۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۳۴۱۰
اوضاع انسانی در یمن هر روز ناگوارتر از قبل می شود، و این مساله با کمیاب شدن سوخت در کل شهر صنعاء پایتخت یمن و دیگر شهرهای بزرگ این کشور می رود تا یمن را با بحرانی جدی رو به رو سازد.
شبکه خبری بی بی سی عربی در گزارشی اوضاع انسانی در یمن را بسیار ناگوار دانسته و احتمال وقوع فاجعه انسانی در این کشور را زیاد دانسته است.

به گزارش پایگاه خبری بی بی سی، اوضاع انسانی در یمن هر روز ناگوارتر از قبل می شود، و این مساله با کمیاب شدن سوخت در کل شهر صنعاء پایتخت یمن و دیگر شهرهای بزرگ این کشور می رود تا یمن را با بحرانی جدی رو به رو سازد.

اکنون اهالی یمن اگر غذایی هم فراهم سازند برای پخت آن حتی سوخت مناسب در اختیار ندارد و اگر قرار هم قرار باشد سوختی تهیه شود، گاز بسیار محدود است که بیشتر برای به حرکت در آوردن خودروها از آن استفاده می شود.

هم اکنون در مناطق دور افتاده یمن مردم برای نقل و انتقال کالا از چهارپایان استفاده می کنند و محصولات کشاورزی و مواد غذایی تنها با این چهارپایان از جایی به جای دیگر منتقل می شود.

با وجود وعده ها برای فراهم شدن سوخت مورد نیاز مردم از سوی شرکت نفت یمن و شرکت صافر هنوز این سوخت به بازار مصرف انتقال نیافته است اگر چه مسئولان این دو شرکت از انتقال بخش قابل ملاحظه ای از سوخت به شهرها خبر داده اند اما هنوز این مشکل به قوت خود باقی است.

حتی غذا و مواد خوراکی مردم که از کالاهای اساسی مورد نیاز به شمار می آیند اکنون در بازارهای داخلی یمن با کمبود شدید روبه رو شده است و قیمت برخی از این کالاهای اساسی 80 تا 90 درصد افزایش قیمت را شاهد بوده است.

ادامه آوارگی مردم یمن و بخصوص کوچ اجباری اهالی شهر صنعاء پایتخت یمن به دیگر شهرها و افزایش خشونت های ناشی از جنگ برضد یمن و ادامه این درگیرها باعث شده است تا برخلاف صنعاء شهرهای تعز ، عدن ، الحوطه ، الضالع ، عتق ، بیحان ، مارب و لودر بیش از سایر شهرهای دیگر این کشور امنیت داشته باشند.

هم اکنون بخش اعظم آوارگان یمنی که به استان های جنوبی این کشور کوچ کرده و آواره شده اند در مدارس این استان ها سکونت گزیده‌اند و در این مدارس با شرایط بسیار سخت مواجه هستند.

اما در استان های شمالی یمن بیشتر مردم به خانه بستگان و نزدیکان خود پناه می آورند و بیشتر این منازل در روستاها واقع شده است در این مناطق حملات به صورت پراکنده ای ادامه دارد.

از 15 روز قبل تا به امروز اهالی شهر صنعاء پایتخت یمن با قطع کامل جریان برق رو به رو شده اند چرا که در جریان حملات اخیر بر این کشور دکل های انتقال جریان برق به این استان از مارب به صنعاء منهدم شده است حتی به گفته منابع آگاه، تاسیسات انتقال برق در مارب هم با مشکلاتی روبه رو شده است.

هم اکنون گفته می شود در هر روز تنها یک الی 2 ساعت برق در صنعاء وجود دارد و این میزان از برق نیز از طریق تاسیسات قدیمی تولید برق در یمن تهیه می شود.

البته در یمن برخی از خانواده‌هایی که از وضع درآمد و سطح اقتصادی خوبی برخوردار بودند برای حل مشکل برق به خرید صفحه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی پناه برده اند و از این طریق برق مورد نیاز برای موارد ضروری را تهیه می‌کنند.

البته مقامات پزشکی یمنی از احتمال شکل گیری فاجعه بزرگ انسانی در این کشور خبر داده اند، حتی پیش بینی شده است هزاران یمنی به دلیل شیوع بیماری های مسری دچار مشکلات بهداشتی شوند و یکی از مهم ترین بیماری هایی که احتمال شیوع آنها قوت یافته بیماری های کلیوی و نارسایی کلیه است، چرا که سوخت نایاب شده است و آب شرب سالم هم می توان گفت دیگر در این کشور کم شده است از این رو در برخی از نقاط یمن خطر شیوع وبا هم افزایش یافته است.

در اغلب شهرهای بزرگ و کوچک یمن زباله های شهری جمع آوری نشده است و تراکم این پسماندهای شهری باعث بروز نگرانی های بهداشتی و درمانی شده است.

در برخی از مناطق یمن به دلیل آسیب‌های جدی که به تاسیسات فاضلاب شهری وارد آمده ، آب‌های فاضلاب با آب شرب مصرفی مردم در هم آمیخته است و این امر برای سلامت مردم یک تهدید بسیار جدی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر