۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۳۴۸۳
تجاوز عربستان به یمن با هدف حفظ سیطره بر تنگه باب المندب صورت می گیرد که این امر یکی از منافع مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی در دریای سرخ محسوب می شود.
پایگاه اسرائیلی والا با انتشار یادداشتی به بررسی منافع مشترک عربستان و رژیم اسرائیل در دریای سرخ و تنگه باب المندب پرداخت.

بر این اساس تنگه باب المندب از موقعیت استراتژیک و حیاتی برای عربستان و اسرائیل برخوردار است و حفظ سیطره بر این تنگه یکی از اهداف ریاض در تجاوز اخیر به یمن محسوب می شود.

این پایگاه در یادداشت خود آورده است که با مخدوش شدن روابط تجاری اسرائیل و اروپا به دنبال مسئله فلسطین، اهمیت تنگه باب المندب برای اسرائیل افزایش می یابد.

با این وجود احاطه بر آفریقا و توجه به این بخش می تواند به عنوان جایگزین تنگه باب المندب برای اسرائیل و عربستان به شمار آید اما این مسئله نیز ضمن داشتن تبعات اقتصادی فراوان امری زمان بر خواهد بود و لذا پافشاری بر تنگه باب المندب منفعت بیشتری برای عربستان و اسرائیل به دنبال خواهد داشت.

احساس خطر عربستان و رژیم اسرائیل تنها در جبهه جنوبی دریای سرخ محدود نمی شود، بلکه تل آویو و ریاض از سوی کانال سوئز در شمال دریای سرخ نیز نگرانیهایی دارند.

پرداخت میلیاردها دلار از سوی عربستان به دولت مصر و حمایتهای فزاینده ریاض از این کشور از جمله راهکارهایی است که عربستان برای حفظ حضور خود در کانال سوئز انجام می دهد.

از سوی دیگر کانال سوئز یک نقطه استراتژیک برای ارتباطات دریایی اسرائیل محسوب می شود. از این رو رژیم صهیونیستی با دولت مصر برای سرکوب تروریسم در سینا همکاری می کند تا وجود این پدیده تهدیدی علیه این رژیم در کانال سوئز به شمار نیامده و مانعی بر سر راه فعالیت اسرائیل در کانال سوئز ایجاد نکند.

در نتیجه عربستان و اسرائیل هردو به نوبه خود برای جلوگیری از عدم دسترسی سایرین به دریای سرخ تلاش می کنند. چنانکه عربستان به همراه همپیمانان خود از بیم حمایت احتمالی تسلیحاتی ایران از انصارالله در یمن به تلاشهای نظامی خود در تجاوز به این کشور ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش علی رغم آنکه اسرائیل در حال بررسی مشارکت در حمله به یمن به شکل اجرای حملات نقطه ای و از طریق هوایی است احتمال می رود که اسرائیل خارج از گود حمله به یمن باقی بماند و مشارکت مستقیمی نداشته باشد مگر اینکه بیم این رژیم از حمایت تسلیحاتی ایران از نیروهای مردمی یمن عملی شده و اسرائیل اجرای حملات نقطه ای خود را به یمن ضروری یابد.

این منبع همچنین در پایان ضمن اشاره به اختلاف میان عربستان و رژیم اسرائیل درخصوص مسئله فلسطین اعلام  کرد که با این وجود تل آویو و ریاض منافع مشترک فراوانی دارند که به صورت سری و غیر آشکار درخصوص حفظ این منافع با یکدیگر همکاری می کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر