبط با مسلمانان و مسایل جهان غرب، افزود: در این رسانه ها بسیاری از مسائل به صورت یکطرفه و کاملا مغرضانه ارائه می شود؛ بطور مثال مساله 'ازدواج های از پیش تعیین شده' موضوعی فرهنگی در جوامع شرقی است، اما بسیاری از مستندهای ساخته شده در این خصوص با مضمون فرهنگ اسلامی و یا شریعت دینی عنوان می شود.

ورسی همچنین یادآور شد که در جریان حمله القاعده به برج های دوقلو در آمریکا، بسیاری از جریانات اسلامی در انگلیس ساعاتی پس از این رخداد آن را محکوم کردند، با این حال هیچکدام از رسانه های انگلیس این موضوع را منتشر نکردند و حالا سیاستمداران انگلیسی از سکوت مسلمانان دم می زنند.

این روزنامه نگار مسلمان همچنین به رویکرد غیر اخلاقی سیاستمداران انگلیسی علیه اسلام پرداخت و گفت: در جریان بمب گذاری مسجدی در لندن که به لطف خداوند از آنجا که بمب گذار زمان برگزاری نماز جماعت را اشتباه محاسبه کرده بود آسیبی به نمازگزاران وارد نشد، اما پس از ارتباط با دفتر نخست وزیر انگلیس، تنها گفته شد که ایشان از شنیدن این خبر 'نگران' شده است.

احمد ورسی خاطر نشان ساخت که با وجود چنین رویکردی از سوی سیاستمداران انگلیسی نمی توان امیدوار بود که مردم رویکرد بهتری را نسبت به مسلمانان داشته باشند.

دکتر 'حجت رمزی'، مدیر موسسه اسلامی تحقیقاتی آکسفورد نیز از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که در آن به خلقت انسان، تشکیل امت ها و ارتباط جوامع با یکدیگر اشاره شده، تصریح کرد که پیامبر مکرم اسلام ( ص ) پیام آور صلح، دوستی و ارتباط جامعه بشریت با یکدیگر است.

وی گفت: در حالی که در آموزه های دین مبین اسلام به ارتباط انسان ها با یکدیگر تاکید شده، اما گروه انگشت شماری به دلیل ناآشنایی با دین و برای به اصطلاح تبلیغ دین به اقدامات افراط گرایانه متوسل می شوند و دولت های غربی نیز به این بهانه جامعه مسلمانان را تحت فشار قرار می دهند.

رمزی خاطر نشان ساخت که اقدامات عجولانه دولت های غربی نیز برای مواجهه با آنچه تهدید اسلامی می خوانند، فضا را برای سایر مسلمانان سخت تر نموده است و به جای برخورد با این گروه محدود، قوانین سختگیرانه تری را علیه مسلمانان وضع می کنند.

وی با بیان اینکه سه میلیون مسلمان در انگلیس زندگی می کنند، خاطر نشان ساخت که رویکرد دولت (انگلیس) درمواجهه با اسلام هراسی بر افکار عمومی تاثیر گذاشته و در حالی که عده انگشت شماری افراط گرا هستند اما اکنون تمام جامعه مسلمان در چالش اسلام هراسی به سر می برد.

'جولیان باند' فعال مذهبی و بنیانگذار انجمن اسلام و مسیحیت از دیگر سخنرانان این نشست نیز با ارائه تعریفی از اسلام هراسی در غرب، گفت: اسلام هراسی یعنی آنچه جامعه غرب از اسلام نمی داند و به موجب آن، به واهمه تبدیل شده است.

وی افزود: این در شرایط کنونی یعنی، قرآن، شریعت، حضرت محمد (ص)، پوشش اسلامی و بسیاری دیگر از تعالیم اسلامی که جامعه غرب با آن آشنایی ندارد.

وی با بیان اینکه در چارچوب اسلام هراسی مدافعان اسلام از هر گروهی متهم به افراط گرایی هستند، تصریح کرد: حتی زمانی که من در محافل مسیحی از اسلام صحبت می کنم توسط شرکت کنندگان مورد اتهام قرار می گیرم که شاید افکار افراط گرایانه داشته باشم.

باند در ادامه با بیان اینکه بازگشت به آموزه های دینی می تواند راه حلی مناسب برای برون رفت از این مشکل را ارائه دهد، گفت: بر اساس آموزه های مسیحیت، مسلمانان نباید از تهدید های دولت واهمه داشته باشند، از مرگ نهراسند و به وعده های خداوند امیدوار باشند.

وی گفت عشق باید جایگزین نفرت شود و خطاب به جامعه مسیحیان گفت: آنها باید از مساجد دیدن کنند، در مراسم افطار مسلمانان شرکت کنند، قرآن را مطالعه کنند و برای جامعه مسلمانان دعا کنند.

این محقق مسیحی همچنین به مسلمانان پیشنهاد کرد: آنها باید از تعالیم پیامبر مکرم اسلام ( ص ) دائما صحبت کنند، باید انجیل را مطالعه کنند، حتی به کلیسا بروند و با مسیحیان در آنجا معاشرت داشته باشند.

وی تصریح کرد تنها در این صورت می توان جامعه ای با ثبات و بدور از نفاق که در آن افراط گرایی جایگاهی ندارد را تضمین کرد.

دکتر حجت رمزی در حاشیه این نشست در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درخصوص سیاست های دولت انگلیس در ارتباط با مسلمانان گفت: حزب محافظه کار دیوید کامرون سیاست های سخت گیرانه ای را علیه مسلمانان اتخاذ کرده است و ما تلاش می کنیم تا با دولت وارد مذاکره شویم تا آنها را از عواقب تصمیماتشان آگاه سازیم.

وی افزود: اگرچه تاکنون دولت دیوید کامرون حامی اسلامی هراسی بوده است اما این سختی ها گذراست، ما باید صبور باشیم، دعا کنیم و به زودی اسلام در غرب شکوفا خواهد شد.

رمزی همچنین با بیان اینکه فقه اسلام بهترین سیاست موجود در عالم هستی است، خاطر نشان ساخت: در همین حال جامعه، مسلمانان باید با یکدیگر متحد شود. مبنای تمام فرقه های اسلامی وحدانیت خداوند و قرآن است و اگر این اینها سرلوحه جامعه اسلام قرار گیرد می تواند در کامیابی جامعه اسلام و مسلمین تاثیرگذار باشد.

احمد ورسی نیز در حاشیه این نشست در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه رویکرد رسانه های انگلیسی علیه مسلمانان مغرضانه است، گفت: چطور است زمانی که یک یهودی و یا مسیحی جرمی را مرتکب می شود، تصویری از مذهب و یا اعتقادات وی ابراز نمی شود، اما به محض اینکه یک مسلمان جرمی را مرتکب می شود، تصویر مسجد، زن های برقع پوش و شاخص های اعتقادی اسلام به نمایش گذاشته می شود.

مدیر روزنامه 'مسلم نیوز' خاطر نشان ساخت که برای مقابله با پدیده اسلام هراسی مسلمانان باید با یکدیگر متحد شده و با غیر مسلمانانی که از سیاست های دولت انگلیس علیه اقلیت های قومی حمایت نمی کنند، وارد تعامل شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر