۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۲۷۸۶
برای هواپیما و هلی کوپتر؛
مخترعان ایرانی موفق به ساخت بال های سبک پرنده (هواپیما و هلی کوپتر) با حفظ خصوصیات مکانیکی و دینامیکی شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی ،کاوه کلاه گر آذری مخترع «بال کامپوزیتی هیبریدی» در گفتگو با مهر گفت: درحال حاضر جنس بال سازه های پرنده از جنس فولاد است که اینها وزن زیادی دارند، از این رو به فکر ساخت بال هایی با وزن و هزینه کمتر افتادیم.

وی با اشاره به اینکه این بالهای سبک هیبریدی، از جنس کامپوزیت هستند، اظهار داشت: وزن هواپیما، با استفاده از این سازه کامپوزیتی، کاهش پیدا می کند و در عین حال خصوصیات دینامیکی و مکانیکی سازه بر روی هواپیما نیز حفظ می شود.

کلاه گر آذری با اشاره به اینکه در سازه های پرنده «وزن» یک عامل بحرانی و تعیین کننده جهت دستیابی به کارایی استثنایی سازه های هوایی است، اذعان داشت: این سازه کامپوزیتی نسبت به نمونه های آلومینیومی ۲۵ تا ۳۰ درصد و نسبت به نمونه های فولادی ۶۰ الی ۷۰درصد وزن کمتری دارد و این وزن کمتر از مزیت های بال کامپوزیتی هیبریدی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این سازه های کامپوزیتی هیبریدی، استحکام سازه های کامپوزیتی فولادی و آلومینیومی را دارد، عنوان کرد: علاوه بر اینها سازه های کامپوزیتی هیبریدی، استحکام مکانیکی بالاتری نسبت به سایر سازه ها با جنس های مختلف دارد که برای انواع هواپیمای با سرنشین، بی سرنشین می تواند به کار برده شود.

این مخترع با بیان اینکه تا کنون اتصال بال کامپوزیتی به بدنه یک مشکل اساسی بوده، افزود: این سازه کامپوزیتی، تلفیقی از پلیمر و فلز است، از این رو مشکل اتصال بدنه به بال برطرف شده و علاوه بر استحکام بالا، اتصال خوبی بین این دو عضو هواپیما برقرار می کند.

وی تاکید داشت: هواپیمایی که بال های آن از جنس سازه کامپوزیتی باشد در شرایط ارتعاش و تنش زیاد،  وضعیت خود را از لحاظ مکانیکی و دینامیکی حفظ می کند.

مخترع سازه کامپوزیتی با بیان اینکه یکی از مشکلات سازه های کامپوزتی لرزش است که نهایتا موجب شکست قطعه می شود، گفت: با استفاده از سازه های کامپوزیتی هیبریدی مشکل لرزش در هواپیماها نیز برطرف می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر