۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۸۱۲
قطره درمانی ریزش موی سگ 49 هزار تومان!
از دیرباز مسلمانان و ایرانیان احترام خاصی برای حیوانات قائل بوده اند. همچنین احادیث و روایات ائمه معصومین (ع) در باب رعایت حقوق حیوانات حاکی از رعایت حقوق حیوانات بوده است اما امروزه افراط در نگهداری حیوانات خانگی مخصوصا سگ قابل مشاهده و نقد است.
این روزها در شهر که قدم می زنیم، هستند افرادی که دغدغه روزمره شان حیوان خانگی شان شده است. از نگهداری انواع پرندگان گرفته تا نگه داری حیواناتی مثل سگ و گربه. از دیرباز مسلمانان و ایرانیان احترام خاصی برای حیوانات قائل بوده اند. همچنین احادیث و روایات ائمه معصومین (ع) در باب رعایت حقوق حیوانات حاکی از رعایت حقوق حیوانات بوده است اما امروزه افراط در نگهداری حیوانات خانگی مخصوصا سگ قابل مشاهده و نقد است.

حتما شما هم افرادی که حیوانات خود را برای هواخوری به معابر می آورند دیده اید. افرادی که با خودخواهی تمام با نگه داری حیوان مورد علاقه شان، فرهنگ آن را زیر سوال می برند. در این میان هستند افرادی که بدون توجه به ترس بعضی اشخاص نسبت به نزدیک شدن به  حیواناتی مثل سگ، آنها را به پارک ها و اماکن عمومی آورده و فضای عمومی را تصاحب می کنند.



در یکی از پارک ها وارد می شوم پسر 25 ساله ای در این راستا می گوید: روزی در این پارک نشسته بودم و با یکی از دوستانم صحبت می کردم، در یکی از دستانم پفک بود و دست دیگرم که روی دسته نیمکت گذاشته بودم حس گرما و مرطوبی به خود گرفت. سرم را که چرخاندم متوجه شدم سگی با دهان باز به پفکی که در دستم است نگاه می کند و آب دهانش روی دستم می چکد! ناخودآگاه از جای خود با ترس پریدم و تا چند ثانیه فقط سگ را نگاه می کردم.

این جوان 25 ساله که از ورود سگ ها به اماکن عمومی اعلام نارضایتی می کرد در ادامه گفت: من از سگ می ترسم و اصلا دوست ندارم که سگ به من نزدیک شود. چطور یک فرد به خود اجازه می دهد که بدون توجه کردن به تابلوهایی که روی آن نوشته است: ورود حیوانات خانگی به این پارک ممنوع، سگ خود را در پارک بچرخاند؟
 
ابراز نگرانی از سگ‌گردانی در تهران

ابتدای اسفند 89 طرحی در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام وصول و بعدتر به آرشیو سپرده شد. پس از آن آبان ماه امسال 32 نماینده طرح مشابهی به هیات رئیسه مجلس فرستاده‌اند که در صورت تصویب آن از این پس با «گرداندن سگ و میمون در اماکن عمومی» برخورد خواهد شد. نه‌تنها سگ‌گردانی در شهر که معامله و نگهداری این حیوان‌ها در خانه نیز مجازاتی چون 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا 10 میلیون تومان خواهد داشت. آن روز ها تعدادی از نمایندگان در تلاش بودند تا برای افرادی که نسبت به گرداندن سگ و میمون در فضاهای عمومی اقدام می‌کنند، تنبیهی قائل شوند.

طرح پیشنهادی نخست در آن روزها در کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت و درمان و همچنین شورا‌ها و امور داخلی مورد بررسی قرار گرفت. تدوین‌کنندگان طرح، هدف از تهیه این طرح را مقابله با روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگهداری آن در آپارتمان‌ها - در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران - اعلام کرده بودند: همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود ممنوع است و نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف 10 روز رفع مزاحمت کند.

طرح مذکور در کمیسیون شوراها و امور داخلی اصلاح و برای نهایی شدن به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد اما متأسفانه در این کمیسیون معطل مانده است اما در طرحی که حالا در آبان 93 در مجلس نهم اعلام وصول شده برای نشر سگ‌گردانی یا سگ‌بازی توسط رسانه‌های مکتوب یا غیرمکتوب مجازاتی چون 74 ضربه شلاق و حبس از سه تا شش ماه پیش‌بینی شده است.

این طرح در جلسه علنی چهارم آبان‌ سال جاری از سوی هیأت رئیسه مجلس در قالب «الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی» اعلام وصول شده است. در بخشی از این طرح آمده: هر کس به گرداندن یا بازی‌کردن با حیواناتی از قبیل سگ و میمون که گرداندن آنها در انظار، اماکن عمومی یا معابر به فرهنگ اسلامی یا سلامت و آرامش اطرافیان به‌ویژه زنان و کودکان آسیب می‌زند اقدام کند یا آنها را مورد معامله قرار دهد یا در خانه خود نگهداری کند و به اخطار مأموران انتظامی ترتیب اثر ندهد به جزای نقدی از 10 تا یکصد میلیون ریال یا به شلاق تا 74 ضربه و ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.

بر اساس این طرح، حیوانات ضبط‌ شده به «باغ‌وحش، جنگل یا بیابان» منتقل می‌شوند و تا پایان انتقال، تمام هزینه‌های نگهداری برعهده صاحب آنها خواهد بود.

حالا سه سال از آن تاریخ گذشته و پیشنهاد خام مجلسی‌ها، پخته‌تر شده و این‌بار در قالب طرحی به هیأت رئیسه رسیده و باید دید چه زمانی به صحن علنی بهارستان خواهد رسید؟
 
قطره درمانی ریزش موی سگ 49 هزار تومان!

داستان اینجا تمام نمی شود. در کنار رعایت نکردن حقوق افراد جامعه توسط نگه دارنده حیوانات خانگی، افراط گری ها در خرید لوازم این حیوانات قابل ملاحظه است! فروش لوازم و خوراکی های متنوع سگ ها به قدری زیاد شده است که در این میان فروشگاه های اینترنتی در شبکه های اجتماعی تبلیغات گسترده ای را در دست دارند.

از قطره درمانی ریزش مو گرفته تا فروش پاستیل نرم برای سگ ها! با قیمت بالا در حال فروش هستند. رقم هایی که شاید در گوشه دیگر شهر، فردی توانایی پرداخت آن را برای رفاه فرزندش نداشته باشد! 










گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر