۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۱۴۱۱۷
چین نسبت به اقدامات تحریک آمیز اخیر آمریکا در پرواز هواپیماهای جاسوسی بر فراز منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین، واکنش نشان داد و تاکید کرد که واشنگتن از تکرار اشتباهات خود پرهیز کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، دریای جنوبی چین و جزایر پراکنده در آن، طی هفته گذشته بارها شاهد پرواز هواپیماهای شناسایی و جاسوسی آمریکایی بود و نیروی دریایی چین نیز در اقدامی بی سابقه، هفته گذشته هشت بار به یکی از این هواپیماها هشدار داد و خواستار ترک آن از منطقه شد.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست روزانه خود با خبرنگاران گفت که موضوع دریای جنوبی چین هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد و این کشور باید بسیار محتاطانه درخصوص این منطقه سخن بگوید.

وی با بیان اینکه رفتار در پیش گرفته شده از سوی آمریکا باعث بروز تنش در منطقه می شود، از این کشور خواست در رفتار و مسیر در پیش گرفته شده تجدید نظر کند.

مقام های آمریکا از جمله «دانیل روسل» دستیار وزیر خارجه آمریکا به تازگی مدعی شدند که اقدامات چین در دریای جنوبی اصول حل عادلانه مناقشات و آزادی رفت و آمد دریایی را به چالش کشانده و نیروی دریایی آمریکا همچنان از حق خود مبنی بر پرواز و اعزام ناوگان در حریم هوایی و دریایی منطقه استفاده خواهد کرد.

«هوا» در این خصوص گفت: چین همواره به آزادی و امنیت کشتیرانی و پرواز در دریای جنوبی اهمیت می دهد اما این به معنای آن نیست که ناوگان جنگی و هواپیماهای نظامی کشورهای خارجی می توانند قانون بین المللی را نقض کرده و حقوق مشروع و امنیت پرواز و کشتیرانی کشور دیگر را نادیده بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین اقدام اخیر آمریکا را بسیار خطرناک و غیرمسئولانه خواند و گفت: پکن قاطعانه با این اقدام تحریک آمیز مخالفت می کند.

وی تصریح کرد که واشنگتن باید درخصوص موضوع دریای جنوبی چین منطقی عمل کرده و از تکرار اشتباهات گذشته پرهیز و خطای هفته گذشته خود را نیز اصلاح کند. 

دریای جنوب چین، دریایی حاشیه ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود 3.5 میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می گیرد. پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ ترین ناحیه دریایی جهان محسوب می شود.

چین همواره مطرح شدن اختلافات میان کشورهای منطقه درخصوص دریای جنوبی در سطح بین المللی را مورد انتقاد قرار داده و همواره از تمایل خود برای حل چالش های موجود از طریق گفت وگوهای دوجانبه خبر داده است.

براساس این گزارش، وزارت خارجه چین هفته گذشته نیز ضمن ابراز نگرانی از پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز منطقه مورد مناقشه چین با کشورهای همسایه از جمله صخره های مرجانی واقع در جزایر اسپارتلی در دریای جنوبی، اعلام کرد که آزادی در هوانوردی و کشتیرانی به معنای نقض حقوق مشروع هوایی و کشتیرانی کشور دیگر از طریق پرواز هواپیمای جنگی در حریم آن کشور نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر