۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۲۷۱۵
مشاور کری خبر داد:
یکی از مشاوران وزیر خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: گرچه احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر بیش از هر زمانی است اما احتمال اینکه این توافق از نظر سیاسی شکست بخورد نیز بالاست.
مقامات آمریکایی و اروپایی اعلام کردند که ایران و آمریکا به یک توافق تاریخی در زمینه برنامه هسته‌ای تهران نزدیک می‌شوند اما همچنان در تقابل با موانع جدی هستند که در دقایق پایانی تا رسیدن به مهلت تفاهم سیاسی باقی مانده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش کرد که در حالیکه تا مهلت پایان مارس برای رسیدن به تفاهم سیاسی زمان زیادی باقی نمانده است، موضوعاتی از جمله زمان لغو تحریم‌ها و چگونگی اجرای بازرسی‌ها به صورت حل‌ نشده باقی مانده است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا یکشنبه شب عازم «لوزان» سوئیس می‌شود تا در دور جدید و مهمی از مذاکرات هسته‌ای حضور داشته باشد. وی همچنان با همتای ایرانی خود در خصوص درخواست تهران برای لغو تمامی تحریم‌های سازمان ملل به محض تحقق توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و 1+5 و همچنین اصرار واشنگتن برای امکان بازدید بی‌درنگ بازرسان بین‌المللی از تمامی سایت‌های هسته‌ای ایران و حتی آندسته از سایت‌هایی که در پایگاههای نظامی ایران هستند، دچار اختلاف می‌باشند.

بر اساس این گزارش، همچنین اختلافاتی در خصوص تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته‌ و بازه زمانی اجرای توافق نیز اختلافاتی باقی مانده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش کرد که کاخ سفید امیدوار است که یک توافق هسته‌ای در نهایت فصل جدیدی در روابط این کشور با ایران به وجود آورد اما حتی چشم‌انداز توافق نیز موجب شده که رویارویی سیاسی شدیدی بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهانی به وجود آورده است که مدعی هستند که توافق هسته‌ای نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و حتی کشورهای عربی خلیج‌فارس را نیز ترغیب می‌کند که به دنبال برنامه هسته‌ای بروند.

این روزنامه آمریکایی در خصوص مانع لغو تحریم‌ها به محض حصول توافق نهایی نوشت که هرگونه لغو سریع تحریمها، بحث‌های شدیدی که هم‌اکنون در کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای به راه افتاده را تشدید می‌کند.

طبق این گزارش، کنگره در نهایت می‌بایست در خصوص لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران رأی‌گیری کند؛ گرچه احتمالاً تا زمان پایان ریاست‌جمهوری اوباما از آنها درخواست نمی‌شود که درمورد لایحه تحریم‌های ایران رأی‌گیری کنند.

با اینحال برخی از جمهوری‌خواهان به دنبال آن هستند که شرایط توافق نهایی با ایران را به اندازه‌ای سخت کنند که ایران احتمالاً با توافق مخالفت کند.

یکی از مشاوران کری که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: شانس رسیدن به توافق با ایران در حال حاضر بیش از هر زمانی است و همچنین شانس اینکه این توافق از نظر سیاسی شکست بخورد نیز بسیار بالا است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر