۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۳۹۹۵
افخم:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به طور قاطع مقابل هرگونه زیاده خواهی ایستادگی کرده و خواهد کرد.
مرضیه افخم در نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دبه کردن مقامات آمریکایی در زمینه برخی توافقات اولیه درباره فردو یا دامنه بازرسی ها و واکنش ایران به این نقض عهدها گفت: یکی ار روش های مذاکراتی آن ها زیاده خواهی است و این روند در دوره های مختلف در حین مذاکرات رخ داد اما تیم مذاکره کننده کشورمان در برابر این زیاده خواهی ها ایستاده است.

افخم اظهار داشت: به هرحال موضوعاتی که در جلسات فشرده مذاکرات همواره مطرح است همین مسایل است ، اصولا پرانتزهایی که از آن صحبت می شود همین مباحث است اما این که گزارش های منتشرشده از جانب امریکایی ها را بنده تایید کنم؛ اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: رفتار مذاکراتی آن ها این گونه است که همواره همه مباحث را در مذاکرات مطرح می کنند اما تیم مذاکره کننده مصمم به حفظ حقوق کشور است و این روندی است که تاکنون طی شده است .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: تیم مذاکره کننده امروز در سطح معاونان به وین رفته است، بحث های جدی مطرح است،گفت و گو برای پرکردن پرانتزها ادامه دارد و حتی بخشی امور نیازمند تصمیم سیاسی است لذا مسیر منطقی و معقول مرحله به مرحله ادامه دارد.

افخم یادآور شد : هنوز کار نگارش نهایی نشده است ،به هرحال یک روز، روز امضاست و بعد از آن باید قطعنامه ای در شواری امنیت برای باطل کردن تحریم ها به تصویب برسد، سپس اجرای تعهدات توافقنامه به طور همزمان از جانب همه طرف ها باید انجام شود.



**ملاک عمل، اظهارات تیم مذاکره کننده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملاک عمل موضع گیری در خصوص مذاکرات هسته ای باید اظهارات تیم مذاکره کننده باشد.

افخم در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات آقای خرم از مقامات سابق وزارت خارجه در مورد احتمال ارسال متن اولیه توافقنامه به کنگره امریکا و سپس امضای نهایی آن و موضع وزارت خارجه در خصوص این گمانه زنی ها افزود: من این مصاحبه را ندیده ام اما آن چه در خصوص روند مذاکرات مستند است اظهارات تیم مذاکره کننده است.

وی ادامه داد: در عین احترام به آقای خرم باید بگویم که ملاک عمل اظهارات تیم مذاکره کننده باید باشد تا سوء تفاهمی پیش نیاید.



**رسیدن به توافق خوب مهم تر از جدول زمانی است

افخم در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا احتمال دارد مذاکرات تیم هسته ای با 1+5 مجددا تمدید شود، افزود: باید با روند موجود مذاکرات حرکت کنیم و در این خصوص نمی توان پیش بینی دقیق کرد اما اگر مسیر تنظیم متن ها و رسیدن به توافق احتمالی نیازمند طولانی تر شدن مذاکرات باشد آمادگی داریم.

وی ادامه داد: اگر روند کار به این برسد که مذاکرات پس از ژوئن هم ادامه یابد این کار صورت می گیرد و برای ما دسترسی به توافق خوب مهم تر از جدول زمانی است.



**موضع ایران درباره بازرسی ها به طور شفاف اعلام شده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص امکان موافقت ایران با دسترسی بازرسان به پارچین هم گفت: این که تا الان با چنین درخواستی موافقت کرده باشیم که دوباره بازسی انجام شود یا نه چیزی نداریم، نه درخواستی مطرح شده و نه جمهوری اسلامی ایران موضع خود را در این زمینه تغییر داده است .

افخم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران موضع خود را در این خصوص به طور صریح و شفاف اعلام کرده و تغییری در این سیاست رخ نداده است.



**توافق جامع یک متن اصلی و ضمایم دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات هسته ای ونگارش متن، گفت: ما یک متن اصلی و یک بخش ضمایم داریم که متن اصلی فعلا حدود 21 -22 صفحه است و ضمایم آن هم دسته بندی مفصلی دارد که باید همه این ها را تیم های کارشناسی نگارش نهایی کنند. کار نگارش هم روی متن اصلی و هم در متن ضمایم انجام می شود.

افخم افزود: این که مذاکره کنندگان دو هفته به یک متن واحد اولیه برسند، یک پیش بینی است و همکاران ما با کار و مذاکرات فشرده انجام می دهند تا بتوانند به یک پیش نویس واحد برسند و این پیش نویس دارای پرانتزهایی است و متن تمام نشده است. متن واحد می تواند مبنای مذاکرات بعدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته توافق جامع یک متن اصلی خواهد داشت و ضمایم آن که تمام جزئیات و ابعاد همکاری ها در آن ضمایم مورد بحث قرار خواهد گرفت در تیم کارشناسی بحث خواهد شد.



**فعلا متن توافق انگلیسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره زبان متن واحدی که قرار است در مذاکرات هسته ای تنظیم شود، گفت: کار تنظیم متون باید اتمام یابد، تکلیف پرانتزها روشن شود و مراحل خودش را طی کند و اگر ضرورت داشته باشد که متن واحد با چه زبان هایی منتشر شود، تصمیم گیری خواهد شد.

افخم در عین حال گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای کاملا به ابعاد فنی، حقوقی، زبان و متن آن اشراف دارند و جای نگرانی نیست و فعلا بر روی متن انگلیسی کار می شود.



**اعزام کشتی نجات با هماهنگی سازمان های بین المللی بوده است

سخنگوی وزارت خارجه اعزام کشتی محموله کمک های انسان دوستانه ایران به یمن را با هماهنگی کامل با سازمان ملل متحد، صلیب سرخ جهانی و سازمان امور غذا دانست و گفت: رفتار خلاف هماهنگی برای کشتی نجات با واکنش بین المللی روبرو خواهد شد

افخم تصریح کرد: همزمان با ارسال این کمک های انسان دوستانه با تمام نهادهای تخصصی مربوطه در ارتباط فعال هستیم .

وی تصریح کرد: اگر رفتاری خلاف هماهنگی به عمل آمده رخ بدهد تبعا نه با واکنش ما بلکه با واکنش همه نهادهای بین المللی مرتبط روبرو خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که این کمک ها در اسرع وقت به دست مردم یمن برسد تا بتواند به شرایط فاجعه بار آن جا کمک اندکی بشود.

افخم همچنین افزود: امیدورام کمک های فزاینده کشورهای دیگر هم بتواند وارد یمن شود.



**اعزام کشتی نجات با در نظر گرفتن حساسیت های منطقه پیگیری می شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ارسال کمک های انسانی به مردم یمن به وسیله کشتی نجات گفت: درحال هماهنگی با سازمان ملل برای تعیین یک مسیر امن برای ارسال کمک های بشردوستانه هستیم و این تصمیم با درنظرگرفتن حساسیت های منطقه در حال پیگیری است تا این کمک ها به یمن ارسال شود.

افخم با بیان این که منطقه بسیار حساس است و کمک ها باید با هماهنگی نهادهای بین المللی اعزام شود، خاطرنشان کرد: روند تعیین مسیر لحظه به لحظه در حال پیگیری است به محض این که مسیر امن مشخص شود، کشتی می تواند کمک های خود را ارایه کند ضمن این که کمک های دیگری از مسیر جیبوتی پیگری می شود وحتی ممکن است این کمک ها سریعتر از کمک های کشتی نجات به یمن برسد.



**ایران مشوق گفت و گوی یمنی-یمنی است

وی به نشست ریاض درباره مسایل یمن هم اشاره کرد و گفت: هرگونه اقدام و اظهارات تحریک آمیز قابل پذیرش نیست .

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مساله یمن باید با خواست مردم و به صورت یمنی - یمنی حل شود و راهکار آن هم سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران هم مشوق این مساله است.

افخم تصریح کرد: فرافکنی هیچ کشوری در این زمینه نمی تواند به این موضوع کمکی کند جز پیچیده تر کردن مساله یمن.



**خواست مردم یمن برای تعیین سرنوشت در نظر گرفته شود

افخم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا انصارالله در مقابل حملات عربستان اقدام عملی نمی کند؟ گفت: تبلیغات مختلفی نسبت به مواضع این گروه صورت می گیرد. البته انصارالله مواضع خودش را اعلام می کند و آن چه مطرح است این است که خواست مردم یمن و حق آن ها برای تعیین شرنوشت شان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این که محدود کردن بحث ها به یک گروه ممکن است موضوع را به بیراهه بکشاند، افزود: این گروه یمنی بخشی از مردم این کشور هستند و تریبون هایی برای بیان مسایل دارند تا در آن اظهارنظر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: انصارالله موازین و اصولی دارد که براساس آن تصمیم می گیرد. بخشی از این تصمیمات براساس آن مواضع و اصول صورت گرفته و مانع از اقدام عملی شده است اما باید برای دریافت صحیح از مواضع این جنبش به منابع خود آن ها رجوع کرد.



**پیگیری حادثه فرودگاه جده همچنان ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که پیگیری ها درخصوص تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده به چه مرحله ای رسیده است؟ گفت: سفارت ما در ریاض و جده موضوع را پیگیری می کند.

افخم خاطرنشان کرد: آن طوری که به طور رسمی به نمایندگی ما اعلام کرده اند موضوع به دادسرای مربوط و شعبه اجرای حکم ارجاع داده شده است و انتظار داریم در زمان مناسب نتیجه رسیدگی ها مشخص شود.

وی گفت: موضوع در حال پیگیری است و امیدواریم به اجرای حکم مورد نظر منجر شود.



**حکم اعدام شیخ نمر تحریک آمیز است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص صدور حکم اعدام برای آیت اله نمر روحانی عربستانی و پیامدهای آن گفت: اخباری که تاکنون راجع به این موضوع اعلام شده براساس اظهارات منابع غیرمسئول منتشر شده است.ما نسبت به این موضوع حساس هستیم و امیدواریم چنین مساله ای رخ ندهد.

افخم ضمن تحریک آمیز خواندن چنین اقدامی افزود:جمهوری اسلامی ایران بنابر مسئولیتی که دارد ارتباط هایی را با مراجع مسئول، عوامل ، نهادها و شخصیت های تاثیرگذار که امکان کمک دارند، برقرار کرده است تا از اجرای این حکم جلوگیری شود.

وی ادامه داد: نمایندگی های وزارت امورخارجه با مسئولان ذیربط ارتباط هایی را داشته اند تا اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، مانع از این اقدام شوند.

افخم اضافه کرد: این اقدام واکنش تمام جهان اسلام را دربرخواهد داشت و کاملا تحریک آمیز است و امیدواریم خبر دقیق نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تصریح کرد: مسئولان عربستان سعودی نباید چنین اقدامی را که اثراتی در جهان اسلام و حتی فراتر از آن خواهد داشت، مرتکب شوند.



**ایران به عراق یکپارچه می اندیشد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر دفاع کشورمان به عراق گفت: همکاری های جمهوری اسلامی ایران با عراق نزدیک و در حوزه های مختلف راهبردی است.

مرضیه افخم افزود: مبادلات و همکاری های ایران با عراق در مسایل سیاسی در بالاترین سطوح قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران موضوع تروریسم و افراطی گری را در این کشور دنبال می کند و آماده هرگونه کمک به مردم عراق و دولت این کشور است.

وی ادامه داد: آن چه مسلم است توان ارتش و نیروهای مردمی عراق بالاست و اگر درخواست کمکی از جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بشود ما دریغ نمی کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سفر آقای دهقان به عراق هم درباره مبارزه با تروریسم و افراطی گری است .

افخم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فارغ از مذاهب شیعه و سنی به عراق یکپارچه می اندیشد و تقویت حاکمیت عراق برای ما مهم است.



**پیگیری وضعیت اسرا نیازمند اطلاعات دقیق است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر رییس جمهوری عراق به ایران درباره برخی اسرای ایرانی در آن کشور تبادل نظر شد یا خیر؟ گفت: از مدت ها پیش کمیته ای در این باره تاسیس شده است و کار را دنبال می کند.

افخم افزود: اینکه چه تعداد اسیر ایرانی در عراق وجود دارد و یا اصولا اسیری در آن کشور داریم؟ نیازمند اطلاعات دقیق است؛ بنابر این اگر موردی باشد نیازمند ارائه اطلاعات دقیق و مستند است تا امکان پیگیری فراهم شود.

وی تاکید کرد: در صورت وجود موردی با توجه به مناسبات خوب میان دو کشور ایران و عراق موضوع پیگیری خواهد شد.



**محور مقاومت زنده، پویا و غیر قابل فراموشی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره سفر رییس مرکز تحقیقات استراتژیک به منطقه گفت: سفر آقای ولایتی با موضوع مقاومت بود و در عین حال دیدارهایی با مقامات کشورها انجام شد.

افخم افزود: موضوع مقاومت قابل فراموشی و یا غیراولویت نیست بلکه موضوعی زنده، پویا و مورد استقبال سایر ملت ها در منطقه است و در سطوح مختلف نیز ما آن را همچنان پیگیری کرده ایم.

وی ادامه داد: باید مقاومت و مسئله فلسطین همچنان جزو اولویت های کشورهای منطقه و جهان اسلام باقی بماند اگر از اولویت خارج شود بی تردید سوءاستفاده رژیم صهیونیستی را به دنبال دارد.



**احتمال گفت وگوی مسوولان ایرانی با دمیستورا در ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هم به عنوان کشوری که مرتبط با بحث سوریه هستیم، علاقه مند به تنظیم راهکار سیاسی و حل بحران این کشوریم، در این مسیر گفت و گوهای خوبی با آقای دمیستورا انجام داده ایم و در این مذاکرات طبعا اگر زمانبندی آن برسد، مسئولان ایرانی با وی گفت و گوهایی در ژنو انجام خواهند داد.

افخم درباره آخرین اخبار ژنو 3 افزود : ژنو پروسه ای است که چندین هفته است که آغاز شده و ممکن است حتی بیش از یک ماه ادامه داشته باشد .

وی اظهار داشت: ژنو 3 مراحل مختلفی دارد ، گفت وگوهای آقای دمیستورا هم با گروه های معارض سوری، هم با مسئولان دولت سوریه و هم با کشورهای ذی ربط در این مساله و کشورهایی که می توانند کمک کنند، خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این روند ادامه دارد و وی فعالیت خود را انجام می دهند و نخستین مرحله آن گفت و گو با گروه های معارض سوری است که طبعا انجام می شود و مراحل بعدی آن ادامه می یابد.



**همکاری مرزی با پاکستان خوب و رو به پیشرفت است

افخم در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اظهارات روز گذشته عبدالقادر بلوچ وزیر امور مرزی پاکستان گفت: بحث های مناطق مرزی پیچیدگی ها و حساسیت های خود را دارد. ما با پاکستان دارای روابط خوبی هستیم و همکاری ها رو به پیشرفت است.

وی اضافه کرد: سطح گفت وگوها و میزان تماس ها برای حل مسائل مرزی افزایش پیدا کرده است و نتایج اولیه خوبی هم کسب شده است.

سخنگوی وزیر امورخارجه با اشاره به این که کارشناسان در حال تنظیم مقررات و اسناد مربوطه به مناطق مرزی هستند خاطرنشان کرد: ما کاملا به مسئولیت های خود عمل می کنیم و خواهان آن هستیم که طرف مقابل هم کاملا به مسئولیت های خود عمل کند.

افخم گفت: این ها مباحثی نیست که دو طرف بخواهند آن را به دوش هم بیندازند و کارها با توافق و همکاری مسئولانه پیش می رود و در غیر این صورت هر از چندگاهی این مناطق ناامن و فرصت برای سوء استفاده اشرار فراهم می شود.

وی با بیان این که شاید اظهارات روز گذشته وزیر امور مرزی پاکستان ناشی از اطلاعات غیردقیق بود، گفت: حضور وی در ایران نشان می دهد که مسیر گفت و گوها و همکاری ها برای رفع مشکلات، مثبت و رو به جلو است.



** خبر موثقی درباره ربوده شدن 14 ماهیگیر ایرانی نداریم

افخم درادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی پیرامون ربوده شدن 14 ماهیگیر ایرانی گفت: از طریق سفارتخانه های کشورمان در سومالی و کنیا این موضوع را پیگیری کردیم و نیازمند اطلاعات دقیق تری درباره ربوده شدن این 14ماهیگیر هستیم.

وی افزود: پیگیری ما از مراجع ذیربط در این باره ادامه دارد و باید خبرهای موثق در اختیارمان قرار گیرد تا اطلاع رسانی کنیم. ملاک ما منابع رسمی است و با اتکا به منابع غیر رسمی نمی توانیم پاسخ دهیم.



**با همکاری وزارت نفت مساله کشتی نروژی را پیگیری می کنیم

سخنگوی وزیر امور خارجه همچنین درباره کشتی سنگاپوری گفت: این کشتی نروژی بود که با پرچم سنگاپور فعالیت می کرد و در دوم فروردین به یک سکوی ما در پارس جنوبی خسارت وارد کرد.

افخم افزود: اطلاعاتی از تخلف این کشتی از طرف منابع ایرانی در اختیار قرار گرفته است و باید اطلاعات طرف مقابل را نیز دریافت کنیم و با توجه به این که مساله حقوقی است و ظرافت های خود را دارد، باید تمام ادعاها مستند باشد و ما با همکاری وزارت نفت مساله را دنبال می کنیم.



**ابراز تاسف برای حکم اعدام محمد مرسی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره صدور حکم اعدام برای محمد مرسی رییس جمهوری سابق مصر گفت: ضمن اظهار تاسف از صدور این حکم، امیدواریم کشور تاریخی و کهن مصر مسیر خود را از طریق گفت و گو و مسیرهای مسالمت جویانه برای رسیدن به توافق طی کند

افخم افزود: راه حل های مبتنی بر حذف و اقداماتی که منجر به خشونت کشیده می شود ، راه حل نیست و امیدواریم کمک کنند و توافق گروه های سیاسی در پیش گرفته شود.



**در جریان سفر طالبان نیستم

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور هیاتی از طالبان در کشورمان گفت: در جریان سفر نیستم و خبرهایی را دیده ام اما اطلاع بیشتری ندارم که اعلام کنم.



**مذاکره ای با آمریکا درباره جیسون رضایی نداشتیم

افخم همچنین درباره این که آیا بین ایران و آمریکا مذاکراتی مبنی بر آزادی جیسون رضاییان وجود دارد، پاسخ داد:خیر، مذاکره ای نداشتیم و در دستور نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر