۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۳۴۰۳
پایگاه تحلیلی آمریکایی بررسی کرد
علی رغم اعلام عربستان مبنی بر آتش بس تهاجم علیه یمن، حمله‌ها پایان نیافته است. رسانه‌های غربی با پوشش جنگ یمن، سعی دارند این طور القا کنند که این یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان و آمریکا است.
گرت پورتر در سایت کنسورتیم نیوز نوشت:

علی رغم اعلام عربستان مبنی بر آتش بس تهاجم علیه یمن، حمله‌ها پایان نیافته است. رسانه‌های غربی با پوشش جنگ یمن، سعی دارند این طور القا کنند که این یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان و آمریکا است.



یو اس ای تودی این هفته گزارش داد ناو هواپیمابر یو اس اس روزولت به آب‌های یمن رفته تا مانع رسیدن کشتی‌های حامل سلاح ایران به حوثی‌ها شود. اما بعد معلوم شد که این کشتی به صورت نمادین برای نشان دادن حمایت آمریکا از عربستان فرستاده شده و پنتاگون هیچ سخنی از سلاح‌های ایرانی نبرد.

اما داستان سلاح‌های ایرانی کاملا با اخبار گزارش شده چند ماه گذشته راجع به یمن هم‌خوانی داشت. طی چند ماه گذشته هر خبر راجع به درگیری یمن، حمایت ایران را نیز دربرداشت؛ این که ایران در حال حمایت مالی و سلاح از حوثی‌ها است تا نفوذ خود را در منطقه بیشتر کند.

جرالد فیرشتاین معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا هفته پیش در نطق خود در کنگره آمریکا گفت ایران از حوثی‌ها حمایت مالی،‌ اطلاعاتی، سلاح و آموزش کرده است. هر چند او اضافه کرد که جنبش حوثی‌ها کاملا توسط ایران کنترل نمی‌شود اما مدعی شد که تعامل آنان با ایران در سال گذشته به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

تمام ادعاها علیه حوثی‌ها بر مبنای این واقعیت است که حوثی‌ها دیدگاه مشترکی با ایران نسبت به آمریکا دارند و توانسته‌اند از مدل حزب الله برای اثربخشی خود در زمینه‌های سیاسی و نظامی استفاده کنند.

اما مرتبط دانستن پیشرفت نظامی حوثی‌ها با ایران و دریافت سلاح از آنان کاملا اشتباه است. آنان طی شش جنگ با نیروهای دولت یمن، نیروهای نظامی خود را از هیچ، به صد هزار نفر رسانده‌اند.

طی این جنگ‌ها نه تنها مهارت نظامی آنان افزایش یافته،‌ بلکه به مخازن عظیمی از سلاح در بازار سیاه یمن دست یافته‌اند. ابتدای سال،‌ سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد ۴۰ تا ۶۰ میلیون سلاح در یمن وجود دارد. هم‌چنین حوثی‌ها بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ میلادی سلاح زیادی از مقامات فاسد یمنی خریداری کرده‌اند.



رسانه‌های غربی پیوستن علی عبد الله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن به حوثی‌ها را نادیده می‌گیرند. این اتحاد باعث به قدرت رسیدن آنان در سال قبل شد، نه پیوند آنان با ایران. صالح حتی پس از سرنگونی نیز کنترل ارتش را به دست داشت. حوثی‌ها تاسیسات نظامی را یکی پس از دیگری تصرف می‌کردند.


هدیه‌ای از طرف آمریکا

علی رغم اعلام عربستان مبنی بر آتش بس تهاجم علیه یمن، حمله‌ها پایان نیافته است. رسانه‌های غربی با پوشش جنگ یمن، سعی دارند این طور القا کنند که این یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان و آمریکا است.

در همین حین، حوثی‌ها توانستند به منبع ارزشمند سلاح که طی هشت سال گذشته به یمن فروخته می‌شد دست یابند. طبق اسناد پنتاگون، وزیر دفاع آمریکا از سال ۲۰۰۶ به بعد،۵۰۰ میلیون دلار جنگ‌افزار به ارتش یمن فروخته است. بیشتر این سلاح‌ها در حین جنگ به دست حوثی‌ها افتاده است.

رسانه‌های غربی، خبری از سلاح‌های آمریکایی در دست حوثی‌ها را منتشر نکردند و تنها به اخبار مرتبط با ایران پرداختند. یکی از این اخبار، کشف کشتی ایرانی به نام جهان ۱ بود که در سال ۲۰۱۳ توسط دولت هادی یافت شده و حامل کاتیوشا، آرپی‌جی۷ و دیگر ادوات جنگی بوده است. اما دولت هادی هرگز مدرکی ارائه نکرد که این کشتی از طرف ایران و برای حوثی‌ها فرستاده شده است. حتی بسیاری از سلاح‌های کشف شده ساخت ایران نیستند. شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که نتوانسته ادعاهای مربوط به کشتی جهان ۱ را تایید کند. رویترز ماه‌ها بعد به نقل از یک مقام امنیتی یمنی گفت . سلاح‌های ایرانی هم‌چنان از طریق دریا و آسمان به دست حوثی‌ها می‌رسد. همچنین رویترز مدعی شد یک مقام ارشد ایرانی گفته سرعت انتقال پول و سلاح بعد از تصرف صنعا افزایش یافته است. هم‌چنین صدها خدمه سپاه در حال آموزش حوثی‌ها هستند.

اما این ادعاها کاملا بی‌اساس است. گزارش فاش شده از مکاتبات دیپلماتیک آمریکا در سال ۲۰۰۹ میلادی نشان می‌دهد دولت یمن سال‌ها در تلاش بوده تا آمریکا را متقاعد کند که ایران و حزب الله در حال حمایت از حوثی‌ها هستند اما هرگز نتوانسته این ادعا را ثابت کند.

بی‌شک پیوند بین حوثی‌ها و ایران وجود دارد. چون هر دو نسبت به نقش آمریکا و عربستان سعودی در یمن بی‌اعتماد بوده و یمنی‌ها نیاز به یک ایدئولوژی برای تقویت اعتقادی خود دارند. اما روند رسانه‌های غربی و ادعاهای پوچ کمک نظامی ایران به حوثی‌ها سردرگمی زیادی را در تحلیل‌های سیاسی دنیا به وجود آورده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر