۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۱۳۵۰۹
تحلیل گر سیاسی آمریکایی نوشت:
متاسفانه آمریکا جنگ‌طلب‌ترین کشور روی زمین است. از زمان جنگ سرد تا به حال، هیچ کشوری به اندازه آمریکا به کشورهای دیگر حمله نکرده و آن‌ها را تهدید نکرده است. این سیاست خصمانه تا امروز نیز ادامه دارد. پشتیبانی از عربستان سعودی علیه شورشیان یمن، بمباران نیروهای داعش، تهدید به حمله به سوریه، سرنگونی دولت لیبی، عملیات‌های نظامی با پهپاد در پاکستان و یمن، سال‌ها حضور در افغانستان و سرنگونی صدام حسین.
اگ بانداو در فوربز نوشت: متاسفانه آمریکا جنگ‌طلب‌ترین کشور روی زمین است. از زمان جنگ سرد تا به حال، هیچ کشوری به اندازه آمریکا به کشورهای دیگر حمله نکرده و آن‌ها را تهدید نکرده است. این سیاست خصمانه تا امروز نیز ادامه دارد. پشتیبانی از عربستان سعودی علیه شورشیان یمن، بمباران نیروهای داعش، تهدید به حمله به سوریه، سرنگونی دولت لیبی، عملیات‌های نظامی با پهپاد در پاکستان و یمن، سال‌ها حضور در افغانستان و سرنگونی صدام حسین.



همه این اقدامات از سال ۲۰۰۱ به بعد بوده است! بزرگترین تهدید آمریکا به استفاده از زور، علیه ایران بوده است. اعضای لابی جنگ مرتب می‌گویند که ایران تهدیدی برای ایران است. اما ایرانیان نظری غیر از این دارند. در سال ۱۹۵۳ میلادی، واشنگتن علیه دولت دموکرات ایران کودتا کرد. در سال ۱۹۷۹ میلادی، تمام دولت‌های آمریکا شاه ظالم را حمایت می‌کردند. شاهی که مردم خود را شکنجه و زندانی می‌کرد. در دهه ۸۰ میلادی، آمریکا از جنگ عراق علیه ایران حمایت کرد. بوش و اوباما مرتب می‌گویند که همه گزینه‌ها روی میز است.
جان بولتون، مقام رسمی دولت بوش مدام از حمله نظامی به ایران سخن می‌گوید. به نظر او چون ایران بر سر بمب‌های خود مذاکره نمی‌کند، باید به این کشور حمله کرد. سناتور تام کاتون می‌گوید، ما باید اقداماتی انجام دهیم تا رهبری ایران متوجه شود که ما راغب به پاسخ نظامی هستیم. همچنین گفت آمریکایی‌ها نگران هزینه جنگ نباشند، تنها چند روز بمباران هوایی کافی خواهد بود.



باور کوتاه و ساده بودن جنگ نشان دهنده سادگی و یا غرور جنایی مسوولین آمریکاست. تقریبا هر اقدام واشنگتن در منطقه تبعات خشن و هزینه‌باری داشته است.

حمله به عراق هنوز هم تبعات فاجعه‌باری دارد. ظهور داعش، نتیجه سیاست‌های بوش است. افزایش تاثیر ایران در منطقه احتمالا قابل پیش‌بینی‌ترین نتیجه در منطقه بود. مداخله در لیبی آشوبی ایجاد کرده که به تمام شمال آفریقا سرایت کرده است. مداخله‌های ناکام گذشته نشان می‌دهد که علاقه آمریکایی‌ها نسبت به جنگ، ذره‌ای کم نشده است.

حمله به ایران تبعات بدتری را خواهد داشت.

وزیر دفاع سابق آمریکا لئون پنتا گفته بود، ما احتمالا هدف پاسخ نظامی ایران خواهیم بود و کشتی‌ها و پادگان‌های ما در منطقه مورد اصابت قرار خواهند گرفت. همچنین رابرتز گیتس، دیگر وزیر دفاع سابق آمریکا گفته بود که حمله به ایران تبعات فاجعه‌باری داشته و به ایران هسته‌ای ختم خواهد شد. همچنین حمله نظامی به ایران باعث بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی شده و بر اقتصاد آمریکا، متحدانش و دیگر کشورهای دنیا تاثیر منفی خواهد داشت.

هم‌چنین ایران در حمله اول زمین گیر نخواهد شد. جنگ‌طلبان آمریکا معمولا حمایت مردم از عقایدشان را دست کم می‌گیرند. ایران یک اقتصاد و جمعیت بزرگتری داشته و مقبولیت مردمی بالاتری دارد. در سال ۱۹۹۹ کشور کوچک سربیا ۷۸ روز در مقابل بمباران قدرت‌مندترین اتحاد نظامی مقاومت کرد تا بالاخره به پای میز مذاکره آمد.

شناختن ایران به عنوان دشمن دائمی در منطقه، باعث می‌شود مردم این کشور از دولت خود حمایت بیشتری کنند. همچنین حمله به ایران ممکن است خشم اعراب و مسلمانان در دیگر جاهای دنیا را برانگیخته و پاسخ نظامی دهند. پاسخ بغداد احتمالا بسیار محکم خواهد بود. چون عراقی‌ها به ایرانی‌ها بسیار نزدیک هستند. حتی کشورهایی مانند عربستان که حامی حمله به ایران هستند نیز ممکن است با شورش مردم کشورش مواجه شوند.

ممکن است جنگ را با بهانه دفاع از خود توجیه کرد. اما حتی اعضای لابی جنگ نیز می‌دانند که ایران تهدیدی برای امنیت آمریکا نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر