۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۴۰
ایجاد پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی هوایی، دریایی و زمینی
مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت از ایجاد پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی هوایی، دریایی و زمینی به منظور دفاع بیولوژیکی در مرزهای کشور خبر داد.
به گزارش پايداري ملي محمود سروش، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه دفاع بیولوژیک در بحث پدافند غیرعامل، گفت: ایجاد پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی هوایی، دریایی و زمینی (جاده‌ای و ریلی) اقدام بزرگی در بحث دفاع بیولوژیک است به طوری که با استقرار "افسران سلامت" در مرزها، بیماریابی فعال و دقیق انجام می‌شود، از موارد مشکوک به بیماری نمونه‌برداری ‌شده و در صورت لزوم با همکاری اورژانس، فرد مشکوک به بیماری به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل می‌شود و اگر ضرورت داشته باشد نمونه‌های گرفته ‌شده به مراکز بهداشت منتقل می‌شوند. محل اقامت این مسافران را شناسایی و به این صورت موارد را مدیریت می‌کنیم.
وی ایجاد زمینه‌های آموزشی فعال در مرزها بویژه برای زائران عتبات عالیات را از دیگر اقدامات انجام شده در بحث دفاع بیولوژیک و مراقبت بهداشتی مرزهای کشور عنوان کرد و گفت: همچنین کلیپ‌هایی تهیه شده که تا رسیدن زائران به نجف و کربلا آموزش‌های لازم را ارایه می‌دهد. مدیران کاروان‌ها هم آموزش‌هایی را دریافت می‌کنند که هنگام بازگشت به کشور بیماریابی به صورت فعال‌تر و دقیق‌تر انجام شود.
سروش ادامه داد: اگر از آن سوی مرزهای کشور اطلاعاتی مبنی بر بروز بیماری خاصی گزارش شود، تیم سلامت و افسران سلامت سریع اطلاع رسانی‌های لازم را انجام می‌دهند و وزارت بهداشت نیز برای برخورد و کنترل بیماری مربوطه به سرعت وارد عمل می‌شود.
وی ایمن سازی را از دیگر اقدامات انجام شده در مرزها و مبادی ورودی به کشور عنوان کرد و گفت: تمام افراد زیر 15 سال (ایرانی و غیرایرانی) هنگام ورود به کشور و در مرزها تحت واکسیناسیون فلج اطفال قرار می‌گیرند و قطره فلج اطفال دریافت می‌کنند.
مدیر برنامه مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت، کمبود نیروی انسانی را یکی از معضلات ایجاد پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی عنوان کرد و گفت: به دنبال قانون برنامه پنجم توسعه و اختیاراتی که به هیات امنای دانشگاه‌ها داده شد، این کمبود نیرو به سرعت در حال جبران شدن است و اکنون پوشش نیروها نسبت به سال‌های گذشته به سرعت در حال بالا رفتن است.
وی گفت: بیشترین نگرانی‌های بهداشتی در مرزهای کشور مطابق مقررات بهداشتی بین‌المللی خطر انتقال بیماری‌هایی مانند وبا، CCHF، آنفلوآنزا، آنفلوآنزای پرندگان و بیماری‌هایی از این قبیل است اما در مقطع کنونی مشکلی از نظر خطر انتقال بیماری‌ها نداریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
egnfnbmp
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
0
0