۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۳۴۷۶
شرکت‌های امنیت سایبری درباره حملات اینترنتی ایران اغراق می‌کنند
رابرت لی در روزنامه کریستین ساینس مانیتور اقدام به افشای اهداف برخی شرکت ها و افراد آمریکایی در بزرگنمایی خطر سایبری ایران خصوصاً در مقطع حساس کنونی کرده است.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور در مطلبی به قلم رابرت لی اقدام به افشای اهداف برخی شرکت ها و افراد آمریکایی در بزرگنمایی خطر سایبری ایران خصوصاً در مقطع حساس کنونی کرده است. این روزنامه بصورت مصداقی به بررسی گزارش شرکت امنیت سایبری Norse پرداخته و هدف اصلی شرکت را تعقیب منافع اقتصادی و کسب وجهه بین المللی از طریق صدور گزارشات محرک با هدف قرار گرفتن نام شرکت در تیتر اول خبرگزاری های مطرح جهان اعلام نموده است. در این گزارش، نورس به افزایش ظرفیت و فعالیت ایران در زمینه هدف قراردادن سیستم های کنترل صنعتی اشاره کرده و افزایش 115 درصدی حملات از مبدأ ایران مورد اشاره  قرار گرفته است.بر این اساس حملات انجام شده از طریق آدرسهای اینترنتی(IP) ایران به این سیستمها حدودا معادل 900 حمله در روز اعلام گردیده است.

نویسنده ضمن تشکیک در صحت اطلاعات ارائه شده فوق و تایید بزرگ نمایی های انجام شده، به بیان برخی تناقضات و ابهامات موجود در گزارش می پردازد. بر این اساس با وجود ادعای انجام حدود 500 هزار حمله اینترنتی از مبدا ایران به سیستم های کنترل صنعتی در 24 ماه گذشته، تنها 47 حمله بر علیه آدرسهای اینترنتی درون آمریکا اتفاق افتاده که عمدتا ناشی از اسکن های اینترنتی از درون دانشگاه ها و بیمارستان های ایران بوده است. این در حالی است که اسکن یک آدرس اینترنتی به هیچ وجه به معنای انجام حمله نبوده و بزرگنمایی این قضیه بعنوان موضوعی شرم آور مورد تقبیح قرار گرفته است.

نویسنده بر این اساس با غیرصادقانه خواندن ادعای این شرکت مبنی بر عاملیت مستقیم دولت ایران در حملات به سیستم های صنعتی یاد شده، به بررسی ابعاد فنی و تکنیکی موضوع و روش های گمراه کننده برخی شرکت های امریکایی در جهت  تهیه گزارش های جهت دار پرداخته و با اشاره به انعکاس گزارش شرکت نورس در نیویورک تایمز، به همدستی برخی محافل محافظه کار آمریکایی در خصوص انتشار این مطالب خصوصا در موقعیت حساس کنونی می پردازد. گزارش نیویورک تایمز با همکاری فدریک کاگان رئیس موسسه معروف محافظه کار امریکن اینترپرایز که دارای سابقه طولانی در تهیه مطالب جهت دار در ارتباط با ایران است، تهیه شده است. بر این مبنا هر دو طرف موضوع (شرکت نورس و اتاق فکر محافظه کاران) واجد انگیزه های خاص در جهت برجسته کردن تهدیدهای رو به رشد سایبری ایران در زمان گفت وگوهای حساس هسته ای میان ایران و 5+1 معرفی شده اند. در مطلب نیویورک تایمز همچنین اشاره شده بود که "برداشتن تحریم های اقتصادی که در جهت مهار برنامه هسته ای ایران وضع شده بودند، باعث سرمایه گذاری هر چه بیشتر ایران بر قابلیت های پیشرفته تر سایبری خواهد شد". این مطلب به تنهایی موید انگیزه های هر یک از طرف های همکار در تهیه و چاپ این گزارش در نیویورک تایمز محسوب می شود.

در پایان مقاله، این روزنامه ضمن تأکید مجدد بر گمراه کننده بودن ادعاهای مطرح شده در گزارش این شرکت امنیتی، تصریح شده که افزایش قابلیت های سایبری ایران همسنگ و به موازات افزایش قابلیت سایبری سایر کشورهای جهان در حال پیشروی بوده و تأکید شده تیترهای خبری اغواکننده در خبرگزاری های بین المللی در برخی موارد با اهداف اقتصادی و تبلیغاتی برای این گونه شرکت ها همراه است.

ترجمه : علی اصغر دهقانی


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر