۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۱۳۳۶۲
مسوول امور خلع سلاح سازمان ملل متحد هشدار داد که تعلل قدرت های هسته ای جهان در زمینه خلع سلاح هسته ای، خطر فروپاشی پیمان منع اشاعه هسته ای (ان.پی.تی) را به همراه دارد.
به نقل از خبرگزاری «پی تی آی» هند، «آنجلا کین» گفت: «ما در مسیر رسیدن به جهان عاری از سلاح هسته ای، شاهد یک وقفه و بن بست هستیم.»

کین در نشستی به میزبانی «موسسه بین المللی صلح» گفت: «کشورهای دارای سلاح هسته ای به تعهدات خود (در زمینه خلع سلاح هسته ای) عمل نکرده اند.»

این اظهار نظر در حالی مطرح شده که 190 کشور عضو پیمان ان.پی.تی قرار است از روز دوشنبه آینده در کنفرانس یک ماهه ای برای بررسی مسایل مرتبط با پیمان ان.پی.تی و خلع سلاح هسته ای در مقر سازمان ملل شرکت کنند.

از زمان اجرایی شدن پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای، کنفرانس بازبینی در این پیمان هر پنج سال یکبار با هدف ارزیابی سه رکن اصلی آن «منع اشاعه هسته ای، خلع سلاح هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای» برگزار می شود.

کنفرانس 2015 بازبینی ان.پی.تی از 27 آوریل تا 22 مه (7 اردیبهشت تا اول خرداد) در مقر سازمان ملل برگزار می شود.

قرار است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در این کنفرانس شرکت کند.

شرکت کنندگان در کنفرانس امسال در زمینه تهیه سندی برای مشخص کردن اولویت های مربوط به خلع سلاح هسته ای کار خواهند کرد. اما برخی دیپلماتها، شکست کنفرانس به دلیل وجود اختلافات را منتفی ندانسته اند.

در این حال، کین هشدار داد که پنج سال آینده برای اطمینان از «حفظ اعتبار» پیمان ان.پی.تی حیاتی خواهد بود.

ناامیدی از روند آهسته خلع سلاح هسته ای بر دو کشور آمریکا و روسیه متمرکز بوده که از سال 2011 تاکنون تلاش اندکی برای کاهش سلاح های هسته ای خود انجام داده اند.

کین در بخش دیگری از سخنانش، از چارچوب توافق هسته ای درخصوص برنامه هسته ای ایران (بیانیه سوییس) استقبال کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر