۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۱۲۸۴۰
پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مذاکره کنندگان از احتمال انعقاد توافق هسته ای میان قدرت های جهان و جمهوری اسلامی ایران تا روز سه شنبه هفته جاری خبر داد.
پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مذاکره کنندگان از احتمال انعقاد توافق هسته ای میان قدرت های جهان و جمهوری اسلامی ایران تا روز سه شنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش سی ان ان، اختلاف نظرهای مهم میان ایران و قدرت های بزرگ جهان بر سر برنامه هسته ای تهران که به سایت غنی سازی فردو مربوط می شود طی مذاکرات اخیر به حل و فصل نزدیک شده است.

بر اساس گزارش اخیر این شبکه خبری آمریکایی به نقل از یک دیپلمات بلندپایه غربی، در پیشنهادی که مطرح شده است ایران می تواند چند صد سانتریفیوژ داشته باشد اما این سانتریفیوژها باید فقط در موارد تحقیقات پزشکی هسته ای استفاده شوند.

سی ان ان افزود: هرچند ایران تاکنون این پیشنهاد را نپذیرفته است، اما همین واقعیت که تهران می تواند سایت فردو را فعال نگه دارد امتیاز بزرگی برای جمهوری اسلامی محسوب می شود.

این شبکه خبری آمریکایی ادامه داد: در ابتدای مذاکرات آمریکا و اسراییل تاکید می کردند که سایت زیرزمینی فردو که در مقابل هر گونه حمله هوایی مصون است، باید تعطیل شود اما با ادامه مذاکرات شاهد آن هستیم که اکنون سخن از تغییر کاربری این مکان به میان آمده است.

احتمال توافق بر سر این مساله که یکی از مهم ترین اختلاف نظرها در مذاکرات هسته ای بود موید خوشبینی مذاکره کنندگان بین المللی درباره رسیدن به توافق تا ضرب الاجل این گفت و گوها است.

یک مقام بلندپایه غربی پیشتر به خبرنگاران گفته بود که راه رسیدن به توافق اکنون در افق دید قرار گرفته و می توانیم بگوییم که این راه چگونه خواهد بود.

یکی دیگر از مقام های ارشد دولت های غربی حاضر در مذاکرات نیز پس از گفت و گوی چند روز قبل میان جان کری و محمد جواد ظریف ویران خارجه آمریکا و ایران، موکدا از احتمال به نتیجه رسیدن این مذاکرات خبر داده بود.

سی ان ان افزود: دیپلمات های همه طرف های شرکت کننده در مذاکرات هسته ای با استناد به پیشرفت های حاصل شده طی چند دور اخیر گفت و گوها اعلام کرده بودند که معتقدند سایر مسایل مرتبط با برنامه هسته ای ایران طی روزهای باقیمانده تا سه شنبه این هفته حل و فصل خواهد شد.

بر اساس گزارش سی ان ان، یک دیپلمات غربی گفت: کاملا مشخص است که درجهت درست در حال حرکتیم. احساس مثبتی داریم و به نظر می رسد آهسته آهسته به مقصدی که باید خواهیم رسید.

خبرگزاری رویترز نیز امروز به نقل از مسئولان مذاکره کننده در لوزان سوییس اعلام کرد که ایران و گروه 5+1 یک گام دیگر با تنظیم پیش نویس دو سه صفحه ای توافق هسته ای به حل مساله نزدیک شده اند.

قدرت های بزرگ جهان شامل آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه و روسیه در اواسط سال 2013 مذاکره درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را آغاز کردند و در نوامبر (آبان/آذر) همان سال به توافقی موقت دست یافتند.

31 مارس مصادف با 11 فروردین ماه 1394 به عنوان ضرب الاجل توافق بر سر چارچوب کلی توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.

گفت و گوها میان طرف های مذاکره در شهر لوزان سوییس در جریان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر