۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۲۷۲۴
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ابعاد مختلف پالایش هوشمند ارتباطات اینترنتی اشاره کرد و گفت: در قالب پالایش خانگی به دنبال ایجاد اینترنت امن برای نسل جوان هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، محمد خوانساری روز دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا یکی از موضوعات فراخوان های این مجموعه را پالایش خانگی اعلام کرد و افزود: دسترسی به فضای مجازی امن از جمله اینترنت باید براساس الزامات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی انجام گیرد که در این راستا گام برمی داریم .

وی یکی از دغدغه های خانواده را دسترسی فرزندان به فضای مجازی امن دانست و اظهار کرد: در صورت تحقق پالایش خانگی، جوانان و نوجوانان اعم از دانش آموزان و دانشجویان می توانند با آرامش و راحتی از اینترنت خاص در ساعات مشخص استفاده کنند.

خوانساری تاکید کرد: این امکان با عنوان پالایش خانگی باید در کشور فراهم شود تا دسترسی مناسب نسل جوان به اینترنت فراهم شود و از این طریق از دغدغه های والدین کاهش یابد.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر لزوم ایجاد الزامات قانونی در این زمینه تاکید و اظهار امیدواری کرد که دولت تدبیر و امید اقدام جدی برای ساماندهی این موضوع به عمل آورد.

خوانساری اظهار کرد: خدمات دهندگان اینترنت در کشورهای پیشرفته با توجه به تقاضای والدین در ساعات خاص، به صورت هوشمند و براساس شرایط فرهنگی و الزامات اجتماعی دسترسی کنترل شده ای را برای فرزندان فراهم آوردند.

وی توسعه محتوا ی غنی و مبتنی بر اصول و عقاید دینی و ملی را راهکار اساسی برای صیانت اجتماعی و فرهنگی از کودکان و نوجوانان اعلام کرد و گفت: اگر محتوای مناسب تولید و عرضه نشود، نسل جوان از هر راهی به دنبال دستیابی به مطالب مورد نیاز خود خواهند بود.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش محتوای مناسب را از اولویت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد و افزود: دولت به دنبال حمایت و پشتیبانی از محتوای مناسب است تا از دغدغه خانواده ها بکاهد.

خوانساری به انعقاد تفاهم نامه وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه فرصتی مناسب توسعه محتوای مطلوب و مفید برای استفاده نسل جوان است.

نبودن فضای مجازی امن از جمله اینترنت از جمله دغدغه های والدین است و برخی از کشورها برای رفع این معضل اقدام به اینترنت خاص در ساعات مشخص کردند تا نسل جوان ضمن دسترسی به این فناوری پیشرفته از مضرات آن در امان باشد.

والدین از متولیان این امر می خواهند اقدامات جدی تری برای ایجاد فضای مجازی مناسب برای فرزندان به وجود آورند.

براساس نتایج پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های جوانان درباره استفاده از اینترنت که اخیرا رسانه ای شده و توسط رییس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان اعلام شده است 67.4 درصد جوانان از اینترنت استفاده می کنند که 19.1 درصد آنان برای چت، 15.3 درصد به منظور ارتباط با شبکه های اجتماعی، 15.2 درصد برای سرگرمی و بازی و 10.4 درصد برای تحقیق و پژوهش های علمی از اینترنت بهره می برند.

نتایج بدست آمده در این پیمایش در مقوله استفاده جوانان از اینترنت نشان می دهد که کمتر از پنج درصد از جوانان از اینترنت برای مراجعه به سایت های غیراخلاقی و موارد غیرضرور استفاده می کنند و 12.3 درصد از اینترنت برای دانلود فیلم، موسیقی و عکس بهره می گیرند. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر