۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۱۳۹۴۹
مونیز:
وزیر انرژی آمریکا در گفت‌‌وگو با یکی از شبکه‌های خبری آلمان ضمن ابراز بی‌اعتمادی به سخنان مذاکره‌‌کنندگان ایرانی گفت: این گفت‌‌وگوها بر مبنای اعتماد پیگیری نمی‌شود بلکه بر اساس راستی‌آزمایی است.
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه‌ای که اخیرا با  شبکه خبری «ARD» آلمان داشت درباره توافق احتمالی هسته‌ای با ایران گفت «هنوز صحبتی از موفقیت نیست».

مونیز در پاسخ به این پرسش که پس از 10 سال در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران موفقیتی حاصل شده و شما به عنوان یکی از افراد کلیدی در این مذاکرات حضور دارید، آیا این امکان وجود دارد که ایران بتواند استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای داشته باشد بدون اینکه بمب‌اتم بسازد، گفت: «نخست می‌خواهم بگویم که هنوز صحبتی از موفقیت نیست و  البته گام بزرگی برداشته شده است اما همه می‌دانند که ما تا ماه ژوئن بر روی یک توافق کار می‌کنیم».

وزیر انرژی آمریکا ابراز خوشبینی کرد و گفت: «من به دستیابی به این توافق خوشبینم و فکر می‌کنم که می‌توان به این توافق دست یافت از این رو سوال شما را با بله پاسخ می‌دهم».

مونیز که درباره تغییرات انرژی در جهان  و آمریکا سخن می‌گفت همچنین درباره امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هم گفت که باید نظارت‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه داشته باشد تا صلح‌آمیز بودن آن تائید شود.

این وزیر آمریکایی در ادامه گفت: «ظریف و مذاکره‌کنندگان ایرانی تاکید دارند که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است ما هم امیدواریم که همینطور باشد اما تحریم‌های جهانی علیه ایران نشان می‌دهد که این سخنان قابل اعتماد نیست و در این سطح اعتماد کاملی (به ایران) وجود ندارد. بنابراین توافق هسته‌ای با ایران نخست به سختی اجرا خواهد شد و در صورتی که ایران بتواند اعتماد جامعه جهانی را جلب کند برخی از سخت‌گیری‌ها برطرف خواهند شد».

وزیر انرژی آمریکا گفت که ایران باید نظارت‌های بلند مدت و نیز پروتکل الحاقی را بپذیرد. وی و کشورهای 5+1 امیدوارند که این توافق به دست آید و همانطور اشتاین‌مایر هم در جریان است این کشورها که همگی دارای قدرت وتو هستند به همراه آلمان در رویکری مشترک برای توافق فشار می‌آورند.

خبرنگار این شبکه آلمانی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به موضع اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که مبنای گفت‌وگوها با ایران  بر اساس اعتماد نیست و راستی آزمایی محور اصلی مذاکرات با ایران است. استنباط ما همین است. این مقام آمریکایی ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای تا پایان ژوئن، نهایی شود و گفت که به این‌وسیله آمریکا، 1+5 و همه دوستان در خاورمیانه در مقایسه با دوران قبل از توافق وضعیت بهتری خواهند داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر