۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۴
قدرت در بستر معنا می‌یابد، و رشد سریع فضای سایبر بستری جدید و مهم در سیاست جهان است.

جوزف اس. نای استاد برجسته دانشگاه هاروارد و نظریه‌پرداز جنگ نرم در سایت «مرکز علوم و امور بین‌المللی بلفر_ دانشکده کندی هاروارد» مقاله‌ای را در رابطه با اینکه فضای سایبر یک حوزه جدید و مهم از قدرت است، به چاپ رسانده است که اهمیت این فضا در آن تا حدود زیادی بیان شده است.

این نظریه‌پرداز آمریکایی جنگ نرم در تعریف قدرت سایبری می‌نویسد: قدرت در بستر معنا می‌یابد، و رشد سریع فضای سایبر بستری جدید و مهم در سیاست جهان است، فضای سایبر یک حوزه جدید و مهم از قدرت است و حتی کشورهایی مانند آمریکا، که منابع عظیمی از قدرت سخت و نرم در اختیار دارند، خود را در حال تقسیم عرصه با بازیگران جدید و مواجه شدن با مشکلات بیشتر در کنترل مرزهایشان در حوزه سایبر می‌یابند.

چکیده

قدرت در بستر معنا می‌یابد، و رشد سریع فضای سایبر بستری جدید و مهم در سیاست جهان است. هزینه پایین ورود، گمنامی و نامتقارن بودن در آسیب‌پذیری، بدین معناست که بازیگران کوچکتر در فضای سایبر نسبت به حوزه‌های سنتی‌تر سیاست جهانی ظرفیت بیشتری برای اعمال قدرت سخت و نرم دارند.
 
تغییرات به وجود آمده در اطلاعات همیشه تاثیر مهمی بر قدرت داشته‌اند، اما حوزه سایبر یک محیط مصنوعی جدید و غیرقابل پیش‌بینی است. ویژگی‌های فضای سایبر برخی از اختلافات قدرت بین بازیگران را کاهش داده و بدین ترتیب مثال خوبی از پراکندگی قدرت را که ویژگی سیاست جهانی در قرن حاضر است، به نمایش می‌گذارد.
 
قدرت‌های بزرگ نخواهند توانست به اندازه حوزه‌هایی چون دریا و خشکی بر این حوزه مسلط شوند. نکته دیگری که فضای سایبر بر آن تاکید می‌کند این است که پراکندگی قدرت به معنای برابری قدرت یا جایگزینی دولت‌ها به عنوان قدرتمند‌ترین بازیگران سیاست جهانی نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر