۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۴۰۱۰
رسانه آمریکایی:
یک رسانه آمریکایی به نقل از فایننشال تایمز چاپ لندن نوشت: دولت حسن روحانی برای دوران پس از تحریم ها برنامه احیای اقتصادی کشور را تهیه کرده و برای سرمایه گذاران خارجی مشوق هایی در نظر گرفته است تا سرمایه گذاری در ایران را برای آنها جذاب کند.
این رسانه آمریکایی به نقل از رئیس کل بانک مرکزی ایران نوشته است: بررسی های عملی شدن احیای اقتصاد کشور صورت گرفته و جاذبه های سرمایه گذاری خارجی در کشور بسیار شفاف شده است.

در گزارش صدای آمریکا با عنوان تلاش ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی پس از توافق هسته ای به مصاحبه ولی الله سیف با فایننشال تایمز چاپ لندن اشاره شده و آمده است: نباید انتظار داشت بی درنگ پس از لغو تحریم ها همه چیز مهیا شود؛ رشد اقتصادی و کاستن نرخ تورم تا حد تک رقمی شدن دست کم یک سال زمان می برد.

براساس گزارش این رسانه آمریکایی، نرخ تورم که در زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی بیش از 40 درصد بود اینک به 16 درصد کاهش یافته و رشد اقتصادی که در سال های پایانی دولت احمدی نژاد منفی بود در سال جاری بنا به پیش بینی صندوق بین المللی پول به شش دهم درصد خواهد رسید که باز هم در مقایسه با نرخ 3.6 درصدی خاورمیانه پایین است اما در هرحال دیگر منفی نیست. نوسان ارزش ریال در برابر دلار نیز متوقف شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: اصلاح ساختار نظام بانکی بیمار کشور یکی دیگر از هدف های دولت کنونی است که به خاطر بی نظمی ها و چاپ بی رویه اسکناس برای تامین مالی طرح های عوام پسند دولت پیشین نه تنها به سرمایه خارجی بلکه به فناوری پیشرفته دراین زمینه نیاز مبرم دارد.

صدای آمریکا همچنین به نقل از فایننشال تایمز نوشته است که عمده ترین چالش پیش روی بانک مرکزی ایران مداخله برخی بانک های ظاهرا خصوصی است برای مدیریت آنها مشکلاتی وجود دارد.

درادامه این گزارش آمده: در همین حال روزنامه دنیای اقتصاد از برنامه سازمان توسعه تجارت در جذب سرمایه گذاری خارجی خبر داده و نوشته است که این سازمان اولویت سرمایه گذاری را در بخش هایی از صنعت اعلام کرده که زمینه تولید در داخل ایران را داشته باشند و بخش خصوصی در آنها وارد نشده باشد. بنا به تصمیم دولت، خارجی ها می توانند تا 40 درصد سهام شرکت های داخلی را با سرمایه گذاری از آن خود سازند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر