۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۴۰۰۶
خشکسالی های طولانی مدت و متوالی استان کرمان زخمی عمیق بر چهره این دیار نهاده به گونه ای ۱۴درصد روستاهای این دیار از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم مانده و آبرسانی به آنها توسط تانکر انجام می شود.
این روزها خشکسالی و کمبود آب در اکثر نقاط کشور به چشم می خورد و استان کویری کرمان نیز از این مسئله بی نصیب نمانده و خشکسالی های پی در پی شکافی عمیق بر چهره این استان به یادگار گذاشته است.

خشکسالی هایی که به گفته استاندار کرمان بعد از چندین سال متوالی دیگر باید آن را به عنوان شرایط اقلیمی کرمان بپذیریم و به جای انتظار پایان خشکسالی ها، در صدد راه حلی برای مقابله با بحران کم آبی باشیم.

چندین سال است که مردم دیار کریمان شاهد افت سطح آب های زیر زمینی هستند و سالانه ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب در کرمان هدر می رود. در کنار این مسئله عدم مدیریت آب های سطحی نیز باعث شده که سالانه میلیاردها لیتر آب سطحی وارد کویر شده و از دسترس خارج شود.

در حالی بیش از ۹۰ درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود که ۱۴ درصد روستاهای این استان از عدم وجود آب آشامیدنی سالم رنج می برد. استان کرمان دارای پنج هزار و ۱۷۷ روستاست که این تعداد ۱۰ درصد روستاهای کل کشور را تشکیل می دهند و در حال حاضر ۷۳۷ روستای کرمان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند که آبرسانی به این روستاها به وسیله تانکر انجام می شود.

در کنار این موضوع حفر چاه های غیرمجاز و استفاده از آنها برای کشاورزی نیز بر بحران کم آبی در کرمان دامن زده است.

آبرسانی سیار

طرح همیاران آب مرهمی بر زخم های خشکسالی کرمان

عدم مدیریت صحیح منابع آبی در استان معضلی است که سالیان دراز کرمان را درگیر مشکلات زیادی کرده است که به نظر می رسد این موضوع اخیرا مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفته است.

تاکیدهای مکرر مسئولان بر استفاده از سیستم های آبیاری مکانیزه نشان از اهمیت صرفه جویی آب در بخش کشاورزی دارد. استاندار کرمان نیز در این زمینه طرحی را تحت عنوان همیاران آب مطرح و اجرایی کرده که به نظر می رسد می تواند تا حدی این مشکل را مرتفع کند. به گفته رزم حسینی با اجرای این طرح تاکنون ۳۴۵ میلیون متر مکعب آب در سفره های آب زیرزمینی این استان ذخیره سازی شده است.

در این میان نقش مردم در استفاده از منابع آبی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و رفع این مشکل در گرو همدلی و وحدت همه اقشار استان است.

۷۳۷ روستای کرمان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: ۱۴ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان کرمان آب آشامیدنی ندارند و آبرسانی به این روستاها توسط تانکر انجام می شود.

علی رشیدی با اشاره به اینکه ۷۳۷ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در سطح استان کرمان فاقد آب آشامیدنی هستند، افزود: در سال ۹۳ اعتبارت خوبی در این زمینه در نظر گرفته شده و با تخصیص ۵۰ درصدی این اعتبارات حدود ۱۲۰ روستا تامین آب می شوند.

وی ادامه داد: افق خوبی را برای سال ۹۴ پیش بینی می کنیم و امیدواریم با جذب اعتباراتی که مقرر شده از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار کرمان قرار گیرد در جهت رفع این مشکل برآییم.

آبرسانی

آبرسانی به ۲۰۰ روستای کرمان طی سال جاری

این مسئول تصریح کرد: امیدواریم در سال ۹۴ بتوانیم آب بیش از ۲۰۰ روستاهای فاقد آب آشامیدنی استان کرمان را تامین کنیم.

رشیدی گفت: گستردگی استان کرمان و ۱۸ سال خشکسالی باعث شده اعتبارات اندکی که به بخش آب روستایی اختصاص داده می شود به سمت مقابله با بحران کم آبی سوق داده شود و در نتیجه تعدادی از روستاها از این نعمت محروم بمانند.

رشیدی با اشاره به عدم وجود منابع آبی پایدار و مطمئن در اکثر مناطق روستایی استان کرمان، افزود: چاه هایی در مناطقی حفر می شوند و بعد از گذشت مدتی این منابع آبی دیگر نمی توانند پاسخگوی نیاز منطقه باشد و در نتیجه کم آبی به وجود می آید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان یادآور شد: درصدد هستیم امسال با اعتباراتی که برای تکمیل مجتمع ها جذب می کنیم تعداد زیادی از روستاها و مجتمع های آبرسانی را تامین آب کنیم.

رشیدی وجود انشعابات غیرمجاز را از دیگر مشکلات آب و فاضلاب روستایی استان کرمان دانست و گفت: این مسئله در جنوب استان بیشتر به چشم می خورد.

این مسئول یادآور شد: اکیپ های برای برخورد با انشعابات غیر مجاز آب در استان کرمان تشکیل شده است.

وی خواستار فرهنگ سازی در این خصوص شد و گفت: برای حل مشکل کم آبی مردم و مسئولان باید با یکدیگر همکاری کرده و مصرف صحیح آب در دستور کار همگان قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر